VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool renovering av Folkpool 4x8  (läst 25566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #10 skrivet: maj 03, 2009, 14:29:15:15 »
Hej. Kan inte underlåta berätta om renovering av folkpool 6x8, 21 år gammal.Hade inte tänkt byta liner men råkade riva hål med dränkpumpen när jag skulle tömma poolen för att byta vatten.(gå tillbaka till klor från baccasil) Jag stöttade upp långsidorna, o beredde mig på det värsta vad beträffar plywoodmatrialet. Döm om min förvåning, som nytt, bara lite fukt nederst på två ställen, fantastiskt. Jag var tvungen ge folkpool bilder o ett tack för den goda kvaliteten.
Beställde ny liner (där hängde inte folkpool med, varken i pris eller service) Miamipool levererade på 1 vecka o bistod med råd. 4 golfpoolare hjälpte till det tog ca 2 tim så var det klart. När det gäller att fylla 45 kubik, har jag kommit fram till det ideala. Brandkåren lånade ut grejor för att koppla brandposten i gatan. Som tur var testade jag detta i gamla linern. Trots renspolning blev polen brunsvart. Det alternativet gör jag aldrig om igen. Att fylla med branbilen skulle kosta 3.000 +moms. Var rädd för att fyllning med trädgårdsslangen skulle ta en vecka minst, lät jag en rörmokare sätta ett T-rör efter mätaren, köpte in en 1 tums slang (280:-) lade i denna + trädgårdsslangen o beredde mig på några dygn i vaktposition.Började fylla kl. 11 på fm. poolen var fylld klockan 19 samma kväll. Fantasiskt, kostnad utöver T-rör o slang 15:-/kubikmeter = 675:- Totalt kanske 1800:-. Det bästa är att man får klistallklart vatten med rätt PH-värde med en gång. Räkna på detta alternativ när Ni skall fylla poolen.
Jag måste också säga att det inte har rasat in efter 33år är väldigt bra :) (som jag trodde det skulle göra) Det är skönt för plånboken. Och tack för tipset med T-röret O0. Mvh: Jontemyra

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #11 skrivet: maj 03, 2009, 16:26:21:21 »
Hej,

Ser inga stag tvärs över poolen på era bilder, är inte det en bra idé att staga upp poolen så det inte blir sättningar nu när den är tom?? I din förra tråd postade HAWI bilder från sin renovering där ser man vilka stag/stöttor jag menar. Ni kanske har gjort en annan bedömning av stabiliteten och då kan ni bortse från mitt inlägg men med trästomme tror jag det är en bra idé att vara försiktig med jordtrycket. Vår plåtpool har utåtgående stag som sitter i ett par hundra liter betong i en grop, två på varje sida, lång som kort, allt för att hålla sidorna på plats när man tömmer poolen.

För övrigt lycka till med ny plyfa och liner, det kommer säkert att bli kanon :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2009, 13:42:53:53 »
Tjenare Housedad!

 :'(Jo jag fick besked idag av folkpool att sakerna kommer inte, jag får vänta tills nästa tisdag >:( så jag är tvungen att gå ut nu och staga upp det. Några dar utan stöttor har inte varit några problem, men en hel vecka då blir jag skraj och det har börjat regna nu med.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #13 skrivet: maj 10, 2009, 20:18:52:52 »
vad tror ni <hmm>
Jag funderat hela helgen på vad jag ska göra :-\ ???
Tror ni att det kommer bukta ut ännu mer med tiden, för det är ju bara strand sand som ligger runt om.
Men själva stommen verka trivas :) . Eller ska jag ta ett spännband och försöka få det rak, och fylla på med mer sand... jag vet inte <dontkn>????

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #14 skrivet: maj 10, 2009, 20:54:42:42 »
Hej,
Spännande....
Det buktar ju inte riktigt åt det hållet som man förväntar sig.
Ögat är känsligt så det är svårt att se hur mycket det egentligen är, jag tror jag skulle låta strävorna(som jag tjatade om tidigare) vila. Under tiden hålla kolla på buktningen.
Om buktningen inte är mer än ett par centimeter så skulle jag låta saken vara och sen låta en sarg vara rak och därmed lura ögat att poolen är rak.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #15 skrivet: maj 10, 2009, 23:44:49:49 »
Hej jontemyra!
Personligen tycker det ser för snett ut för att låta vara. När du har kommit så här långt så försök att räta upp det för att få en rät låda att montera linern i.
Som du själv sa så vet du inte hur de 10-15 åren som du skall leva med den nya linern kommer att påverka stommen.
Jag hade grävt ut och satt nya stöttor monterat liner och fyllt igen.
Mer jobb,visst! Men det tror jag att du har igen.

//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #16 skrivet: maj 12, 2009, 20:19:30:30 »
Jippi nu har grejerna kommit <antman>
Men blev fundersam <hmm> skivorna var 150x150 :-\ mina gamla skivor är 300x150 reglarna sitter inte 150cc. Eller är det bara att skruva fast det uppe, nere och när man stöter på en regel <dontkn> Får ringa imorgon till Folkpool om det.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #17 skrivet: maj 12, 2009, 23:58:37:37 »
Hej På min folkpoolskonstruktion så ligger ju reglar längsmed det är inga tvärgående och kortlingar
på utsida i hörn,
men din konstruktion kanske är gjord på ett annat vis eftersom den är såpass gammal <dontkn>.
För annars skulle det ju inte ha någon betydelse det blir bara fler skiver att skruva.
Lycka till O0.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #18 skrivet: maj 13, 2009, 00:55:24:24 »
Tjenare Roland :)
Jo jag satte mig och tittade i katalogen och kom på mig själv >ohno> att dom ligger vågrätt reglarna :D snurrig värre....

Godnatt alla Poolare imorgon är det dax att skruva. ::)

Mvh:Jonte

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Pool renovering av Folkpool 4x8
« Svar #19 skrivet: maj 14, 2009, 19:38:57:57 »
Nu är skruvandet klart, ::) snap-in list och skivorna. imorgon blir det att såga.
Nästan tusen skruv, ??? det är säkert förmycket men bättre att skruva förmycket än förlite.... eller vad man säger :angel:

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag