Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa  (läst 10007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #10 skrivet: november 24, 2016, 10:38:59:59 »
Har börjar ta fram grejor för temp övervakning av poolen.
Kommer sätta en givare i breddavloppet för att få tempen i poolen, 1 innan VP och 1 efter samt förbereder för en solslinga så har 2 givare till redo för de.

Har gjort ett eget kitt för ändamålet, ett T, en plugg med hål i och en rostfri dallas sensor som sen kopplas till en fibaro universal sensor och in i min home center 2'a som sköter all belysning osv.
Tror jag kommer sätta unioner i var enda på T'na också, detta för att kunna byta en sensor om den lägger av.



Poolgiganten

Utloggad Lost

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #11 skrivet: november 24, 2016, 21:04:59:59 »
Fiffigt, hur får du tätt mellan gods och dallassensorn? Å hur fäster du du sensorn så den sitter kvar när du har tryck i systemet?

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #12 skrivet: november 25, 2016, 08:16:27:27 »
Fiffigt, hur får du tätt mellan gods och dallassensorn? Å hur fäster du du sensorn så den sitter kvar när du har tryck i systemet?

Med ett bra lim, använder detta just nu, 2 komponents lim. Har använt sånt här lim på andra ställen på plast och PVC med tryck på så vet de funkar, bra skit de där ;)

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #13 skrivet: april 23, 2017, 19:49:08:08 »
Har länge funderat över hur jag ska kunna få reda på temperaturen i poolen men då jag inte vill ha en givare hängandes in på något sätt så blev det genast besvärligt.
Efter en del klurande så valde jag att använda den andra utgången (eller kanske rent av ingången) i breddavloppet på 1½". Köpte en 1½" utvändig gärna med 50mm limning i andra ändan, en PVC plugg för 50mm hålet och borrade ut hål i mitten till en rostfri dallas 18b20 givare som jag sen pluggade in i min homecenter 2 fibaro enhet via en universal sensor.
Lite kabeldragning under trädäcket och ett nytt hål i väggen senare så har jag pooltempen i min fibaro app :)
Nu kommer den bara visa rätt temp när pumpen är igång men det var kompirmissen som jag fick acceptera för att få det som jag ville, visade tex 11,7 innan med pumpen igång med redan sjunkit till 11,06.


Nästa steg är temp före och efter min värmeväxlare i pannrummet samt före och efter VP utomhus...

Utloggad TommyC

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #14 skrivet: april 23, 2017, 21:53:20:20 »
Det var ju en ganska smidig lösning på montering av givaren. Med tanke på att onoggrannheten för DS18B20 är någonstans upp till max 0,5 grad, vilket är väldigt bra, så är det lämpligt att avrunda presentationen till en decimal.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #15 skrivet: april 23, 2017, 22:20:42:42 »
Kanon j-t, du har precis gjort det som jag tänker göra under sommaren till min Fibaro HC2! Nu vet jag att det funkar bra också så tack för infon.

Har du några bilder på hur det ser ut i skimmern med dallassensorn monterad? Får man fråga vart du handlade den och exakt vilken typ du beställde? Har hittat några olika så alltid bra att få exakt vilken som funkar bra från någon redan testat  8)
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #16 skrivet: april 24, 2017, 07:51:05:05 »
Det var ju en ganska smidig lösning på montering av givaren. Med tanke på att onoggrannheten för DS18B20 är någonstans upp till max 0,5 grad, vilket är väldigt bra, så är det lämpligt att avrunda presentationen till en decimal.

Jo, har märkt av onoggrannheten när jag haft 2 givare hängande i tomma luften bredvid varandra men på något sätt gillar jag ändå att den visar hundradelarna så har låtit det vara så. När jag bygger regler så är det på hela grader så spelar ändå inte någon roll annat än estetiskt.

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #17 skrivet: april 24, 2017, 07:54:19:19 »
Kanon j-t, du har precis gjort det som jag tänker göra under sommaren till min Fibaro HC2! Nu vet jag att det funkar bra också så tack för infon.

Har du några bilder på hur det ser ut i skimmern med dallassensorn monterad? Får man fråga vart du handlade den och exakt vilken typ du beställde? Har hittat några olika så alltid bra att få exakt vilken som funkar bra från någon redan testat  8)

HC2 är trevlig, universal sensorn ännu trevligare! :)

Inte ännu, glömde helt bort att ta bilder denna gången både när jag limmade fast sensorn och distansen men även monteringen :/ Återkommer med bild när jag tagit de...
Sensorn har jag köpt i 10 pack från Kina på ebay (köpt 2st 10 pack totalt), har ett antal monterade här och där nu ;)

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #18 skrivet: maj 01, 2017, 18:23:28:28 »
Bild på givaren monterad, den ligger ca 5mm under botten på bräddavloppet.


Kan konstatera att pooltempen stiger 0,8-1,1 grad under dagen för att sen gå ned 0,3-0,4 under natten nu när solen ligger på, ingen VP är inkopplad ännu så detta är enbart solvärmen på mitt zabra tak :)

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #19 skrivet: maj 02, 2017, 13:28:24:24 »
Och här ser man komponenterna samt ungefär hur det ser ut olimmat, jag hade däremot slipat om den så att proben sticker ut lite framför gängan, och detta är en 2" gänga medan den jag monterade är 1½"
Problem är limmad med 2 komponents plastlim i bussningen, lim enligt tidigare inlägg i denna tråd, och sen vanligt pvc lim för bussning mot den delen med gängorna.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag