VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ”Strävt” vatten?  (läst 4899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

”Strävt” vatten?
« skrivet: juni 01, 2018, 13:25:32:32 »
Gjorde i samband med poolstart förra veckan en PH-mätning med tabletter. Justerade baserat på den mätningen ner med ca 3dl ph-sänk och skickade på 4-5dl chockklor.

Senare samma dag konstaterade jag att läckage i fyra limmde slangar så cirkulation stängdes av i 1,5 dygn när slangarna limmades. Vid återstart så pyttsade jag på ytterligare 1,5dl chockklor och klippte hörnen på en veckopuck och la den i skimmern.

Vattnet är ordentligt strävt. Med tabletter mäter jag PH till 7,6-7,8 och klor till strax under tre. Mäter jag med en sticka så mäter jag ph till 6,8 och klor till 2-3.

Vet inte riktigt vilket håll jag skall gå här....  just no avvaktar jag.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2018, 13:54:10:10 »
Det låter som att ett första steg är att skaffa en mätare så att du kan mäta ordentligt? Tex en Scuba. Det går ju inte att behandla patienten om man inte vet om det är benet eller armen man ska amputera.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2018, 17:47:28:28 »
Troligast att stickorna är gamla eller har förvarats fel.

Har du vatten från vattenverk så kan du titta på deras hemsida och kalibrera dina mätmetoder mot kranvattnet.

Exempel från Stockholm Vatten:

pH-värdet i utgående dricksvatten från våra vattenverk är 8,5.
På vägen genom ledningsnätet sjunker pH-värdet några tiondelar. ph-värdet anger hur surt vattnet är.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2018, 20:57:16:16 »
Det låter som att ett första steg är att skaffa en mätare så att du kan mäta ordentligt? Tex en Scuba. Det går ju inte att behandla patienten om man inte vet om det är benet eller armen man ska amputera.

Behöver man en Scuba när man har Minimaster? Så fort jag får andhämtning nog att ta fulla andetag skall jag installera Minimastern.  Jag tänkte typ en burk med stickor.

Ingen som vet hur man skall tolka strävt vatten?

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2018, 21:49:25:25 »
Behöver man en Scuba när man har Minimaster? Så fort jag får andhämtning nog att ta fulla andetag skall jag installera Minimastern.  Jag tänkte typ en burk med stickor.

Ingen som vet hur man skall tolka strävt vatten?

Ja absolut. Hur ska du annars veta vad du kalibrerat MM till? Tjöööp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2018, 21:50:48:48 »


Exempel från Stockholm Vatten:

pH-värdet i utgående dricksvatten från våra vattenverk är 8,5.
På vägen genom ledningsnätet sjunker pH-värdet några tiondelar. ph-värdet anger hur surt vattnet är.

Det där tycker jag låter som en bra ide, men, de två gånger jag fyllt från tom pool så har fasen inte PH landat på 8.5.....snarare 7.5. Kan inte förklara varför.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2018, 22:03:35:35 »
Några tiondelar = 0,3 avrundat till 0,5 och du bor dubbelt så långt från Norsborg som dom tänkte = 8,5 - 2 * 0,5 = 7,5 Tada  :)
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2018, 23:00:31:31 »
Troligast att stickorna är gamla eller har förvarats fel.

Har du vatten från vattenverk så kan du titta på deras hemsida och kalibrera dina mätmetoder mot kranvattnet.

Exempel från Stockholm Vatten:

pH-värdet i utgående dricksvatten från våra vattenverk är 8,5.
På vägen genom ledningsnätet sjunker pH-värdet några tiondelar. ph-värdet anger hur surt vattnet är.

Stickorna är helt klart gamla. Ph på götets vatten ligger runt 8. Jag har tidigare gjort en mindre korrigering neråt av ph vid fyllning samt eventuellt nån liten akademisk sänkning under säsong.  Därför lite förvånad att det rövade till sig i år.

Utloggad Erica

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2018, 00:16:20:20 »
Ja absolut. Hur ska du annars veta vad du kalibrerat MM till? Tjöööp.

Håller inte med riktigt där. Med tabletter kan du om du är noggrann få tillräckligt exakt mätvärden för att se att kalibreringen ligger rätt. Sedan sköter automatiken resten. Vi har ingen mini-mater, men väl ett äldre dosersystem med samma funktioner, dosering av natriumhypoklorit och saltsyra. Vi har kört som jag skrev ovan i alla år utan problem. Man behöver inte kalibrera om elektroderna stup i kvarten - när väl kalibreringen är satt så håller de värdena under lång tid. Sedan tar vi bara någon tablettcheck då och då för att se att det nte har hänt något. Hittills inga sådana överraskningar.

Utloggad TommyC

SV: ”Strävt” vatten?
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2018, 11:50:07:07 »
Jag instämmer med Erica. Tabletterna fungerar tillräckligt bra, är billiga och kräver ingen dyr teknisk apparat som har en väsentlig felfrekvens. Det räcker mer än väl  med alla nödvändiga apparater som håller en sysselsatt med återkommande reparationer.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag