VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolkemikalier  (läst 17530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
Poolkemikalier
« skrivet: november 01, 2006, 07:47:55:55 »
Hej

Vad jag vet så finns det 3 sätt att rena vattnet kemiskt. Man kan klorera, använda sig av saltgenerator eller brom. Dom 2 första alternativen finns som val på samtliga poolfirmor men varför använder man inte brom som alternativ också.
Jag har ett spabad som jag tidigare klorerade enligt rekommendation från leverantören. Jag fick byta vatten c:a 4 gånger per år och det var ett passande hela tiden med ph+ och ph- samt chockklorering med jämna mellanrum. Det krävdes en hel del passning för att få vattnet i balans. När jag bytte till brom uppstod följande fenomen, vattenbyte 2 gånger per år, halvering av ph+ och ph-.

Nu till min fråga:
Av vilken anledning använder man inte brom till poolen när det finns som ett alternativ för spabad?

Tacksam för svar!

//Mats Tyresö
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #1 skrivet: november 01, 2006, 08:59:30:30 »
Jodå, det finns brom även för poolen!

Men det finns även fler än dessa tre sätt att skaffa ett bra badvatten!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Poolkemikalier
« Svar #2 skrivet: november 02, 2006, 08:11:56:56 »
Hej RLA

Då är bara frågan vilka sätt finns och vad är för och nackdelarna, priset får man inte glömma. Är det någon som har bra kolla på detta?
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #3 skrivet: november 02, 2006, 13:03:06:06 »
Själv använder jag Baquacil och kan bara jämföra detta med klor, som kompisarna har!
Baquacil är ett helt klorfritt system vilken gör att du slipper de vanligaste riskerna med klor som t.ex irritation, allergier, blekning.
Jag gör av med ca 1000 kr/sommar för allt på 42 m3

En av de stora fördelarna är också skötseln, det är otroligt enkelt, man kan dessutom slarva å det grövsta utan att det blir "spenat" i baljan, har aldrig vart i närheten av dåligt vatten och då har det hänt att jag lämnat poolen i över tre veckor utan tillsatser!

Baquacil har också den egenheten att det inte förbrukas vid värme som t.ex klor gör, därför ökar inte arbetsinsatsen vi 30 grader i poolen, Baquacil förbrukas bara när man badar (döda bakterier).

Grundstommen i Baquacil är samma ämne som man tvättar kontaktlinser med!

Här på forumet finns det några som bytt från klor till Baquacil, vore kul att höra hur dom upplever det!



Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Poolkemikalier
« Svar #4 skrivet: november 06, 2006, 06:24:42:42 »
Börjar likna propaganda ;-) Inte ökar arbetsinsatsen för att man har 30 grader i poolen! Att lägga i en veckopuck med klor en gång i veckan kan knappast anses som tungt jobb!

Har du använt klor i din pool RLA?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad turbouffe

SV: Poolkemikalier
« Svar #5 skrivet: november 08, 2006, 23:20:30:30 »
Börjar likna propaganda ;-) Inte ökar arbetsinsatsen för att man har 30 grader i poolen! Att lägga i en veckopuck med klor en gång i veckan kan knappast anses som tungt jobb!/Poolnicke

Våga vägra klor! O0 ;D

Å vi kör med saltklorinator 8)
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #6 skrivet: november 09, 2006, 00:07:50:50 »
Oj då....propaganda, det är ett starkt ord och det var inte min mening! min avsikt var att informera om den kemin som jag vet nå't om!
Jag uttryckte mig nog oklart när jag skrev att "Själv använder jag Baquacil och kan bara jämföra detta med klor, som kompisarna har!" Jag menade att jag inte själv använt klor, sorry!

Tungt jobb? vet jag inget om, men klor förbrukas snabbare vid varmare vatten!

Kan du inte istället tala om vilka fördelarna är med klor så kan frågeställaren (Mats Tyresö) få information från fler håll! ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Poolkemikalier
« Svar #7 skrivet: november 09, 2006, 07:44:55:55 »
Fördelar med klor:

Det luktar pool  ::)
Tillgången hos handlarna är större på klor. Inte lika enkelt att få tag i Baquasil ?

Fördelar med Baquasil:

Det är luktfritt  ;)
Det är billigare ?




Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #8 skrivet: november 09, 2006, 11:29:53:53 »
Finns en liten sak till. Jag vet inte riktigt hur eller varför men mina barn som badat i grannens klorrenade pool (i väntan på att vår blir klar) hade rätt gröntonat hår i slutet på sommaren. Mellantjejen är väldigt blond så det syns så tydligt.

Det andra är en ren hälsoaspekt. Min fru har läst rätt mycket om att klor absorberas genom huden och det är inte världens hälsosammaste.  Vi (läs hon) har tittat på olika former av alternativ rening, UV t.ex., men det blir väldigt dyrt att hitta anläggning. De vi har sett är amerikanska med fel volt/frekvens (ur vår synvinkel ;-)) eller från Australien med rätt saftig fraktkostnad + reservdelsoro. Vi kommer att köra Baquasil när vi nu får vatten i poolen.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Poolkemikalier
« Svar #9 skrivet: november 10, 2006, 21:50:40:40 »
Hej alla

Tack för era inlägg. Finns det ingen som använder brom som kan ge sin åsikt om hur det fungerar ???. Jag vet att det funkar bra i spabadet men hur är det i poolen. Det luktar också pool men på ett annat sätt och så blir inte ögonen irriterade.
Jag tar tacksamt mot kunskapen från någon som vet.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan