Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Backspola eller chockklorera först  (läst 3904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PK2007

Backspola eller chockklorera först
« skrivet: april 14, 2018, 00:28:31:31 »
Hej! Någon som vet om man ska chockklorera eller backspola FÖRST efter vinteruppehåll? Det känns ju lite onödigt att skicka ut mer klor i naturen än vad som krävs...Man vill ju få bort smutsen från vintern och få fräscht och rent! //mvh PK

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #1 skrivet: april 14, 2018, 00:47:01:01 »
Har du inget högt motstånd och tillräcklig med flödde   chockklorerar du och cirkulerar/filtrerar vattnet kontinuerligt till klornivån sjunker ner till normalt driftvärde.
På så sätt saneras även filtrets sand.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #2 skrivet: april 14, 2018, 16:15:42:42 »
Jag har ju backspolat vid vinterstängning så något sådant gör jag inte vid uppstart. Endast igång med cirkulation och chockklorering. Det skräp som finns i poolen efter vintern är ju i huvudsak löv och annat som ändå inte hamnar i sandfiltret => ingen poäng med att backspola. Vänta som sagt tills du får sämre flöde istället.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #3 skrivet: april 15, 2018, 21:32:23:23 »
Jag gör lika som Mathias.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #4 skrivet: april 15, 2018, 22:48:19:19 »
Jag hade läst denna tråd och tänkte på den när jag startade upp vår pool imorse och tänker att det faktiskt SKULLE kunna vara jätteviktigt att backspola vid vårstarten även fast det var sista man gjorde på hösten var att just backspola?! (Oberoende av NÄR man chockklorerar dock)

Min tanke:

Om man tömmer sandfiltret över vintern vilket säkert många gör, även om det står inomhus, och sedan startar cirkulationen på våren direkt i ”Filter-läget” så innebär väl det att man lagrar en massa energi i sandfiltret som kan vara farligt om något går sönder?

För i filterläget sprayar väl sex-lägesventilen poolvattnet över sandytan och suger ut vattnet i ”sug-stjärnan” i botten. Dett innebär väl i praktiken att det bildas en luftkudde i sandfiltret med ca 1 bars tryck bestående av luft motsvarande säkert 30 liter vid atmosfärstryck (Halva volymen vid 1bar över atmosfär.....) så om tex sandfiltret spricker, eller något annat drastiskt händer med rörsystemet i närheten av filtret så är det inte bara en pump som trycker ut vatten, det frigörs väldigt snabbt en massa extra energi som säkert kan orsaka störra skada än bara vattnet.....

Om man backspolar däremot fylls filtret med vatten underifrån och ingen nämnvärd luft kommer att finnas i systemet?? Precis som i förfiltret till pumpen så kommer eventuell luftbubbla i sandfiltret så småningom att försvinna men det tar nog rejält lång tid tänker jag eftersom de flesta pumpar står på ungefär samma höjd som sandfiltret och därmed hindrar luften att spontat gå baklänges vid pumpstopp. OM något går sönder i filtersystemet så är säkert sannolikheten säkert större vid just uppstarten än under resten av sommaren dessutom.

Eller tänker jag fel nu?

Utloggad MathiasS

SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #5 skrivet: april 17, 2018, 18:00:37:37 »
Det låter ju inte bra att det står en handgranat i källaren!

Jag föreslår att du fyller systemet och därefter luftar på centralventilen (typiskt bakom manometern) och på andra ställen där det kan samlas luft och sedan är det bara att köra.

Om du inte luftar kommer systemet ändå avlufta sig själv efter en tid, men luften åker istället ut sakta genom inloppen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #6 skrivet: april 18, 2018, 07:32:58:58 »
Jag fyller alltid cirkulationssystemet (ca 50% av systemet ovan poolens vattennivå) genom att sätta ned trådgårdsslangen i utloppet på skimmern (har gjort en gardena-adapter som jag gängar ned i utloppshålet i botten av skimmern).
På så sätt kan man ha full kontroll på att cirkpumpen inte suger luft och går varm i tätningen, man kan också säkerställa sig om att det är är någon isplugg i slangarna (Fyller sakta och håller koll på trycket).
Man kan dessutom enkelt avlufta sandfiltret via avluftningsventilen (som i vart fall finns på vårt filter) eller via centralventilen (backspolning) utan att backspola bort en massa vatten i onödan.

Sen kan man väl alltid fundera på om det varit bakterietillväxt i filtret under vintern, speciellt för oss som har det inne i värmen, i viss risk torde ju finnas för det.
Å andra sidan så chockklorerar man ju alltid, så det borde inte vara något stort problem.

Det här med lagrad energi i ett luftfyllt kärl är onekligen något att ha i åtanke, men en sak som de flesta inte tänker på är att trycket inte kan bli sååå högt, cirkpumparna klara som regel inte att ge just mer än mellan 1.5 och 2 bars tryck, så någon riktig bomb som en elberedare som går i kok och spränger tryckkärlet av stål blir det ju inte frågan om.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #7 skrivet: april 18, 2018, 13:52:15:15 »
Själv har jag lyxen att min nivå på vattnet är mitt i kröken (jag har slangen i en loop) före pumpen. Så jag fyller pumpen med vatten, skruvar på locket. Drar igång pumpen, den suger lite luft från kröken, jag stänger av, det blir lite mer vatten från kröken. Stänger av pumpen, det sugs bakåt och fyller pumpen igen. Två tre gånger såna starter, sedan börjar den suga och pumpa, men eftersom det är luftblandat så trycker den bara lite. Ju mer den går ju mer suger den vatten. Perfekt lösning för mig, men det är inte säkert att den passar andra. Och medan den går med halvtryck så fyller den sandfiltret.

Samma sak när jag dammsuger, jag fyller slangen från ett av utloppen (håller tallriken framför) och sedan håller jag handflatan för hålet medan jag går till andra änden och sätter den i bräddavloppet. Den kan få i sig lite luft, men det försvinner efter ett tag.

Efter dammsugningen så lägger jag bara upp slangen på kanten, den töms, och när luften kommer till bräddavloppet så är tallriken lös. Sedan går den ett tag med luftblandat vatten och sedan är det fullt tryck.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #8 skrivet: april 19, 2018, 17:08:23:23 »

Det här med lagrad energi i ett luftfyllt kärl är onekligen något att ha i åtanke,

....dessutom är det lika stort tryck oavsett om det är vatten eller luft. Systemtrycket är vad det är så att säga, och alla prylar är ju gjorda för att tåla det pumpen kan åstadkomma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Backspola eller chockklorera först
« Svar #9 skrivet: april 20, 2018, 09:56:02:02 »
Mmm, men komprimerad luft/gas orsakar större skada om det sprängs.
En vätskefylld behållare som springer läck har i princip ingen inlagrad energi, det har gasformiga ämnen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan