VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: poollarm -en vettig produkt?  (läst 14496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clint

poollarm -en vettig produkt?
« skrivet: maj 02, 2014, 21:48:53:53 »
Nu när nya poolen ska igång med 2 barn på 7 och 9 år hemma så vill jag ha ett komplement till poolöverdraget när det kommer till säkerhet. De dagar man är hemma och har en skön ledig dag med sol och bad så vill jag kunna rulla av poolöverdraget och ha poolen öppen så länge jag är hemma. Alltså inte behöva känna att jag ska täcka poolen för att gå in och laga mat osv. Är då detta, http://www.rubinpool.se/pool-larm-p-952-c-234.aspx en bra produkt? Intresserad av andras upplevesle om dessa produkter och om det är något särskilt man ska tänka på när man väljer ett larm. Känns ju spontant viktigt att det finns möjlighet en siren både inne och ute.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2014, 22:35:57:57 »
Vi hade ett poolarm till vår pool när vi bodde i USA (utomhuspool i trädgården) och kan väl säga att det fungerade rent funktionsmässigt helt ok, larmade när det skulle, höll tyst annars.  Men man får ändå bara se det som ett andra ordningens skydd - det ersätter inte pooltäckning eller ett staket. Det bör definitivt vara ett larm som man kan koppla en siren inne i huset till. Väsnas det lite så hör man inte ett larm som bara piper ute i poolen om dörrar/fönster i huset är stängda och man är inne. Likaså bör larmet ha egenövervakning, dvs att det börjar ge varningspip likt en brandvarnare när batterierna i själva larmet närmar sig slutet.

Vi testade larmet några gånger genom att låta något av barnen "låtsas-ramla-i" och det fungerade.

Vad det gäller de egna barnen (man måste ju därutöver också tänka på grannbarn osv.) så är den bästa säkerheten att se till att barnen blir ordentligt simkunniga så tidigt som det går. Testa att barnen verkligen kan simma på det sätt som räddar liv - dvs klarar att behålla lugnet och komma igång att simma även om de ramlar i oförutsett eller om de ramlar i fullt påklädda även i lite tyngre kläder. Har barnen nått den nivån känns det genast lugnare. Man bör även träna dem på vad de skall göra om någon annan ramlar i. Lära dem att slå larm om de är små, att sätta igång livräddning om de är lite större så de kan klara detta. Vi har numera inomhuspool och min man konstruerade ett eget system med kodlås till poolrummet, där barnens tillträde styrs av deras simkunnighet. Egen pool hjälper ju barnen att lära sig tidigt, alla våra (5) har snabbt blivit riktiga vattendjur.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2014, 16:22:10:10 »
Nä, en riktig täckning och övervakning är det enda som gäller tycker jag. Är ingen vuxen i närheten är poolen täckt, punkt slut!


Risken med ett larm är ju att man sen förlitar sig på det och börjar slarva med täckningen. Visst, som en sekundär säkerhet kan det väl fylla en funktion men jag skulle aldrig lämna barnen oövervakade med poolen öppen.
Går jag in och hämtar kaffe eller måste gå bort är det alla upp och taket på som gäller!
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Clint

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2014, 18:00:40:40 »
jag kanske var otydlig, jag ser larm som ett komplement till annan säkerhet. Om jag inte ser poolen under några minuter när ingen badar men har möjlighet att vara på plats på mindre än 10 sekunder, förutsatt att ett larm går när vattenytan bryts. så är det i mina ögon väldigt bra skydd.

När jag läser om simkunnighet så håller jag med om att det naturligtvis är en trygghet. Men även ett simkunnigt barn kan halka, slå i huvudet och hamna i vattnet. så Simkunniga barn kan nog även det vara en falsk trygghet.

Utloggad Erica

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2014, 22:22:20:20 »
Visst kan ett barn halka och slå i huvudet, men om det är minst två, vilket hör till våra poolregler, så är ju risken ytterst minimal att båda/alla skall göra det samtidigt. Vi låter aldrig ett barn bada ensamt, även om barnet är fullt simkunnigt.

Ett larm ger ju bara skydd mot att någon ramlar i. Om någon är i och badar så måste ju larmet vara avaktiverat i varje fall. Men visst ger det ett visst extraskydd. Där vi bodde i USA var det varmt klimat och de flesta höll inte på och täckte poolerna om man inte var borta en längre tid, utan grundskyddet var oftast ett staket + grind med något lås som ett barn inte skulle kunna öppna. Men det är ju inte omöjligt för något barn utifrån att klättra över ett staket om inte det är jättehögt. I ett sådant läge är ju ett larm toppenbra. Dessutom skyddar ju ett larm om t.ex. husdjur eller vilda djur går och ramlar i poolen, förutsatt att man är hemma förstås.

Utloggad Clint

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2014, 00:04:05:05 »
Någon som känner till ett larm som fungerar i kombination med poolöverdrag (ribcover)? På de bilder jag sett ska man fästa en enhet på poolkanten som hänger er mot vattenytan. Ser ut att bli problem med poolöverdraget på de varianter av sett. Någon som vet något om detta?

Utloggad Hasse21

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #6 skrivet: april 08, 2015, 19:43:01:01 »
Hej
Jag köpte det här larmet från USA
Fungerar mycket bra och vi har testat det med jämna mellanrum utan problem.
Det fungerar också om ett barn kryper under pooltäckningen och plurrar i.
Tror jag betalade runt 2600:- med frakt och förtullning.
Billigt anser jag
http://www.poolcenter.com/p/poolguard-alarm-with-smartchip

Utloggad Dimitris76

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2016, 14:47:26:26 »
Jag har samma larmmodell sedan före säsongen. Då hade vi inget pooltak så jag måste fixera det på något annat sätt på poolsargen nu. Det funkar alltid utan (många) falska larm.

Har en remote mottagare som låter inomhus.
 
http://www.poolguard.com/inground.asp

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2016, 19:36:13:13 »
Min 7-åriga dotter har poolkallas på fredag och det påminnade mig om larmsystemet som var inte i drift sedan pooltakets installation.

Jag var för lat för att borra ett 10mm hål i stensargen men 5 minuters jobb och nu sitter monterad och skyddad från naturens element dessutom.

Larmet låter högt som f.... men jag har en trådlös mottagare till på villas nedre plan som låter inomhus för säkerhets skull.

/Dimi
« Senast ändrad: augusti 23, 2016, 19:58:18:18 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2016, 19:40:28:28 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: poollarm -en vettig produkt?
« Svar #10 skrivet: augusti 23, 2016, 19:41:51:51 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan