VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ut och insida på linern?  (läst 5031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lewander

Ut och insida på linern?
« skrivet: juni 17, 2006, 18:12:28:28 »
Efter att ha "tjuvläst" på poolforumet en längre tid har jag nu valt att registrera mig för att få ta del av all kunskap som finns här!

Behöver nämligen nyttja er kunskap lite nu. Håller just på och byter liner i min Cranpool. Monternigsanvisningarna som jag har ärvt från föregående ägaren säger att den mönstrade sidan skall var utåt i poolen. Vet någon varför det skall vara så? Det innebär ju att sömmarna kommer i poolen och inte på baksidan mot sargen! Dessutom så blir det ju svårare att hålla rent i poolen med mönstrade sidan utåt. Alger och annan smuts fäster ju bättre på den lite "skrovliga" ytan.

Jag skulle vija ha den släta sidan (som då skulle vara baskidan) utåt eftersom den är slätare och lättare att hålla ren. Dessutom får jag ju sömmarna på utsidan då.

Är jag ut och cyklar helt och hållet? Något annat problem som jag inte inser?
« Senast ändrad: juni 17, 2006, 19:44:35:35 av lewander »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ut och insida på linern?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2006, 08:44:37:37 »
Jag tror problemet du har är hur du tyder utåt.

Om poolinern är mönstrad (marmor/eller liknande) skall det naturligtvis vara synligt. Allt annat vore idiotiskt.

Utåt om du står i poolen betyder mönstret mot väggen.
Utåt om du står vid sidan av poolen betyder mönstret mot vattnet.

Det är vad jag tror, men det är klart, om det du kallar mönster inte är ett mönster som jag definierar det så kanske det skall vara utåt mot poolväggen...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lewander

SV: Ut och insida på linern?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2006, 10:12:43:43 »
Jo det blir ju två svåra frågor av det här. Vad är utåt/inåt och vad är mönster.

Utåt är i min begreppsvärld är på "vattensidan" alltså det som syns i poolen. Vore det marmorering eller liknande som du säger Rickard så vore det ju självklart.

Mönstret jag menar är inte något egentligt mönster utan den svaga "relifmönstreringen" som vinylplast ju ofta har. I monteringsanvisningen uttrycks det som "...den mönstrade sidan...".

Jag tycker alltså att det vore bätre, ur smutssynpunkt, att få den betydligt slätare/blankare sidan mot vattnet. Funderingen jag har är alltså om det har någon betydelse. Spelar det t.ex. någon roll vilket håll svetsarna/sömmarna ligger åt (insida/utsida)?


Utloggad Fia

SV: Ut och insida på linern?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2006, 10:42:49:49 »
Håller med dig om att den släta sida måste vara bättre att ha mot vattnet. Vår liner är alldeles slät. inget svagt "mönster". Om det har betydelse för skarvarna vet jag inte, du kanske ska ring och fråga.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ut och insida på linern?
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2006, 15:43:59:59 »
Håller med, ring och fråga.

Meddela sedan gärna oss vad du fick veta, alltid kan det hjälpa någon fler med samma bryderier som du.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lewander

SV: Ut och insida på linern?
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2006, 11:20:23:23 »
Har pratatmed Transmekano i dag.

Det som står i min monteringsanvisning (10 år gammal), om att den "mönstrade/profilerade" sidan av linern skall vara mot vattnet, gäller inte längre. De liners som levereras i dag har i vissa fall ingen mönstrad sida utan båda sidorna av linern är lika "glatt" (var inte fallet med den jag fick!). Det som avgör vilken sida som skall vara mot vattnet avgörs av hur sömmen mellan botten och sidan ligger. "Avigsidan" av sömmen (den med fållen så att säga) skall ligga mot yttersidan, alltså inte mot vattnet. Kan ju tyckas självklart men visst blir man lite brydd när monteringsanvisningen säger något annat... ???

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ut och insida på linern?
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2006, 13:47:04:04 »
Bra att få det utrett och rätt i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag