VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Anslutning 38mm poolslang mot olika kopplingar  (läst 2496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Anslutning 38mm poolslang mot olika kopplingar
« skrivet: maj 20, 2018, 11:01:37:37 »
Så som min poolmiljö ser ut är jag tvungen att använda den blåa 38mm poolslangen i PVC. Jag har två problem med den.

Den ena är anslutningarna slang till kopplingar. Hur mycket man än håller med gängtejp så blir det alltid lite läckage. Kanske en droppe i sekunden. Använder jag fel gängtejp? Biltema t.ex. har flera olika sorter. Jag använder knappast för lite. Jag lägger på lite hela tiden och provar, men tillslut är det väldigt trögt att få på slangen och det droppar ändå. Slangklämmor använder jag naturligtvis. De flesta är plana, men läcker änså, men vissa kopplingar är inte ens plana, som denna (se bild). Varför har de ens det "hackiga" utseendet på högra sidan om man ändå måste linda gängtejp tills den är plan?

Det andra är slangen som har en tendens att efter något år spricka och läcka lite vatten. Inte mycket, men det blir e "mist". Det är nog bara i böjarna, men jag behöver verkligen ha böjar på några ställen. Finns det bättre eller sämre kvalitéer, eller bör man köpa 90 graders böjar slang-slang? Finns det?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Anslutning 38mm poolslang mot olika kopplingar
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2018, 16:43:03:03 »
Du är inte "Tvungen" ?......
Intex orginal slangar är skit, köp riktig kvalitets poolslang istället.
Gängtejp som gängtejp, har fått nästan allt mitt tätt med gängtejp, även om den går lätt lr tungt att trycka dit. Annars är klämring fantastiskt! Inte en droppe någon stans.


Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad aromata

SV: Anslutning 38mm poolslang mot olika kopplingar
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2018, 21:32:41:41 »
Jag har inte gängtejp någonstans utan sätter silikon på gängorna. Fungerar alldeles utmärkt. Lätt att sära på vid behov.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag