VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: påbörjat poolrenoveringen  (läst 15464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monne81

påbörjat poolrenoveringen
« skrivet: januari 03, 2012, 00:11:06:06 »
Ja då var det äntligen dags för poolbygget.
Dom flesta som hänger här på forumet har väll gått i ide så här års?
Har iallafall haft folkpool här och tittat o räknat på alla grejer jag behöver till poolen.
Specen ser ut så här ( tillsvidare)
Pump 0,75 hp
Filter okänt
Värmeväxlare 75kw titan
Saltklorinator med ph styrning
Nya led lampor

Kommer komma mängder med frågor från mig,
Så jag hoppas inte alla har vintervila
 :D
« Senast ändrad: januari 06, 2012, 16:51:11:11 av monne81 »

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Imorgon så börjar jag bygget,
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2012, 09:55:46:46 »
Nej, det är det inte. Det är många som är här inne även under vintern. Särskilt en sån här vinter när det inte är någon snö, det är några stycken som håller på att bygga just nu. Kolla byggtrådarna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Imorgon så börjar jag bygget,
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2012, 10:04:31:31 »
Well, det är lite tunt bland inläggen kan jag tycka men nog sjutton jobbas det febrilt med pool här i huset iallafall.  Håller just på att färdigställa specifikation och trolla fram rätt priser på alla saker för mitt eget poolköp.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Imorgon så börjar jag bygget,
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2012, 19:08:48:48 »
Hej ock lycka till med bygget ! Vi har själva en inomhuspool, 8x4 m, som är mycket populär och väl använd !

Din pump bör räcka. Vi har en dubbelt så stor, men den är klart överdimensionerad. Men din värmare låter väldigt häftig för en inomhuspool. Om du täcker poolen när den inte använda och du håller en hyffsad temperatur i rummet så lär du klara dig med minsta storleken på växlare, om du bara isolerar poolen ordentligt när du bygger den.

Klorsystemet låter utmärkt. Vi har själva ett liknande men mycket äldre system och är väldigt nöjda med detta. Den löpande tillsynen är mycket enkel, tänker knappt på kemikaliesidan. Någon gång med långa intervaller brukar vi kolla med testset, men det har hittills alltid legat bra.

Utloggad monne81

SV: Imorgon så börjar jag bygget,
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2012, 10:16:31:31 »
Nu har vi kommit en bit på väg.
Försöker lägga upp en bild.

Utloggad Fia

SV: Imorgon så börjar jag bygget,
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2012, 12:54:17:17 »
Oj, här går det undan! Har ni hunnit så mycket sen 3 januari?  :o
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad monne81

SV: Imorgon så börjar jag bygget,
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2012, 15:53:31:31 »
Ja det går undan ;D poolen har ju legat under golvet länge. Har länge haft planer på att starta upp den, men det är mycket som ska göras med ett hus o poolen har inte vart prio 1 men nu e det dags. :)

Utloggad MathiasS

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2012, 19:37:20:20 »
Ser ut att bli fint! ....men nu vill vi se mer bilder på maskinrum etc så vi ser vad du tänker göra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2012, 00:29:58:58 »
Poolen ser ju jättefin ut, men oj vad trängt vid sidorna. Blir det inte lite svårt att t.ex. bottensuga med en sådan liten kant att gå på ? I vårt poolrum täcker själva poolen bara cirka en tredjedel av rumsytan. På ena sidan har vi dock bara cirka 30 cm golv, på andra långsidan flera meter. Bilden kanske är missvisande men det verkar som om på er pool så är det på ena sidan så pass trånt att det blir svårt att ligga på kanten och tvätta vattenlinjen t.ex. Men i och för sig kan man ju göra detta "badvägen", stå i poolen och tvätta. Det fungerar ju ok om vattendjupet bara inte är större än att man gott bottnar.

Ja det verkade på beskrivningen och bilden nästan som om poolen byggts på ett par dagar... och vi som slet under ett par år med vårat bygge..  ;D

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2012, 10:36:23:23 »
Här går det undan :), men om jag förstått rätt så låg poolen under golvet...

Vad gäller Ericas kommentar så måste jag både hålla med och inte, plats runt är bra men man dammsuger bäst badande är min erfarenhet, om man kan gå i poolen med cyklop och snorkel så är man mycket effektiv. Det ser oerhört töntigt ut men det får man bjuda på.
Annars kan man ju skaffa en robot, kanske overkill för en inomhus pool men den lär ju funka där med.

Ser fram emot fler bilder, och gärna en beskrivning av vad er plan, vad finns vad skall bytas, fixas etc.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan