VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ventiler för stop på vattnet!  (läst 10513 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Ventiler för stop på vattnet!
« skrivet: augusti 02, 2006, 15:56:12:12 »
Hej alla,

Nu ska ni få höra på en amatörs arma klagande! Efter att jag upptäckte att det ju faktiskt kommer ganska mycket smuts (löv etc.) i poolen och att framför allt dessa *jla* björkar släpper en massa småskit som går igenom silkorgen men fastnar i poolpumpens silkorg så insåg jag att jag inte har en möjlighet att rengöra pumpens silkorg eftersom jag har pumpen under vattennivån och att jag smart nog inte har monterat någon avstägnings ventil!

Så jag behöver tips på en effektiv metod att stoppa vattnet från bräddavloppet! Samt var köper jag en billig enkel ventil som jag inte behöver limma i pvc rör! Jag tänkte mig att jag kunde använda samma som jag har idag! Alltså en blå slang 38 mm med slanglämma på ventilen och sen en slang till ut till pumpen!

Tacksam för hjälp!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2006, 16:28:39:39 »
Det finns en sk. "frysflaska" som man skruvar fast i breddavloppet inför vintern.
Vet inte om den passar till din pools breddav. Den skruvas fast i botten precis där slangen börjar, så att man pluggar igen hålet. Använder du en sån så kan du ju koppla på avstängningsventil.

Ring och och kolla med J&F om du kan använda en sån.

Så här ser den ut. Den svarta avlånga "flaskan" längst ner till vänster.

http://www.svenskapoolfabriken.se/html_main/html_prod/poolvutr.html
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2006, 16:42:21:21 »
Stapp innloppet med en fille slik at du stopper vannet eller "knekk" slangen til at du får på en ventil.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2006, 21:31:31:31 »
Stapp innloppet med en fille slik at du stopper vannet eller "knekk" slangen til at du får på en ventil.

Hmm vad är en fille? Kan tyvärr inte knäcka slangen går inte att böja på det sättet! :-(
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2006, 21:33:15:15 »
Det finns en sk. "frysflaska" som man skruvar fast i breddavloppet inför vintern.
Vet inte om den passar till din pools breddav. Den skruvas fast i botten precis där slangen börjar, så att man pluggar igen hålet. Använder du en sån så kan du ju koppla på avstängningsventil.

Ring och och kolla med J&F om du kan använda en sån.

Så här ser den ut. Den svarta avlånga "flaskan" längst ner till vänster.

http://www.svenskapoolfabriken.se/html_main/html_prod/poolvutr.html


Tack Fia,

Tyvärr så har jag inga gängor i mitt breddavlop, jag har ju köpt min pool från Lagunpool som ägs av Svenska poolfabriken så jag har redan testat med den flaskan!
Tack ändå!

Mvh Niklas 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2006, 21:41:02:02 »
Ursäkta >ohno> >ohno> hade visst lite dåligt minne och bråttom, det började åska här.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2006, 21:47:59:59 »
Ursäkta >ohno> >ohno> hade visst lite dåligt minne och bråttom, det började åska här.


*ler* ingen fara alls! Jag var riktigt nära att köpa JF först så jag har säkert massor med inlägg med frågor om JF! Jag verkar dock vara den enda här med en ovan markare från Lagunpool! :-(

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2006, 22:13:48:48 »
Funkade det inte med flaskan?
fick du inte fast den eller vad var det som inte funkade. Skulle det funka om du kopplade slangen till dammsugaren men låta slangen ligga tömd på vatten, då borde det ju inte komma nåt vatten heller  ;)

Mats_61

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2006, 22:31:31:31 »

Hmm vad är en fille? Kan tyvärr inte knäcka slangen går inte att böja på det sättet! :-(

Fille er norsk for trasa (?) ikke helt stødig i Svensk på dette nivået  >ohno>

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Ventiler för stop på vattnet!
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2006, 09:34:03:03 »
Funkade det inte med flaskan?
fick du inte fast den eller vad var det som inte funkade. Skulle det funka om du kopplade slangen till dammsugaren men låta slangen ligga tömd på vatten, då borde det ju inte komma nåt vatten heller  ;)

Mats_61

Hej Mats,

Nej tyvärr flaskan bygger på principen att man skruvar ner den i gängor i breddavloppet! Jag har inga gängor i mitt så den går inte att få ner alls tyvärr! Och även om jag fick ner den en bit så skulle det inte hålla tätt. Dammsugar slangen kan jag inte heller stoppa ner i breddavloppet trots att det står så i anvisningen! Tänkte själv på det och glad i hågen stoppade jag ner slangen men inte då. Jag har en platta som jag lägger över sillkorgen som hålls på plats av trycket när pumpen är igång! Med pumpen avstängd så flyter den bara upp!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag