VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jag behöver din Hjälp Rickard  (läst 1484 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peein

Jag behöver din Hjälp Rickard
« skrivet: maj 29, 2018, 21:39:18:18 »
Jag har köpt en ny värmepump då min gamla Europac+ slutade värma efter 12år.
Jag har en Folkpool 8x4.(Bara 1,35 djup dvs 43m3)

Jag har skaffat en Hydro-Pro 13 kW Black ABS nu.

Det står att den skall kräva en 16 amper 1-fas som kräver 2,5mm

Kan man då driva den med en 13 amper istället på 1,5mm?

eller blir kapaciteten sämre dvs att den inte värmer lika bra?

Tacksam för svar då jag inte är så kunnig på dessa sakerna  /Tack!





« Senast ändrad: maj 29, 2018, 21:46:50:50 av peein »

Poolgiganten

Utloggad Funkis -38

SV: Jag behöver din Hjälp Rickard
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2018, 00:09:58:58 »
Det som anges är vilken storlek på säkring som krävs samt tjocklek (area på kabeln). Har inget med vilken kapacitet du får ut. Risken är ju dock att du inte klarar dig med befintlig säkring samt kabelarea, VP stoppar om säkringen löser och du kan få problem med befintliga kablar.

Vad gäller säkring är det bara att testa, brukar vara tilltaget överkant. Gällande kablar finnas det säkert någon som kan det bättre men jag själv hade nog valt att byta till grövre bara för att vara på den säkra sidan. En elektriker kan säkert vara till hjälp i hur du ska gå vidare!

//Funkis

Utloggad peein

SV: Jag behöver din Hjälp Rickard
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2018, 01:01:14:14 »
Ja jag är bara en data idiot!! och har noll koll på el.

Har en elektriker.

Vill bara bekräfta ett inkopplingen är rätt. Vill inte att det skall börja brinna

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jag behöver din Hjälp Rickard
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2018, 06:35:31:31 »
Med så pass kraftig värmepump skulle jag nog säkra upp och dra en ny kabel.
För att få sätta 13A säkring på 1.5 mm2 så måste man göra en bedömning över om det är möjligt och lämpligt med hänsyn taget till hur installationen är gjord.
Det kan knappast göras via ett forum.
Du kan även prova köra med 1.5 mm2 och 10A säkring, om tillverkaren överdrivit effekten på värmepumpen kan den klara sig med 10 A säkring.
Men om den säkringen inte håller så rekommenderar i vart fall jag att du drar ut en grövre kabel, även om du nöjer dig med 13A säkring, och den håller.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Jag behöver din Hjälp Rickard
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2018, 10:39:56:56 »
Jag har den pumpen. Utan att prova skulle jag säga att den kommer att poppa 10A vid starten.

13A på 1,5 kvmm tråd kräver vissa saker som elektriker får titta på, tex kabellängd och ej förlagd i vägg tex har jag för mig. 13Ax230=3kW. Det vill man ju absolut hoppas är tillräckligt men jag vet inte.

Men skulle det vara helt omöjligt att byta ut till 2,5 i befintlig kanalisation och säkra upp till 16A?

bertone_x19

  • Gäst
bertone_x19
SV: Jag behöver din Hjälp Rickard
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2018, 18:24:12:12 »
Antar att lasten toppar när kompressorn drar igång - annars verkar ju 10A räcka för den pumpen... så länge du inte tänker strömsätta filterpumpen via Hydro Pron.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag