VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mäter ni ert poolvatten?  (läst 25539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #10 skrivet: juli 27, 2012, 12:38:47:47 »
Elektronisk handburen pH-mätare från clasohlson. Kalibrerar mot vårt kommunala vatten som har stabila värden. Tycker (tror) att det fungerar bra (har jämfört med tabletter).

Klor mäter jag med tabletter.

Har provat stickor i olika varianter men felmarginalen verkar vara alldeles för stor. Ganska värdelösa i mitt tycke.

Mitt pH ligger väldigt stabilt så jag har antagit att alkaliniteten är ok så pH mäter jag väldigt sällan. Klor mäter jag också sällan. Ser på vattnet när det det börjar minska i klarhet. Använder enbart kalciumhypoklorit vilket gör att korrigeringen blir snabb.

Efter ett tag tror jag att man lär känna sitt vatten och sina kemikalier.

Poolgiganten

Utloggad LUS

SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2012, 08:54:05:05 »
En Aqacheck med stickor är helt värdelös följaktligen då? Vad ska jag ha istället?
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad JohanP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mönsterås
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #12 skrivet: juli 28, 2012, 09:27:48:48 »
Jah har en autocheck 3 från pahlen, den är faktiskt riktigt bra. Hade från början stickor, bytte till tabletter när jag tyckte att stickorna mätte konstigt. Men tröttnade snart på tabletter då jag tyckte det var svårt att se färgskillnaden. Efter detta köpte jag en Aqua check men den var om möjligt ännu sämre då värdena varierade väldigt från gång till gång. Trodde då först att jag hade fel på vattnet och började häva i en väldans massa olika medel utan framgång. Tillslut så köpte jag autochecken och efter det så känns det som man får fram trovärdiga värden. Så denna väska kan jag verkligen rekomendera.
Glasfiberpool 6,5x3,1x1,5
Värmepump Pahlens Aqua HP 12 kW
Sandfilter Pahlens 520 100 kg
Pooltak Ideal Cover Smart A med sidodörr
Klorautomatik Zodiac Chlor Perfect
PH Automatik Zodiac PH Perfect
Soldusch
Automatisk poolrobot Scrubber
Automower 220 AC till gräset

Utloggad TommyC

SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #13 skrivet: juli 28, 2012, 14:24:10:10 »
Här kommer ett litet klargörande från en som just nu har 27-gradigt vatten i poolen med endast solen och pooltakets hjälp.  :)

Nu blir det en liten avstickare. Om man har mycket bundet klor (när blir det mycket?), kurerar man det genom att chockklorera?

Bundet klor blir ju aldrig "fritt" igen så det måste vara svårt att kurera på annat sätt än att klorera mer, fast det borde väl någon som har vatten i poolen svara på....:)
Det är det fria kloret som gör nytta. Om det är för lite fritt klor i förhållande till det bunda så är chockklorering åtgärden. Det bundna kloret ska helst vara så nära noll som möjligt men aldrig mer än hälften av mängden fritt klor.

Det bundna kloret kan bli fritt igen vilket visas av den sista reaktionen i kedjan av reaktioner nedan. Intressant för oss som gillade kemi i skolan.  ;D

I den här länken http://www.swimmingpoolchemicals.co.uk/spcblog/?p=345 finns den här kemilektionen:

At this point I suggest that anyone who is not interested in Chemistry stops reading. For those of you who remain I will give a simplified version of how combined chlorine is formed and destroyed.

Chlorine plus ammonia

The major pollutant in pool water can be considered to be ammonia (NH3). It is continually added to pool water through the decomposition of the urea in nitrogenous products (urine, sweat, etc) introduced by bathers.

The first stage of the reaction is:

HOCl (free chlorine) + NH3 (ammonia) > NH2Cl (monochloramine) + H2O (water)

Monochloramine is not an irritating compound. It has some disinfecting properties, but is not nearly as effective as free chlorine. Monochloramine is stable at normal pool pH values.

As more free chlorine is added, the reaction will go further:

HOCl (Free chlorine) + NH2Cl (monochloramine) > NHCl2 (dichloramine) + H2O (water)

Dichloramine is less soluble (ie more volatile) than monochloramine and can irritate the eyes and nose. It is not very stable at recommended pH values and decomposes:

NH2Cl (monochloramine) + NHCl2 (dichloramine) > 3HCl (hydrochloric acid) + N2 (nitrogen)

This should happen as long as the free chlorine level is higher – at least double – the combined chlorine level. When a pool has a lot of pollution things a further reaction with dichloramine takes place:

HOCl (Free chlorine) + NHCl2 (dichloramine) > HCl (hydrochloric acid) + NCl3 (trichloramine (nitrogen trichloride))

Nitrogen trichloride is not very soluble so it easily comes out of the water into the pool atmosphere. It is not stable in humid air and quickly decomposes to form hydrochloric acid. This causes irritation in the eyes and breathing passages. This reaction is:

2 NCl3 (Nitrogen trichloride) + 3H2O (water) > 3HCl (hydrochloric acid) + 3HOCl (free chlorine) + N2 (nitrogen)

This is also the cause of the severe corrosion of steel and even stainless steel which can occur in busy indoor pools.

Even this complicated chemistry is a simplification. Research scientists have identified over 650 chlorine by-products in pool water. Some of these do not break up so the only way to get rid of them is by adding fresh water to the pool. Do not let this put you off using chlorine the concentrations of these chemicals in well run pools is absolutely tiny. The biggest risk in a pool is not using sufficient chlorine exposing bathers to risk from micro-organisms.
« Senast ändrad: juli 28, 2012, 14:27:34:34 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2012, 19:39:56:56 »
Bundet klor blir ju aldrig "fritt" igen så det måste vara svårt att kurera på annat sätt än att klorera mer, fast det borde väl någon som har vatten i poolen svara på....:)

Hittade detta på Pahlens hemsida.

Klor
Klorpreparat indelas i organiskt och oorganiskt klor. Organiskt klor är triklorisocyanursyra (Veckoklor) och diklorisocyanursyra (snabblösligt och lämpligt till mindre bassänger). Oorganiskt klor är kalciumhypoklorit
(Dags- och Chockklor) och natriumhypoklorit (flytande).

Gemensamt för organiskt och oorganiskt klor är att när det doseras i simbassängen är det fritt klor, d.v.s. det angriper bakterier och föroreningar. Efterhand som kloret verkar, övergår det från fritt till bundet klor. Bundet klor (även kallat kloraminer) är ineffektivt, luktar klor och kan orsaka irritationer på ögon och slemhinnor. För att reducera det bundna kloret chockkloreras poolen med kalciumhypoklorit. Den tillfälligt höga klorhalt som bildas vid chockklorering försvinner ganska snart i en utomhuspool, men kan även sänkas med klorsänkningspreparat. Klor förbrukas kontinuerligt i bassängen och olika faktorer avgör klorförbrukningen, bl.a. badfrekvens, vattentemperatur, solljus och poolstorlek.
För att mäta klorhalten används testset. De flesta mäter fritt klor, men för att mäta det bundna kloret behöver man mäta det totala kloret. Totalt klor utgör summan av det fria och bundna kloret.

Vid användning av organiskt klor (Veckoklor) ackumuleras cyanursyra i poolen. Vid cyanursyrahalter över 100 ppm (mg/l) kan klorblockering inträffa, vilket gör kloret verkninglöst. Cyanursyra tas bort genom spädning med nytt vatten från det kommunala nätet.

Cyanursyra fungerar som klorstabilisering, vilket gör att t.ex. solen inte bryter ner kloret. Därför är det lämpligt att i utomhuspooler ha en cyanursyranivå på 10-20 ppm (mg/l).

Riktvärden:
Fritt klor: 0,5-1,5 ppm (mg/l)
Bundet klor: 0-0,5 ppm (mg/l)
Totalt klor: 0,5-1,5 ppm (mg/l)
Cyanursyra: 0-50 ppm (mg/l)
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad GamboTurbo

SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #15 skrivet: augusti 01, 2012, 08:06:29:29 »
Den där typen av PH-mätare fungerar nog bra i saltvattenpooler, men att mäta PH med probe i en klorrenad pool är inte lika lätt...
Vattnet är så "kliniskt" rent att det är svårt att få till bra mätvärden.

Dette måtte jeg sjekke opp. Sendte derfor en mail til ClasOhlson med spørsmål om det nevnte måleapparatet ville kunne gi nøyaktige målinger i et klorrenad pool. Svaret var ja.
Men det er jo naturligvis en mulighet for at firmaets representant ikke helt vet hva han har svart på. Richard, kanskje du kan forklare litt nærmere hva som gjør at klorholdig vann gir unøyaktige ph-målinger?

Mvh Turbo

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2012, 14:06:55:55 »
Gambo, har du fått något svar?

Sedan har jag en fråga till samlade expertisen. Jag har ju ett testset för ph och klor. Till det har jag phenol och DPD1. Med det mäter jag ju fritt klor. Men om man vill mäta totalt klor, köper jag bara DPD3-tabletter och kör samma mätglas, är färgerna samma fast totalt i stället för fritt?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2012, 14:51:48:48 »
Gambo, har du fått något svar?

Sedan har jag en fråga till samlade expertisen. Jag har ju ett testset för ph och klor. Till det har jag phenol och DPD1. Med det mäter jag ju fritt klor. Men om man vill mäta totalt klor, köper jag bara DPD3-tabletter och kör samma mätglas, är färgerna samma fast totalt i stället för fritt?

Det är bara att köpa DPD3 tabletter och använda samma mätglas. När du mäter total klor så gör du först så att du mäter fritt klor först, dvs lägger i en DPD1, väntar därefter ca 2 minuter och lägger därefter i DPD3 i samma fack. Detta ger dig ditt totala klorvärde.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2012, 15:10:19:19 »
För att vara helt säker på hur man gör, det ska alltså vara samma vatten, man tömmer inte ur? Just nu har jag för högt klor så den är rödare än 3 (max), detta gör att jag måste ner i klor för att kunna mäta totalt. Skulle det iofs vara i alla fall då troligtvis totalt är mer än fritt...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Hur mäter ni ert poolvatten?
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2012, 15:40:21:21 »
Japp, det skall vara samma vatten. Man tömmer alltså inte ur.

Det är väl det som är det tråkiga med en pooltester mätbehållare, man kan inte läsa över 3. Du kan väl säkert spä ut poolvattnet med tappvatten dock för att få en indikation på differensen mellan totalt och fritt klor. Dvs, istället för att behållaren är 100 % poolvatten så kör du t ex 75 % poolvatten och resten tappvatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag