VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hjälp med design av komplett system för solvärmematta  (läst 4545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« skrivet: maj 24, 2016, 12:51:46:46 »
Jag undrar om det finns någon vänlig själ (eller flera) som skulle kunna ge lite tips om hur man bygger ett komplett system för solvärmemattor. Jag har redan bergvärmen kopplad till poolen, men skulle vilja testa solvärmemattor som tillägg för att få ner elkostnaderna i längden.

Mattorna behöver vara helt separata från existerande poolpump (den sitter nere i husets källare vid bergvärmepumpen, allt för krångligt att dra) så jag behöver alltså en extra pump. Jag hade tänkt använda mig av typ dom här mattorna http://www.jf-fritid.se/solvarme/solvarmematta/ (men det kanske finns andra som är bättre?). Poolen är ca 3*6 m2 (ca 29 m3). Mattorna ska läggas på villans tak, så det är rätt mycket vertikal rörelse som kommer behövas (ca 3-4 meter stigning allt som allt skulle jag tro).

Så, här kommer frågorna:
  • hur mycket matt-yta ska jag satsa på för att få rimligt märkbar effekt?
  • vilken sorts pump ska man satsa på?
  • vad behöver jag för prylar för att parallellkoppla mattorna (om jag skaffar flera, vilket är troligt)
  • vilken sorts slang från mattorna till poolen? (jag läste på rinkabyrör om PEM som inte rekommenderas för temperaturer över 20 grader...)

Tack på förhand!

Poolgiganten

stygg men snäll eller hur

  • Gäst
stygg men snäll eller hur
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2016, 22:39:36:36 »
Hej
Kör själv med ett system med golvvärmeslang o plåt .
och en termostat som mäter temperaturen på solfångaren och
på poolen http://www.conrad-electronic.co.uk/ce/en/product/191253/TowiTek-differential-temperature-control-module. Kör detta som ett separat system med däcksgenomföring med
en pump .http://www.ebay.com/itm/290998783556?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT .
Förra året fick jag stänga av systemet för att vattnet blev för varmt

Utloggad corro

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 22:43:42:42 »
Tack för svar!

Hur många meter slang har du? Och har du också placering på ett tak (alltså orkar denna pump med detta)? Tycker det ser lite klent ut med en akvariepump, men det finns ju förstås också väldigt stora akvarier...  ;)

stygg men snäll eller hur

  • Gäst
stygg men snäll eller hur
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2016, 07:37:07:07 »
Hej
Har bara ca 50m slang o placering på mark lutad 40 grader. Pumpen kan man ju välja efter behov men den klarar mitt system, men klarar ca 1 år sen är den slut. men 150 kr är det värt.
Det bästa med systemet ät termostaten som bara startar pumpen om det är varmare i solfångaren än poolen

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2016, 07:59:29:29 »
Jag värmer vår pool med både markvärmepump och solfångarmattor, 15 m2 mattor på taket till 32 m2 pool.
Poolen förbrukar brutto ca 80 kWh/dygn (32°C i vattnet) och solfångarnabidrar med ungefär 700 kWh ett normalt år.
Det innebär en besparing på ca 1/4-del av detta (COP på värmepumpen ca 4.0) eller 170 kWh/år.
Med dagens elpriser innebär det runt 135 kr besparing/år.

Som jag ser det är det pengar i sjön att satsa på solfångare om du redan har värmepump.

http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=8
Klicka på "energiproduktion" i fliken, scrolla längst ned så ser ni årsjämförelserna.

Loggern köper man i energibutiken: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad corro

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2016, 17:10:10:10 »
Hej Rickard, tack för svar.

Ja, din beräkning av ROI är ju helt klart rätt deprimerande. Jag är dock rätt envetet fast vid att hålla nere elräkningen (och du har hjälpt mig med det på bergvärmeforum...) så funderar på om man kanske ska satsa på något som är avsevärt billigare än prefab mattor istället, mer som en "kul grej". Om man skulle lägga upp typ 200 meter slang på taket, vilken typ av slang ska man satsa på? Och vilken typ av pump?

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2016, 18:06:26:26 »
Vanlig svart PEM-slang går bra, den deformeras inte av den värme som blir på ett tak så länge du itne täcker den med glas eller plast.
Ju grövre desto bättre (mindre energi för att pumpa runt vattnet).

Du behöver en pump med minst 4 meter tryckhöjd för att få igång cirkulationen (eller att du fyller slangen med trädgårdsslangen innan du kör igång cirkulationen) sedan slangen väl är fylld så behöver cirkpumpen inte "lyfta vattnet alls", det kan fungera med i princip vilken pump som helst så länge slingan är helt tät så vattnet inte dräneras när pumpen stannar.

Även jag har fått stänga av solfångarna några gånger för att det blivit för varmt i poolen.
Största problemet är egentligen att solen bidrar med högre temperatur än 32 grader så pass få timmar/dag, kanske 5-6 timmar, att det inte blir särskilt många kWh/dygn ens en solig dag.
Och är det blåsigt så kyls fångarna snabbt ned till under 32 grader om det inte är varmare än så i luften.
För bästa effekt skulle man alltså behöva ha glasade solfångare, men det bli ju hyr dyrt som helst med tiotals m2 av den typen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2016, 19:01:51:51 »
Håller med om att PEM-slang är bra. Jag kör med 32 mm PN 6 (2 mm godstjocklek). Billigast är nog kollektorslang till jordvärme. Den är 40 mm. Men PEM i den dimensionen är rätt styva om du inte kan värma den på något vis. Varmvatten?

Håller också med om att det kan vara en fördel är täcka. Mitt på sommaren kan det fungera ändå men i början och slutet av säsongen är det säkert en fördel. Dessutom, om du täcker blir värmeförluster minimala om du driver solfångaren med din ordinarie pump så att du får cirkulation genom den även nattetid. Du kan täcka med vilket material som helst bara det är transparent fast glas släpper nog igenom mest ljus skulle jag tro (>90%).

Utloggad Stroker

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2016, 20:01:19:19 »
Jag har halva poolens yta med solfångare som drivs av poolpumpen med automatisk trevägsventil. Vill inte vara utan solfångaren då den ger så mycket mer värme när solen lyser än vad värmepumpen gör. Speciellt i början av säsongen märks det då pumpen värmer en grad en kall dag men solfångaren värmer 4-5. Hade jag inte haft solfångaren (köpte den 2003 och värmepumpen 2013) hade jag kanske inte investerat i den dyra variant som folkpool sålde med ett initialpris på dryga 20 tusen utan satsat på pemslang istället.
Edit. Jag bor o södra skåne och jag tror vi har mer årsvärme via sol än Rickard tex.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2016, 20:02:07:07 »
Täcker man den kan den deformeras av värmen, det har jag själv sett bevis på. (i en trälåda där man ringlat ut typ 100 meter PEM, det blev stora blåsor (och hål) på slangen när pumpen startade efter att solen legat på ett bra tag)
Att cirkulera vatten genom solfångaren nattetid kyler poolen, det skall man absolut inte göra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag