Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ”Strävt” vatten?  (läst 4902 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2018, 12:12:42:42 »
Mitt inlägg ska läsas som att man måste kunna mäta korrekt för att ha någon nytta av en MM eftersom den inte mäter något absolutvärde själv. Vill man göra det med tabletter, provsmakning eller en Scuba får man bestämma själv.

En Scuba kostar som 1,5 klordunkar från poolaffären, så det är ju ingen investering som knäcker spargrisen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2018, 12:14:48:48 »
Några tiondelar = 0,3 avrundat till 0,5 och du bor dubbelt så långt från Norsborg som dom tänkte = 8,5 - 2 * 0,5 = 7,5 Tada  :)

Det lät som en kreativ kalkyl men är det så det fungerar? Sjunker ph på vägen till förbrukaren?


Uppenbarligen får Fredde vara lite försiktig när han kalibrerar MM efter vattenbolagets hemsida...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #12 skrivet: juni 02, 2018, 12:39:07:07 »
Enligt Stockholm vatten så sjunker pH på vägen till förbrukare.

"På vägen genom ledningsnätet sjunker pH-värdet några tiondelar. "

http://www.stockholmvattenochavfall.se/tips-och-riktlinjer/vanliga-fragor/vanliga-fragor-om-vatten/#!/om-dricksvatten

Ja, det är nog inte den bästa referensen att kalibrera efter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Klätterapan

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #13 skrivet: juni 02, 2018, 21:10:44:44 »
Gjorde i samband med poolstart förra veckan en PH-mätning med tabletter. Justerade baserat på den mätningen ner med ca 3dl ph-sänk och skickade på 4-5dl chockklor.

Senare samma dag konstaterade jag att läckage i fyra limmde slangar så cirkulation stängdes av i 1,5 dygn när slangarna limmades. Vid återstart så pyttsade jag på ytterligare 1,5dl chockklor och klippte hörnen på en veckopuck och la den i skimmern.

Vattnet är ordentligt strävt. Med tabletter mäter jag PH till 7,6-7,8 och klor till strax under tre. Mäter jag med en sticka så mäter jag ph till 6,8 och klor till 2-3.

Vet inte riktigt vilket håll jag skall gå här....  just no avvaktar jag.

Strävt eller som jag kallar det klistrigt vatten har jag fått de gånger jag fått algtillväxt i mitt spabad. En tanke bara... De gröna algerna kanske inte syns lika bra om man har en blå liner som på en vit spabadsvägg...? Men det kan ju ha varit kombinerat med ett högt pH om algerna påverkar det. Har dock inte känt klistrighet tidigare vid högt pH utan algväxt. Jag tänkte att det kanske kunnat växa till när cirkulationen stod still. Känn på väggen längs vattenlinjen om den känns kladdig.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Fredde-Gbg

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #14 skrivet: juni 03, 2018, 01:23:53:53 »
Strävt eller som jag kallar det klistrigt vatten har jag fått de gånger jag fått algtillväxt i mitt spabad. En tanke bara... De gröna algerna kanske inte syns lika bra om man har en blå liner som på en vit spabadsvägg...? Men det kan ju ha varit kombinerat med ett högt pH om algerna påverkar det. Har dock inte känt klistrighet tidigare vid högt pH utan algväxt. Jag tänkte att det kanske kunnat växa till när cirkulationen stod still. Känn på väggen längs vattenlinjen om den känns kladdig.

Nä, några alger är det inte. Jag har kristallklart vatten. Nu tycker väl jag att om det är nåt väggarna blir av alger så är det väl hala? Jag provade mig fram till hur lite klor lag kunde ha utan att få problem förra året och då blev väggarna halare.

Vattnet har fö blivit bättre efter ett par dagar. Kör cirkulationen 16h/dygn och har just nu 30grader i vattnet. Lite konservativ med klortet men skall dosera ner lite försiktigt nästa vecka.

Utloggad Klätterapan

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #15 skrivet: juni 03, 2018, 10:45:30:30 »
Nä, några alger är det inte. Jag har kristallklart vatten. Nu tycker väl jag att om det är nåt väggarna blir av alger så är det väl hala? Jag provade mig fram till hur lite klor lag kunde ha utan att få problem förra året och då blev väggarna halare.

Vattnet har fö blivit bättre efter ett par dagar. Kör cirkulationen 16h/dygn och har just nu 30grader i vattnet. Lite konservativ med klortet men skall dosera ner lite försiktigt nästa vecka.

Jo jag håller med om att det blir halt på väggen längs vattenlinjen och det har jag haft i kombination med att vattnet känns klistrigt, så det har inte varit klistrigt på  väggarna. För mig har vattnet fortfarande sett klart ut fast jag haft en grön hal rand längs vattenlinjen så det har nog varit ganska tidigt i algtillväxten. Men bra att det inte är alger för dig.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #16 skrivet: juni 03, 2018, 11:14:14:14 »
Jag tror att grundregeln vid vattenproblem är att:

1. Kör cirkulationen 24x7
2. Mät med prylar som funkar och få klor och PH till rätt nivåer.
3. Vänta en vecka och se hur vattnet känns

Jag gissar att detta skulle lösa problemen för merparten av alla med problem?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #17 skrivet: juni 03, 2018, 20:02:07:07 »
Jag tror att grundregeln vid vattenproblem är att:

1. Kör cirkulationen 24x7
2. Mät med prylar som funkar och få klor och PH till rätt nivåer.
3. Vänta en vecka och se hur vattnet känns

Jag gissar att detta skulle lösa problemen för merparten av alla med problem?

Jag tror inte det är några som helst problem att köra en kortare tid/dygn. Nästan alla jag känner kör bara dagtid. En stänger sv sin cirkulation kl 20 och startar igen kl 13 på arbetsdagar, helt utan problem.

Ingen av dom har en ställbar pump som du har. Jag skulle troligtvis kunna stänga av min cirkulation ett par timmar på dagen med utan problem. Eller köra intermittent dygnet runt med 30min pump, 30min stopp osv och ändå filtrera lika mycket vatten som dom flesta som kör dygnet runt med nerskruvad kapacitet.

Jag stänger av min nattetid med hänsyn till grannarna, min värmepump blåser rakt mot deras sovrum.

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #18 skrivet: juni 04, 2018, 13:23:55:55 »
Jag har inte en ställbar pump, men förvisso en rätt liten en på 550W.

Jag förstår att det går att köra kortare tid än 24/7 men jag föreslår att man låter bli det om man har problem med vattnet. Mindre cirkulation kan man experimentera med från ett stabilt läge med bra vatten.

Tycker jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #19 skrivet: juni 04, 2018, 21:41:50:50 »
Jag håller med Mathias. Vid problem, kör pumpen dygnet runt och se till att mäta nivåerna med något som är tillförlitligt. Sedan krävs tålamod, för det är mycket vatten som ska behandlas. Som för ett eller två år sedan, jag chockklorerade, pH steg vilket medförde kalkutfällning, ser mjölkigt ut. Men det var bara att låta det vara så efter några dagar så hade vattnet stabiliserat sig igen och det var klart. Försök inte fixa allting på en gång utan låt det gå en viss tid innan man gör nästa åtgärd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag