CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ojämn berggrund  (läst 2315 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cumulus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ojämn berggrund
« skrivet: april 13, 2009, 22:02:04:04 »
Efter att ha tagit bort en berghäll på ena halvan av platsen för poolen så har jag fortfarande en höjdskillnad på ca. 35-40 cm mellan högsta och lägsta punkten ( ojämn berghäll under hela poolen). Räcker det att fylla upp med makadam och padda eller riskerar jag sättningar eftersom det blir olika grundförhållande mellan olika delar av poolen? Eller behöver jag bygga upp och förstärka på annat sätt för att få en lika stabil grund hela vägen? Grunden är för en Storpool 9,1x4,5x1,32
Är det någon som vet nåt lämpligt sätt att lösa detta?  :-\
Storpool 9.1x4.5 från JoF, värmer med 3x30 Sfinx-rör, 6KW L/V VP från Sfinx och ved.

Poolgiganten

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Ojämn berggrund
« Svar #1 skrivet: april 13, 2009, 22:34:17:17 »
Du är inne på rätt spår  O0 , det är alltid lite jobbigare när man har olika markförhållande.
Men att ta dit makadam och padda över det ca 6 gånger med en 400 kg padda och sedan fylla på med stenmjöl som paddas över igen brukar göra susen.
Tänk bara på att du måste gå ut en bit utanför poolen så du får stöd utifrån, jag hade satsat på minst 1.5 m.

/Stefan

Utloggad Pea

SV: Ojämn berggrund
« Svar #2 skrivet: april 14, 2009, 21:10:32:32 »
grovt makadam gör susen. blir inga sättningar av det om du har berg under, kan inte bli bättre. men som Stefan säger gör en bred marginal. och glöm inte markduk mot allt som inte är berg. även sidorna alltså.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad cumulus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ojämn berggrund
« Svar #3 skrivet: april 14, 2009, 21:58:21:21 »
Tack för svaren Stefan och PEA!
Då är det bara att bredda gropen lite till och ta hem mer makadam ( när byvägen väl har satt sig efter tjällossningen)  :)
Bilder kommer så småningom
/Hasse
Storpool 9.1x4.5 från JoF, värmer med 3x30 Sfinx-rör, 6KW L/V VP från Sfinx och ved.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag