VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix XHP140 kompressor startar ej!  (läst 3415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funkis -38

Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« skrivet: maj 26, 2018, 10:54:33:33 »
Hej!
Har en Brilix XHP140 som snurrat som en klocka sen inköp 2012. Men nu har jag fått problem...VP:en värmer ej och vad jag själv kan avgöra så startar inte kompressorn. Jag har inga felmeddelanden, fläkten startar normalt och går när VP:en kallar på värme men får alltså ingen fart på kompressorn. Alla parametrar inställda enligt fabriksinställningarna och har fungerat bra så under alla år. Någon som har några bra tipps på hur man kan börja felsöka eller kan man utav de olika värdena från VP kan avgöra vad som är fel?

Tacksam för input då manualen ej är av bästa klass...

//Funkis

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2018, 11:36:49:49 »
Den manualen hör nog ändå till de bättre.

Det finns 6 st temperaturgivare. Läs av i menyerna om samtliga visar rimliga värden. Trasig givare eller avbrott i givarkrets bör ge larm men helt säker kan man inte vara. Sitter det ett relä på utgången som driver kompressorn? Reläer har ganska hög felfrekvens, speciellt om de är lite klent dimensionerade. Finns det några säkringar på kretskortet? Oftast löser säkringar ut av någon speciell orsak men de kan även lösa ut av ren utmattning. Kontaktdon ger ofta avbrott. Dåliga lödningar eller avbrott i folie på mönsterkort är ganska vanligt. Lätt att laga men ofta svårt att hitta.

Ge dig inte in och mät med spänning på om du är det minsta osäker. I värsta fall finns det någon läcka i kylkretsen eller så är det bara "naturligt" läckage över tiden så att det behöver fyllas mer köldmedium.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Funkis -38

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2018, 12:18:38:38 »
Tack för snabb input Tommy!
Det sitter ett relä till kompressorn, får kolla det. Normalt har jag för mig att man brukar höra att det ”knäpper till” innan kompressorn startar så det kanske är felet! Tror inte det sitter någon säkring. Trycket på manometern visar på ca 200 psi vilket den brukar/alltid har gjort när den är i viloläge varför jag är tveksam till att det skulle vara en läcka i kylkretsen. Får ta och öppna och kika runt lite när det blir lite svalare👍

Utloggad Funkis -38

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2018, 23:53:50:50 »
Lite uppdatering; kompressorn okay och det är relät som styr start/stopp av kompressorn som har gett upp. Kompressorn startar och går som den ska om jag kopplar den med direktmatning. 👍👏 Nu Blir det att jaga och se om jag kan hitta ersättnings relä via någon återförsäljare eller om det kan fungera med något standard relä med manöver på 220 volt.

Någon som vet vem som är generalagent (om det finns någon...) för Brilix VP här i Sverige?

//Funkis

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2018, 16:14:55:55 »
Det finns ett enormt utbud av reläer med olika specifikation och kvalité. 5 år är väl rätt dåligt men ofta kör dom för hög ström genom kontakter med för dålig plätering och då blir livslängden lidande.

Fotografera märkningen på relät som sitter där så går det ofta att hitta datablad och säljare. Kanske går det att hitta något som kommer att hålla bättre. Lägg gärna in bilder här så kan flera leta. Ibland är det lätt men sällan omöjligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Funkis -38

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2018, 23:01:14:14 »
Hej igen Tommy,
Det verkar inte helt enkelt att hitta denna kontaktor/relä via någon av de svenska leverantörer som jobbar med Brilix. Har nu jagat detta i ett par dagar utan att någon av dem kan säga om de kan leverera detta som reservdel, väntar på svar men än så länge ingenting...🤔

Hittar produkten på ex. EBay men jag hade hoppats på att få den lite snabbt utan att behöva vänta flera veckor på leverans.

Har lite bilder så chansar på att lägga upp dem och se om någon här på forumet kan assistera. All hjälp att lösa detta lite snabbt är mer än välkommet!

//Funkis

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2018, 18:34:54:54 »
Det är en kontaktor som ska klara 25 Ampere med manöverspänning 220-240 VAC. Samma modell finns med manöverspänning 24 V. Kan du mäta om du får 230 VAC till manöverspolen när kompressorn ska starta och i så fall om det finns spänning till kontaktorn och om den släpper igenom spänning eller ej? Det kan ju vara så att det inte är kontaktorn som är trasig. Hur ser det ut på kretskortet där kontaktorn matas ifrån? Kommer matningen möjligen från ett mindre relä?

Mät bara om du är helt säker på att du vet vad du gör.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2018, 18:37:56:56 »
Givet att det verkligen är 230 VAC manöverspänning (och att det är kontaktorn som felar) så skulle t ex en sån här fungera om den går att passa in rent fysiskt:
https://www.clasohlson.com/se/Kontaktor-4-pol-24-A-AEG/36-3123
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2018, 18:46:12:12 »
Uruselt om ingen återförsäljare av Brilix kan fixa en reservdel på rimlig tid till rimligt pris.

https://www.ebay.com/itm/AC-220-240V-Air-Conditioner-Coil-Magnetic-Contactor-CJX9B-25S-D/163003940258?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D50544%26meid%3D33a840a543e649fd8f5dcf66140d0d44%26pid%3D100623%26rk%3D2%26rkt%3D2%26sd%3D291441185524%26itm%3D163003940258&_trksid=p2047675.c100623.m-1

indikerar att det verkligen är 220-240 VAC manöverspänning.

Kan du få någon Kines att skicka med DHL, UPS eller liknande så ska det gå på 2-3 dygn men då blir frakten dyr. Jag skulle mickla dit den från Classe eller motsvarande om inte återförsäljaren erbjuder en bra lösning om det nu är kontaktorn som är problemet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Funkis -38

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2018, 23:12:02:02 »
Hej Tommy, och tack för engagemanget! Jag har mätt och har manöverspänning fram när VP kallar på värmning. Dock slår inte kontaktorn om och släpper ej igenom spänning. Har kört kompressorn med direktmatning och då fungerar den. Ingen hjälp från återförsäljare trots upprepade kontakter samt mail och påstötningar flera gånger. Borde ju inte vara så svårt för dem att ge ett besked om kontaktorn finns i lager eller ej samt ett pris...😱 Jag har bokat en kontaktor via EBay och väntar nu på leverans. Hoppas på snabb leverans och att det löser mitt problem👍

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #10 skrivet: juni 05, 2018, 16:59:48:48 »
Det låter som att du har ringat in felet till kontaktorn. Vi får hoppas att den dyker upp snart. Oroväckande att återförsäljaren inte kan/vill hjälpa till.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Funkis -38

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #11 skrivet: juni 22, 2018, 12:35:09:09 »
Ny kontaktor installerad idag och allt funkar som vanligt igen👍 Tog lite tid att få hem delen men 150kr för hela kalaset var ändå helt okay, även vädret har tajmat bra och sista veckorn har ändå inte direkt inbjudit till bad. Plockade isär den gamla och den har ”smält” ihop och såg inte alls kul ut. Hoppas att det var fel i kontaktor och inget annat som orsakade felet.

Ingen support eller respons från de firmor jag varit i kontakt med även om jag har jagat dem flertalet gånger, riktigt dåligt tycker jag...🤔 Man får tydligen klara sig själv om man kör Brilix

Trevlig midsommar!

//Funkis

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHP140 kompressor startar ej!
« Svar #12 skrivet: juni 22, 2018, 12:45:16:16 »
Grattis! Det är alltid en skön känsla när man har lyckats reparera något. Extra bra när det dessutom blev billigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag