CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Panik - bygglov pumphus?  (läst 15611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #20 skrivet: juni 14, 2015, 00:38:17:17 »
Läs texten, grannarna har ingen veto! Dom kan lämna sitt ok och dom kan strunta i det,  i det fall ansöker man och låter byggnadsnämnden få sista ordet, det är ett sätt av avlasta nämnden med ärenden som inte kräver byggnadslov...

Ja jag menade ju att de i vissa fall har veto om man vill bygga UTAN bygglov. Söker man bygglov är det ju en större process, ärenden kan överklagas i flera instanser o.s.v..

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #21 skrivet: juni 14, 2015, 09:10:39:39 »
Följ rådet ring och fråga. Att spekulera och tolka på ett forum kan nog va bra men hjälper dig föga i det fortsatta arbetet och din säkerhet att slippa problem.

Utloggad nyburjare

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #22 skrivet: juni 14, 2015, 09:13:07:07 »
Ja jag menade ju att de i vissa fall har veto om man vill bygga UTAN bygglov. Söker man bygglov är det ju en större process, ärenden kan överklagas i flera instanser o.s.v..
veto betyder oinskrängt beslutsrätt. Inte att förväxla med överklaga.

Utloggad kg21

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #23 skrivet: juni 14, 2015, 09:13:54:54 »
Följ rådet ring och fråga. Att spekulera och tolka på ett forum kan nog va bra men hjälper dig föga i det fortsatta arbetet och din säkerhet att slippa problem.

Visst Jag vill bara få fram alla fakta som underlag.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad nyburjare

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #24 skrivet: juni 14, 2015, 09:17:31:31 »
Fakta sitter boverket på. Sen finns det säkert utrymme för tolkningar dessa måste du få svar på från boverket skriftligt så du slipper problem senare.då är knappast "fakta" utprintat från ett forum mkt värt.

Utloggad MathiasS

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #25 skrivet: juni 14, 2015, 10:09:03:03 »
Tack för utförligt svar, men var hittar du undantaget för ett litet pumphus, eller var det över telefon?

Jag hittade förresten på Stockholm.se:
"Om du önskar att sätta upp ett pooltak så är detta bygglovspliktigt om det är över 1,8 meter. "... Har inte sett den förut.

Jag har ingen skrift för pumphuset. Jag menar bara att det finns konstruktioner som öht inte regleras av plan och bygglagen och då behöver man inte fråga grannen. Vad boverket skriver är ju alltid sant, men eftersom det är det lokala stadsbyggnadskontoret som tolkar reglerna måste man fråga för att veta hur dom ser på det, i detta fall hur ett lågt pumphus tolkas.

Att stockholm nu säger 1,8m är ju ett tydligt exempel på det. Nu har man bildat sig en ny uppfattning och praxis sedan jag frågade och det är ju bara tur att nivån är högre nu.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad kg21

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #26 skrivet: juni 14, 2015, 12:17:42:42 »
Jag ttycker iallafall att det är intressant att samla information här.  Fritt för alla att posta och att värdera/använda informationen.
Jag hittade nu detta mail från SBK Stockholm långt ner i mailboxen (augusti 2014):
"Ja, en liten pump kräver inte bygglov om den är under 1,2 meter eftersom den då kan räknas till storleksordningen av en lekstuga vilken inte kräver bygglov upp till den här höjden."
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag