CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Missfärgad poolliner  (läst 9771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oooo_quattro

Missfärgad poolliner
« skrivet: mars 30, 2018, 10:59:18:18 »
Hej
Vi har bott i vårt hus i några år (poolen funnits mycket längre än så) men tycker poollinern ser bara sämre och sämre ut. Ser ut som den bleks.
Från vattennivån och någon halvmeter ner. Det märkliga är att den bleks mest på två av de fyra sidorna. Gissar att det är där solen lyser. Vad kan det bero på, går det att åtgärda utan att byta linern?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Missfärgad poolliner
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2018, 11:20:28:28 »
Missfärgningen kan du kanske få bort, tips finns bl a här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11053.0;all

Blekningen går inte att göra något åt. Vi har samma problem med vår gelcoat på glasfiberpoolen. När det gäller gelcoat så fungerar en vit pool bättre v b blekning. Jag vet inte om detsamma gäller liner men det borde de som säljer liner kunna upplysa om.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad oooo_quattro

SV: Missfärgad poolliner
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2018, 12:13:59:59 »
Hej
Det är ju blekningen som är det som jag inte får bort.. smutsen kan jag nog få bort med poolrengöringsmedel tror jag.
Är det solblekt eller är det kloret? Eller en kombination?
Tänker att det finns någon in-färgning man skulle kunna göra?

Utloggad nyburjare

SV: Missfärgad poolliner
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2018, 14:36:15:15 »
Vår liner ändrar färg där vattnet inte är, dvs blir ljusare som på din bild, om jag höjer vattennivån återtar den en mörkare färg av någon anledning ... hade jag varit du skulle jag oroat mig mer för den kraftiga smutsranden du har, låter man det gå så långt bränner solen in smutsen, riktigt svår att få bort

Utloggad oooo_quattro

SV: Missfärgad poolliner
« Svar #4 skrivet: april 11, 2018, 17:53:14:14 »
Hej
Randen går att få bort, om man gnuggar hårt med en skrubb så får man bort det så det har inte satt sig. Något tips på medel eller liknande, är ett stort jobb att skrubba. ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Missfärgad poolliner
« Svar #5 skrivet: april 12, 2018, 07:21:12:12 »
Poolsvampen https://www.energibutiken.se/sv/poolsvampen/144-poolsvampen.html i kombination med någon form av linerrengöring är effektivt, sen är det ju så att ju äldre en liner blir desto svårare är det att få bort smutsranden, troligen blir ytan helt enkelt porös och smutsen går längre in i "porerna" i linern för varje år som går.

Ett möjligt sätt att modernisera och fräscha upp poolen vore kanske annars att sätta dit en sån där borderline: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7613.msg105683#msg105683

Jag tror även att en sådan kan förlänga livslängden på er befintliga liner då de oftast går sönder/spricker först just längst upp runt vattenlinjen först.
Frågan är hur bra vidhäftning en ny borderline får på en "trött" liner.
Men det borde säljarna kunna svara på om de har någon erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad oooo_quattro

SV: Missfärgad poolliner
« Svar #6 skrivet: april 22, 2018, 21:17:46:46 »
Hej
Då har jag lagt X antal timmar på att skrubba poolen.
Är nöjd med resultatet, det trodde jag inte.
Men det satt riktigt hårt.
« Senast ändrad: april 23, 2018, 08:51:45:45 av Rickard »

Utloggad Erica

SV: Missfärgad poolliner
« Svar #7 skrivet: april 29, 2018, 00:54:54:54 »
Man får ju samma typ av blekning på målade pooler. Vi har epoxifärg till vår pool och epoxi skall ju vara motståndskraftig, men en viss blekning vid vattenlinjen har det ju blivit. Det blir väl kombinationen av klor och närhet till luft som gör detta. Vår pool är inomhus, så solblekning blir det ju knappast någon.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Missfärgad poolliner
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2018, 17:30:01:01 »
Klor med föroreningar bildar kloraminer. Till slut blir det trikloraminer , den är flyktig (gas) och när den kommer upp i luften bildar den tillsammans med vatten saltsyra, fritt klor och fritt kväve. Antar att det är saltsyran som bleker.

https://www.swimmingpoolchemicals.co.uk/spcblog/?p=345
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag