VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolsarg i trä....  (läst 10685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danianna

Poolsarg i trä....
« skrivet: juli 14, 2006, 15:03:05:05 »
<help> Har en ovanmarkspool från J & F Fritid (storpool, 7.6 X 4.5). Har ett pooldeck runtom. Vill nu göra en poolsarg runt om poolen som ska vara 25 cm hög och 25 cm bred. Någon själ är inne som har en bra lösning, råd eller kanske beskrivning? Tänkte använda mig av tryckimp. virke 28x120, men vet inte hur jag ska bära mig åt för att fästa brädorna  <dontkn> då det på vissa ställe inte blir så mycket kvar att fästa i....

http://www.jf-fritid.se/Vara_pooler/Storpool/storpool.htm

Det jag är ute efter är att när poolen är färdig ska den vara 10 kantig och jag vill endast att sargen ska vara 25x25, annars hade det inte varit några problem att göra "stommen" som virket ska fästas i!

Hoppas ni förstår ??? vad jag menar och att det finns ngn här inne som kan hjälpa mig då jag kört fast!

/danianna    <hmm>

Poolgiganten

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Poolsarg i trä....
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2006, 01:41:11:11 »
Hej danianna
Vi har en likadan pool som ni och jag har poolen nedsänkt i trädäcket och även bytt ut plåten mot tryckat träsarg.
Jag använde 32x145 tror jag det var runt om vilket är ungefär lika bred som orginalplåten.
Men jag har inte riktigt fattat hur du menade....  <hmm>

men om du vill ha den just 25 cm bred så måste du ju använda två brädor vilket gör att du måste sätta något under för att få dessa att hålla ihop vilket inte kanske är det lättaste.eller en planka som är 245mm bred men det blir nog i det klumpigaste laget ???
Om det underlättar lite kan du ju kolla på min tråd  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=148.0
på vissa ställen har jag använt hålen för skruvarna där plåten var fäst i, där har jag satt skruvar under ifrån.

Hmm... inte för att jag kanske vart till någon nytta med detta svar men hoppas att du kommer på någon lösning till slut.

Lycka till  O0

Mats_61

Utloggad danianna

SV: Poolsarg i trä....
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2006, 08:48:06:06 »

men om du vill ha den just 25 cm bred så måste du ju använda två brädor vilket gör att du måste sätta något under för att få dessa att hålla ihop vilket inte kanske är det lättaste.eller en planka som är 245mm bred men det blir nog i det klumpigaste laget ???
Om det underlättar lite kan du ju kolla på min tråd  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=148.0
på vissa ställen har jag använt hålen för skruvarna där plåten var fäst i, där har jag satt skruvar under ifrån.


Det var precis så jag menade!! MEN har nu bestämt mig för att ha 3 brädor på toppen istället för 2! så att det blir något att fästa i.

Har kollat måånga gånger på ditt bygge! Har varit till mycket stor nytta! <antman>

Sargen blir nog klar idag sen är allt klart och det är dags att bara njuta resten av sommaren!  <sol>

Tack för all hjälp här inne!!

/Rickard

Utloggad Fia

SV: Poolsarg i trä....
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2006, 09:19:33:33 »
Hej Danianna, en liten bild på bygget, skulle sitta fint ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad danianna

SV: Poolsarg i trä....
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2006, 10:12:39:39 »
Bilder kommer så snart bygget är färdigt!

-Mats, eller ngn annan :D   Tips på hur man får rätt vinkel på brädorna runt poolen? Skar precis den första och var helt hundra på att det var rätt men ånenj.... Så lätt var det ej.....

/Rickard

Utloggad petgus

SV: Poolsarg i trä....
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2006, 02:31:06:06 »
-Mats, eller ngn annan :D   Tips på hur man får rätt vinkel på brädorna runt poolen? Skar precis den första och var helt hundra på att det var rätt men ånenj.... Så lätt var det ej.....

Hej Danianna!
Lägg ut alla 10 brädorna (de skall vara lite för långa så du får överlapp) varannan under och varannan över. Finjustera så att du får den form du vill ha och markera sedan på ut och insida där brädorna korsar varandra. Plocka bort brädorna och dra ett sträck med linjal, sedan är det bara att såga. Placera ut alla brädor och finjustera innan du fäster dem slutgiltigt. Jag föreslår att även att du använder en elektrisk gersåg för med denna kan du finjustera snittet i efterhand genom att såga bort ytterst lite materiel. Du kan då såga alla brädor någre mm för långa för att finjustera dem sedan. Jag tror dock inte det behövs för det blir ingen större skillnad på placeringen av sargen. Det är dock användbart för den sista plankan.

Vänligen
PG :P

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag