VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dubbla värmare eller inte  (läst 2761 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NPPA21

Dubbla värmare eller inte
« skrivet: maj 13, 2019, 08:39:19:19 »
Hej,

Blir snart tokig av alla bud som far omkring angående värmning av badet. Vi ska köpa spabad, men sällan har ett inköp varit så svårt som det här känns.

Jag vill gärna försöka klargöra en av de lösa trådarna i alla fall - förhoppningsvis med er hjälp.

Dubbla värmare? Behövs det? Och i så fall, hur påverkar det elförbrukningen och installationen? Jag säkrade upp
Mitt hus till 20a förra veckan för att förbereda mig för inköpet av spabadet.

När jag läser på nätet, och pratar med säljare så gör jag olika saker hela tiden. Vissa säger att man måste ha dubbla värmare för att Klara temperaturen medan andra säger att du klarar dig med en enkel. Vad är era erfarenheter?

Mitt val står mellan ett Viskan runt 90 000 eller ett Passion Spa Exclusive Felicity. Vad tycker ni jag ska välja? Min budget ligger runt 90k.

Jättetacksam för svar då jag inte får något grepp om den här djungeln.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2019, 10:41:54:54 »
Hej. Man behöver endast en värmare (normalt sitter det 3 kW) i spabaden om man INTE bryr sig om att badet tappar temperaturen medans man badar. Ett spabad (3 kW värmare) tappar 1,5-2 grader per timme (när det är kallt ute) du sitter och badar. Är det aningen varmare, typ 0 till +5, grader så tappar badet kanske 1 grad per timme. Detta gäller ALLA normalstora spabad.

Har man (som mig) dubbla värmare (2 x 3 kW) så håller badet temperaturen även under tiden man badar. I mitt spabad (Viskan Björkö, för detta bad krävs dock 4x16A! ut till badet om man har dubbla värmare) har temperaturen i vattnet aldrig sjunkit (mitt längsta bad var 5 tim under en fest) och då var det 0 till 5 minusgrader ute. Jag har en villa (luft-luftvärmepump) som är säkrad till 20A och det funkar utan problem. Vid ett tillfälle rök en huvudsäkring då spabadet gick för fullt (både pumpar och värmare) samtidigt som diskmaskinen och tvättmaskinen var igång. Detta har bara hänt en gång på 3 år.

Elförbrukningen ändras inte om du har 3 alt 6 kW. Värmarna går bara hälften så länge med 6 kW för att värma upp till rätt temp. Enligt min uppfattning finns inge direkta nackdelar med 6 kW, förutom själva installationskostnaden då.

När locket ligger på funkar ju 3 kW värme alldeles utmärkt för att hålla varmt, och även betydligt mindre värmare funkar här.

Frågan ligger helt på hur känslig du är för att tempen sjunker när man badar.

Passion spa är väl ett kina-spa om jag förstått rätt, så jag misstänker att priset är väldigt väl tilltaget jmf andra kinabad. Så Passion borde jämföras med dessa andra leverantörer.

/Urban.


Utloggad NPPA21

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2019, 10:08:19:19 »
Tack så mycket för svar. Vet du om det går att installera en extra värmare i efterhand, eller måste man beställa med det direkt den fabrik?

Utloggad Telekiter

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2019, 14:18:40:40 »
Tror nog det går eftermontera på de fledta spabad men det blir betydligt dyrare. Eftersom Viskanbaden tillverkas efter beställning så blir det betydligt billigare då det kan tillverkas med dubbla värmare på en gång, direkt på fabrik. Fast du bör nog kontrollera vad det kostar hos andra leverantörer också, både vad eftermontering och direktmontering kostar.

/Urban.

Utloggad Lassse

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2019, 18:50:38:38 »
Glöm inte att med dubbla värmare kan du inte köra alla pumpar och båda värmarna samtidigt.

Jag har en 2kWh värmare,mitt bad tappar ca 1-2 grader/timme,det kan jag leva med.

Utloggad Erica

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2019, 21:15:53:53 »
4x16 A för dubbla värmare ?? Man matar normalt från 3-fasgrupper - då blir säkringarna / automatsäkringarna också tre per matningsgrupp. Att det sedan normalt finns 4 eller 5 ledare i den mataren ( 3 faser, oftast även neutralledare, skyddsledare/jord ) är något annat. På en 3-fas 16 A grupp kan man som mest mata ca 10-12 kW kontinuerligt, kortvarigt kan man gå en bit över detta.

Med ett spa som tar 16 A blir 20 A lite svagt som huvudsäkring/abonnemang. Har man elvärme i huset räcker det absolut inte. Man kan tillfälligt och kortvarigt gå över sin gräns, men gör man det ofta så löser förr eller senare säkringarna ut. Det är inte så kul heller att behöva tänka på att "oj, nu kör vi spat, sätt inte på spisen" eller "stäng av värmen i 3-4 rum för nu skall vi köra igång vårt bad".

Utloggad Telekiter

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2019, 11:15:05:05 »
4x16 A för dubbla värmare ?? Man matar normalt från 3-fasgrupper - då blir säkringarna / automatsäkringarna också tre per matningsgrupp. Att det sedan normalt finns 4 eller 5 ledare i den mataren ( 3 faser, oftast även neutralledare, skyddsledare/jord ) är något annat. På en 3-fas 16 A grupp kan man som mest mata ca 10-12 kW kontinuerligt, kortvarigt kan man gå en bit över detta.

Med ett spa som tar 16 A blir 20 A lite svagt som huvudsäkring/abonnemang. Har man elvärme i huset räcker det absolut inte. Man kan tillfälligt och kortvarigt gå över sin gräns, men gör man det ofta så löser förr eller senare säkringarna ut. Det är inte så kul heller att behöva tänka på att "oj, nu kör vi spat, sätt inte på spisen" eller "stäng av värmen i 3-4 rum för nu skall vi köra igång vårt bad".

Badet har som standard 3 kW värme samt dubbla 2,5 hk massagepumpar så 3x16 A (5-ledare ut till badet) är förbrukade där. Extravärmaren har en helt egen (3-ledare) från centralen till badet. Därav 4x16A. Centralen i huset är kopplad till en ”huvudcentral” på garaget där det är 20 A. Mitt hus har som jag skrev luft-luftvärme som klarar i princip 100% av uppvärmningen. Därav inga förbrukande el-element. Skulle det nu visa sig att 20A inte räcker får jag förståss säkra upp till 25. Så här långt har det inte varit något problem alls.

/Urban.

Utloggad Erica

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2019, 00:45:58:58 »
Den lösningen är diskutabel ur elsäkerhetssynpunkt. Du har alltså en matare till badet och sedan ytterligare en som för in främmande spänning i badet (jag förutsätter att värmaren sitter inom badets ytterhölje). Om man då bryter matningen till badet med den arbets-/säkerhetsbrytare som normalt skall finnas, så finns det likafullt spänning därinne. Har man sådana lösningar måste man ha närmast övertydlig skyltning, alt. brytare så kopplade att man samtidigt bryter båda matningarna, om detta om det skall kunna anses som säkert.

Om badet tar 16A per fas och du har en extravärmare på 16 A så kommer någon fas att belastas med med mer än 20 A (huvudsäkringsstyrka) även om du inte har någon annan last alls i huset påslagen. Visserligen har du en korttidsmarginal (medger ca 30 A på en 20 A säkring kortvarigt), men risken att komma över gränsen verkar stor. Används t.ex. spisen aldrig samtidigt som badet ? Även luftvärmepumpen tar ju en hel del effekt och den slår du väl knappast av för att ni skall bada ? 35 A vore väl att rekommendera, då lär du gå säker utan att behöva tänka på vad du slår på samtidigt, men då måste man ju dessvärre i de flesta fall byta mätartavla m.m. Men lägre än 25 A låter väldigt klent i sammanhanget.

Utloggad Telekiter

SV: Dubbla värmare eller inte
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2019, 10:22:55:55 »
Den lösningen är diskutabel ur elsäkerhetssynpunkt. Du har alltså en matare till badet och sedan ytterligare en som för in främmande spänning i badet (jag förutsätter att värmaren sitter inom badets ytterhölje). Om man då bryter matningen till badet med den arbets-/säkerhetsbrytare som normalt skall finnas, så finns det likafullt spänning därinne. Har man sådana lösningar måste man ha närmast övertydlig skyltning, alt. brytare så kopplade att man samtidigt bryter båda matningarna, om detta om det skall kunna anses som säkert.

Om badet tar 16A per fas och du har en extravärmare på 16 A så kommer någon fas att belastas med med mer än 20 A (huvudsäkringsstyrka) även om du inte har någon annan last alls i huset påslagen. Visserligen har du en korttidsmarginal (medger ca 30 A på en 20 A säkring kortvarigt), men risken att komma över gränsen verkar stor. Används t.ex. spisen aldrig samtidigt som badet ? Även luftvärmepumpen tar ju en hel del effekt och den slår du väl knappast av för att ni skall bada ? 35 A vore väl att rekommendera, då lär du gå säker utan att behöva tänka på vad du slår på samtidigt, men då måste man ju dessvärre i de flesta fall byta mätartavla m.m. Men lägre än 25 A låter väldigt klent i sammanhanget.

Extravärmaren sitter förståss inne i badet, den är ju fabriksmonterad. Den värmaren har en helt egen matning (en egen 3-ledare) självfallet med egen säkerhetsbrytare. Och förstås egen säkerhetsbrytare på den "normala" 5-ledaren. Det bästa hade varit om det direkt i styrboxen på spabadet funnits någon funktion där extravärmaren inte startar om massagepumparna är igång utan endast om massagen är avslagen. Då kunde extravärmaren använda någon av massagepumparnas fas, men enligt Viskan så fanns inte denna möjlighet i styrboxen. Då hade det ist blivit nått hemmameck med ett "relä" (eller vad det nu kan heta?) som byter mellan de båda förbrukarna för att få den varianten att fungera. Detta hade ju sparat besväret med extra matning och extra säkerhetsbrytare. Så själva el-delen central-spabad är det inget problem med. Men visst, 20A som huvudsäkring är i absolut i klenaste laget men jag har bara behövt byta en säkring en gång. Skulle det visa sig bli frekvent återkommande så blir det ju säkra upp så man slipper problemet.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan