Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Panik - bygglov pumphus?  (läst 15208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Panik - bygglov pumphus?
« skrivet: april 16, 2012, 21:19:39:39 »
Imorgon tidigt kommer grävaren och vill antagligen att jag talar om för honom var pump och liknande ska vara placerat. Efter att ha gett upp källaridéen lutade det åt en friggebod, men i vår långsmala trädgård är det svårt att få plats med den utan att den A) hamnar i poolen, eller B) hamnar närmare tomtgränsen än 4,5 meter, vilket grannarna inte är sugna på. Finns det något annat man kan bygga? Om man bygger något som inte har ståhöjd, utan snarare är en låda med max 1,5 meter i höjd, gäller samma regler då? Och hur är det med avstånd mellan elskåp och pool? Måste lådan/boden placeras ett visst avstånd från poolen?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #1 skrivet: april 17, 2012, 06:57:08:08 »
Det är rätt vanligt att man gräver ned maskinrummet, eller murar ett.
Om du kan köpa, så finns ett exempel här: http://www.folkpool.se/pool-produkter/pool-vattenrening/reningsverk-sandfilter-polyersterfilter/maskinrumslada-i-glasfiber-2507250
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tate

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2012, 16:13:28:28 »
Tack för tipset! Fick tag på bygglovsavdelningen och upp till 1,20 får en låda vara utan bygglov oavsett avstånd till granne. Så något ska vi väl lyckas få ihop. Vi ska ju ha värmepump också och vill ju gärna placera den bakom någonting.

Utloggad Erica

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #3 skrivet: april 21, 2012, 20:13:24:24 »
Avståndet pool - maskinrum kan vara nästan hur stort som helst men man måste använda grövre rör vid långa avstånd så kostnaderna stiger. Man får dessutom större värmeförluster.

Vad det gäller värmepump så bör man tänka på ljudbilden, särskilt som era grannar tydligen är noga med saker. Det är lätt att få klagomål på buller om värmepumpen t.ex. hamnar nära någon grannes sovrumsfönster. Vi själva har det så enkelt för vi bor på landet och älgar, vildsvin m.fl. brukar inte komma med klagomål, men jag har hört om flera fall där grannar retad sig just på ljud från värmepumpar.

Utloggad Tate

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #4 skrivet: april 24, 2012, 19:48:09:09 »
Hm, pumphuset hamnar väldigt nära grannens trädgård, men i hans hörna. Det är alltså bara en spets av hans trädgård som sträcker sig in bredvid vår innan vägen. Vi tänkte rikta pumpen mot vägen och hoppas att det räcker för att dämpa ljudnivån. Deras hus och uteplats är långt därifrån, och ändå gången de vistas i den delen av trädgården är när de klipper gräset eller rensar ogräs. Men vill de störas av den bara för att de kan, så är det förstås en möjlighet.

Utloggad Pea

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2012, 21:39:44:44 »
Kul med grannar som stör sig för störandets skull, hade en dyl själv men dom hade vett på att flytta till slut så nu får jag äntligen bygga mitt uterum. Förra grannen påstod att det skulle sänka värdet på deras hus om jag byggde ett snyggt uterum  <antman>
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad kg21

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2015, 13:54:03:03 »
Tack för tipset! Fick tag på bygglovsavdelningen och upp till 1,20 får en låda vara utan bygglov oavsett avstånd till granne. Så något ska vi väl lyckas få ihop. Vi ska ju ha värmepump också och vill ju gärna placera den bakom någonting.

Krävdes det grannemedgivande om det är vid tomtgränsen men under 1,20m,fick du svar på det?
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad MathiasS

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2015, 15:32:19:19 »
Under 1,2 blir i detta fall inte en bygglovspliktig konstruktion och därmed behöver man ej heller fråga grannen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad kg21

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2015, 15:49:05:05 »
Hoppas att du har rätt som vanligt.. Men om du kan ge en länk eller källa på det så sätter jag igång direkt!
(Jag läste nämligen att gränsen är 50-60cm tidigare)
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad nyburjare

SV: Panik - bygglov pumphus?
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2015, 16:59:22:22 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan