CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sikten ? grumligt ?  (läst 9081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Sikten ? grumligt ?
« skrivet: juli 05, 2008, 16:48:20:20 »
Hur klart skall egentligen vattnet vara i en pool ? försöker minnas hur det är på allmänbadet , men har aldrig testat sikten där med cyklop, vår pool är bara 457 rund, när vattnet var helt nytt var det gnistrande klart fägern på linern var exakt lika klar i botten som uppe, nu är vattnet klart tycker alla som ser det, men jag ser en viss skillnad man ser tex inte så bra med cyklop fån ena "sidan" till andra.

Alla värden är ok, igår höjde jag Ph samt chockklorerar, kan detta ge en viss "grulmighet" bytade även filtret i pumpen och den har snart gått i 24 timmar, ingen större skillnad, är det så att kemikalier , för Ph och klor alltid kommer att ge lite grumligare än vatten direkt från kranen ? eller är det patronfilter som aldrig kan erbjuda vad ett sandfilter gör i reningsgrad ??

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2008, 20:46:29:29 »
Det du behöver är förmodligen flockningsmedel. Det samlar ihop metaller o utfällningar i vattnet o bildar små "flockar" som sen fastnar i filtret. Vattnet blir då "glittrande" igen.
Det du ska köpa är ett medel som heter "Klar-i-max" o säljs hos www.miamipool.se . Det finns inte med på hemsidan utan du får ringa till dem. Det flockningsmedlet är till för patronfiltren!!!

Det finns andra men de ska man bara använda till sandfilter. Använder an det 'ändå så kan det vara svårt att få bort dessa små "tussar" som blir liggandes på botten.

Det finns en del att läsa om flockningsmedel i denna tråd.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3083.0
« Senast ändrad: juli 05, 2008, 20:51:22:22 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2008, 16:53:24:24 »
Tackar ! jag har mailat dom ! men konstigt att det bara verkar dom som säljer detta !! jag menar många använder ju patronfilter , skulle säkert vara en lättsåld produkt !!

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2008, 17:01:24:24 »
Håller med dig, men jag har inte hittat det någon annanstans, tyvärr. <dontkn>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2008, 11:52:37:37 »
Tråkigt, det har utgått !! så jag antar att en lösning är ett bättre sandfilter ?

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2008, 12:11:25:25 »
Hur stor vattenmängd har du? Klarar du dig med sandfiltret från Harald Nyborg?
Läste att det ska klara vattenmängd upp till 20 000 L o pumpar 3000/timmen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2008, 14:57:39:39 »
jag har ca 16000 liter, jag har läst på annan tråd att den pumpen då är i minsta laget , trots att dom anger 20.000

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2008, 15:14:02:02 »
Kolla på Populär eller Bali

http://www.primastar.nu/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2008, 18:20:32:32 »
Kan vattnet bli grumligt av för MYCKET klor ???

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2008, 18:40:08:08 »
Vilket klorvärde har du? Har aldrig hört att förmycket klor kan göra det grumligt.
Jag tror fortfarande att du skulle behöva flocka.
Du kanske behöver ta jobbet med det flytande flockningsmedlet o sen använda hävert medtoden att få bort det.
« Senast ändrad: juli 09, 2008, 18:44:18:18 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag