VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gaveltrappa eller hörntrappa?  (läst 2762 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolsommar20

Gaveltrappa eller hörntrappa?
« skrivet: maj 10, 2020, 11:02:58:58 »
Vi är fullt uppe i pågående poolprojekt! Grävningen har börjat och snart tar sprängningen vid... (mkt berg!). Vi har valt leverantör - Pool Store.
Nu till den stora frågan gällande trappa!
Poolen kommer vara en nedgrävd thermopool, 4x7,5 m.
Vad är egentligen att föredra - en gaveltrappa eller en hörntrappa? Just nu har vi småbarn så jag förstår poängen med gaveltrappa just nu men om några år kommer de inte sitta och plaska där längre...känns då som att man förlorar mkt simutrymme i poolen med en gaveltrappa. Spontant tycker jag gaveltrappa är snyggare men hörntrappa mer praktiskt utifrån mer utrymme i själva poolen.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2020, 12:44:27:27 »
Hej,
Jag köpte också från Poolstore och är igång med min tredje säsong.
Här finns en 6x3 thermopool med hörntrappa. Säger inte att det är rätt för dig men för mig är det helrätt.
Så som poolen är placerad så tittar man rakt åt söder när man sitter i trappan. Trappan är där soldyrkarna hamnar och då är söderläge optimalt.
Jag har även ett pooltak med en skjutbar dörr på sidan. Om det badas med taket stängt så passar hörntrappa perfekt när man kliver i genom takdörren.
Så återigen vad som är rätt för dig vet jag inte. Men jag ångrar mig inte. Skulle göra dessa väl igen om jag fick chansen att välja om.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Poolsommar20

SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2020, 15:43:01:01 »
Ok! Vi kommer också ha pooltak med dörr som man skjuter bort (hoppar ner i taket) så hörntrappa känns bra.

Har du varit nöjd med pool store? Svårt att välja leverantör har vi tyckt...

Utloggad TommyC

SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2020, 16:30:07:07 »
Vi är också nöjda med hörntrappan direkt under skjutluckan på taket. Någon gång i framtiden när jag renoverar poolen så blir det troligen en hylla med lagom sittdjup på långsidan mitt emot hörntrappan. Vår trappa har för grunda trappsteg men fungerar ändå bra. Däremot har inget steg lagom sittdjup. Formar ni trappan själva så lägg ner mycket jobb på att tänka igenom måtten. Eventuellt kan det vara bra att provbygga något i trä för att testa måtten. Det är bra om översta plattformen på trappan är ganska nära vattenytan så att det inte blir så stort steg när man ska kliva i.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2020, 18:30:47:47 »
Blev till slut en hörntrappa för oss med, helnöjda  O0

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11460.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2020, 20:07:53:53 »
Jag är jättenöjd. Tog in offerter från flera aktörer dels för att bilda en uppfattning om seriositeten hos de olika säljarna. Poolstore stack ut ordentligt. Jag valde dem för att jag fick intrycket om att de vet vad de säljer, sorgligt nog verkar inte de flesta det. De visade också ett genuint intresse att jag skulle bli nöjd, inte bara en kortsiktig affär som verkade billig. Jag tyckte att valet av leverantör blev ganska enkelt faktiskt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Poolsommar20

SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2020, 08:41:03:03 »
Ni som har hörntrappa - har ni svetsad linet eller ”påsliner”? En av leverantörerna vi pratat med vägrar sälja hörntrappa utan svetsad liner pga. att det absolut inte blir snyggt med ”pås”varianten.

Hur gör ni på vintern - sandpåsar i trappan?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2020, 09:30:51:51 »
Svetsad, och av montörens arbetstid så tog trappan merparten av tiden men det blev riktigt bra. Inga tyngder i trappan utan linern är klistrad till underlaget, därav kravet på ytfinishen.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11460.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Skånepool

  • Nybörjare på allt vad gäller pool
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Pool på totalentreprenad
    • Visa profil
SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2020, 09:46:45:45 »
Hej!

Jag byggde pool förra året och valde en hörntrappa med påsliner.
Innan monteringen hade jag ingen tanke på att det skulle vara några problem med en liner som var fabriksgjord för just den trappan, men jag är nöjd med resultatet.

Säljaren på poolfirman var förbi mig för ett par veckor sedan och han berömde linern vid trappan och sa samtidigt att det kan vara problem med att få det snyggt, men att man verkligen hade lyckats med min.

Jag har inget att jämföra med då det bara är jag som valt hörntrappa i bekantskapskretsen, men jag är som sagt helnöjd och valde hörntrappa för att inte förlora för mycket på längden. Måttet är 7 x 3,5.

Under vintern sänkte jag vattennivån till under inloppen och då återstod ett par cm på översta trappsteget så jag behövde inte lägga något att hålla fast linern.
Totalentreprenad på Thermopool med måtten 7 x 3,5 meter.
Uppvärming med Welldana poolvärmepump
Pooltak Gullberg & Janssons Leia
Blue Connect + för att hålla koll på vattenkemi


Byggstart mars 2019, badklart juli 2019.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gaveltrappa eller hörntrappa?
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2020, 14:08:23:23 »
Köpte också en fabrikssvetsad liner, har inga problem alls med det. Visst Jag var extra noga vid monteringen så sömmarna hamnade rätt, men så svårt var det inte.
När jag vinterstänger sänker jag till straxt under breddavloppet så översta trappsteget hamnar ovan ytan. Inloppen är fortfarande under, inga vikter eller liknande.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan