Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stege till nedgrävd ovangjordspool  (läst 33720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 5,5m rund primastarpool, Brillix värmepump, solf
    • Visa profil
Stege till nedgrävd ovangjordspool
« skrivet: augusti 15, 2005, 12:01:11:11 »
Är det någon som har ett bra tips på en stege som går att montera på en Pool från 5,5 rund  x 1,20 m djup från Primastar som är nedgrävd med ett trädäck runt om.

Tacksam för svar och ev länkar till intressanta objekt.

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2005, 20:10:26:26 »
De flesta poolföretag har stegar i rostfritt som du kan använda. Vad jag kan se så är "ovanmarkstegarna" betydligt längre än de som är till markpoolerna.

Kolla annars med www.jof.nu i Fjugesta, eller www.lainex.se. De säljer ,vad jag kan se, bra stegar till "ovanmarkare". Båda dessa har stegar, i sina kataloger, som ska skruvas fast i däck. Är ej säker på om de har dessa på hemsidan, om inte beställ katalog, för där finns de med. Priset på dessa börjar på 1 050:-

Ett tips! Kolla www.poolmans.just.nu, de har två olika modeller trappor som man ställer ner i poolen.

Lycka till!
 
« Senast ändrad: augusti 15, 2005, 20:11:45:45 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fredde

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 5,5m rund primastarpool, Brillix värmepump, solf
    • Visa profil
Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2005, 22:37:52:52 »
Tack för tipsen!

Är det ingen risk att det blir för stor punktbelastning på Poolväggen med den här typen av stegar?

När någon vuxen person ställer sig längst ned på stegen så blir brytningen kraftig på stegen. Det innebär att stegens två små stöd far rakt in i väggen , som i mitt fall är gjort av koorigerad tunn plåt. Med deformering av väggen som följd, eller?

Utloggad Fia

Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2005, 22:58:55:55 »
Det har du nog alldeles rätt i! Tänkte inte på det. :-[
Då är det därför som "ovanmarkstegarna är så långa, de måste nå ner till botten, så belastningen blir där.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mica

Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2005, 21:44:53:53 »
Ha, det här har jag funderat på innan. När jag var inne på ovanmarkpool var jag inne på att sätta en regel i höjd med steg-"knopparna" på utsidan som mothåll. Det är ett alternativ.

Men jag får nog hålla med Fia (hua, låter som en himla ja-sägare som alltid håller med... *ler*) att det är stegarna som stöder mot botten som är de bästa. De är gjorda av vit plast och fylls med sand för att få stabilitet. Nackdelen är att de då inte är uppfällbara om man har täckning, samt att de är asfula (ursäkta uttrycket). Du hittar sådana stegar även på www.transmekano.se
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Fia

Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2005, 23:04:40:40 »
Hos JOF finns en däckstege i rostfritt med 5 st. plast steg som jag tror att det går att montera vikfästen på.
Det ser i alla fall ut som att det ska gå i katalogen.
Den kostar 1 190:-. Kan ju vara värt att ringa och kolla.
Här är numret 0585-31661.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fredde

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 5,5m rund primastarpool, Brillix värmepump, solf
    • Visa profil
Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2005, 16:23:43:43 »
Tack så mycket för hjälpen.

Jag skall ringa och kolla på alternativen för som Fia säger det är svårt att se i katalogen hur dom fungerar.

M v h Fredde

Utloggad Poolnicke

Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2005, 20:11:59:59 »
Hej Fredde,

Om du har grävt ner poolen en bit så kanske? stegens nedre del hamnar under marknivån. Har själv gjort så och marktrycket räcker gott på min pool som mothåll.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2005, 20:35:36:36 »
Hej
Jag har samma problem att få tag på en stege som är bra och snygg...jag sågade av min markstege men det blev INTE bra. Fungerar tillfälligt...

Meddela gjärna hur det går, vill oxå ha en som man kan vika upp så man kan dra över ett pool-skydd...

Micke
/Micke i Halmstad

Utloggad Grålars

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • På jobbet är det jag som är chef hemma!!
    • Visa profil
Re:Stege till nedgrävd ovangjordspool
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2005, 00:28:32:32 »
Halloj!
Jag har (också) en  primastar 5.5x1.2.
Jag kommer att tillverka en stege själv av 25mm rostfria rör. Själva plaststegen som följde poolstegen kommer att behållas.
Tanken är att stegen skruvas fast och börjar i den tilltänkta träsargen och vilar mot botten, ovanför sargen  fästes ett grabbräcke(typ som pullpitt på fritidsbåtar) på trallen, försökte lägga ut en liten skiss men det funkade sådärbra :(
Men om intresse finns kan jag mejla över en enkel skiss ;)
Eftersom stege och räcke ej är i kontakt med varann blir det enkelt att lägga på täcket
/Grålars
Rund Primastar 5.5 X 1.20, på gång med en vedeldad bastu!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag