VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa  (läst 9940 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-t

4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« skrivet: juni 15, 2016, 09:20:10:10 »
Våren 2015 var de klart, pool ska byggas och klar under sommaren.
Ville ha den i vinkeln mellan hus och garage men garagets yttervägg behövde stöttas upp så det var första projektet.

Garagedörren hamnade lite olämpligt, men var ändå dålig, så blev en ny runt hörnan.

Därefter grävdes det ut, lades markduk, stenmjöl och isolering följt av mer stenmjöl avdraget klart för en plåtpool med liner och gaveltrappa.... men icke då en oärlig numera kursad poolfirma lurade mig med ständiga löften.

Efter att ha meddelat om hävt köp osv enligt konstens alla regler så blev det en thermopool från poolstore i Malmö istället där jag fick snabb och bra hjälp, tack för de :)
Då var det bara att gräva upp all stenmjöl ovanpå isoleringen igen, skaffa armeringsmattor osv och beställa betong.

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2016, 09:38:23:23 »
Därefter gjöts plattan, hade inte behövt staga upp så kraftigt som jag gjorde men better safe then sorry så...
Valde att sätta ned några järn för väggarna i plattan även om det inte behövdes, främst i hörnen och vid trappan.

Par dagar senare kom leveransen med alla grejor.

Sen sattes första 2 lagrena, hade hjälp så detta gick på mindre än 1 dag, dock hade jag inte gjort plattan helt plan vilket jag fick betala för här. Pallade upp och rätade ut första lagret och sen fick jag lägga byggskum under i kanten och förlänga blocken på höjden med detta så att säga för att få ordning på de.

Dagen efter så slutfördes alla lagerna och alla delarna var monterade inkl jetswim.

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2016, 09:49:01:01 »
Gjutningsdax, skönt med kunniga gubbar som kommer, underlättar väldigt :)

Ett par timmar senare var de klart, hade stöttat upp lite extra för att räta upp väggarna, troligen hade det inte behövts men... Blev lite betong över så hade ett par gjutrör förberedda sedan innan fall i fall, dessa ställdes sedan under trappan, efter viss justering på höjd beroende på placering.

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2016, 10:26:21:21 »
Trappan monterad


Sen sattes duken och linern, bärlinan mot poolen monterad direkt mot betongen


Poolen fylld


Klart, mer eller mindre...


Utloggad MathiasS

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2016, 10:35:29:29 »
Snyggt!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2016, 10:44:55:55 »
Tröttnade på att hålla på med vinterhållning osv redan första vintern så kikade runt vad som fanns och hittade Zabra. Noterade att en granne ett par hus bort hade en sådan redan så pratade med honom en dag och fick reda på att han haft den i 6 år nu utan problem, därmed var jag övertalad och beställde ett tak.

Nu kom de där, men.... fick börja med att flytta VP och gräva ut för mer bärlina så jag kunde förlänga trädäcket (vill kunna gå runt poolen med taket av)


Fick sedan plocka upp andra raden trall från poolen så jag kan försänka spåret till taket, kunde gjort det enkelt och bara lagt det ovanpå trallen men vill inte ha det i vägen... mycket mer jobb men resultatet blir bättre.


Mesta jobbet visade sig ligga på nedsänkning an spåret, men även med de svaret i hand så hade jag gjort likadant nästa gång. Att montera bågarna och plastbitarna mellan var en simpel sak.


Sen var det dax att börja montera duken, en del popnitande blir de men vicken passform och kvalitet, en fröjd för ögat!  :)


Trallen kvar att lägga och skära till en remsa för att fylla ut luckan bredvid spåret sen är det klart

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #6 skrivet: juni 21, 2016, 19:41:25:25 »
Ser bra ut! O0
Skulle vilja se lite mer detaljerade bilder på zabrataket och även skenorna då jag funderar på ett sådant jag med. Köpte du någon extra vinterförstärkning? Dina skenor, går de att välja att skruva fast både nedåt och åt sidan, typ skruva fast i sidan av en träsarg om man har en sådan?
Hur är den att öppna och stänga?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2016, 20:14:34:34 »
Ser bra ut! O0
Skulle vilja se lite mer detaljerade bilder på zabrataket och även skenorna då jag funderar på ett sådant jag med. Köpte du någon extra vinterförstärkning? Dina skenor, går de att välja att skruva fast både nedåt och åt sidan, typ skruva fast i sidan av en träsarg om man har en sådan?
Hur är den att öppna och stänga?

Tack :)
Kan ta lite fler bilder i veckan, har inte lagt ut färdig bilderna ännu, är i princip klart redan.
Jag köpte inte extra vinterförstärkning, varken till bågar eller sarg, då jag har en thermopool och skenorna är bultade i betongen så det lär inte röra på sig. Kommer sätta några spännband på insidan vid vinterstägning som extra stöd, har dock inte klurat ut hur ännu ;)
Finns 3 olika skenor om jag förstått det rätt, jag har för nedsänkt montering men finns även för sidomontering och ovanpå.


Har en kant som jag måste hyvla ned så just nu går den lätt utom på vissa partier, viss injustering kvar dvs men inte av taket utan av trädäcket. Där det går fritt så glider det bra.
Kan varmt rekommendera taket, rinktigt bra kvalitet och passform, blev impad vid monteringen.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2016, 21:14:39:39 »
Tack för svar och bild!

Kollade lite på bilderna på Nettopools hemsida, lite svårt att se men ser inte den för nedsänkt och den för sidomontage ut som samma fast bara olika sätt att fästa dom? Förstår dock inte hur man ska få ner någon skruv av större kaliber om man ska skruva in den i sidan av rälsen, ser ju onekligen lite trångt ut =) Öppningen är väl max 30mm.
Att göra som du och skruva nedåt är nog den enda vettiga lösningen tror jag, måste bli väldigt stor belastning om man skruvar in den i sidan. Jag har ju dock sarg runt min pool så min fundering är att ta ett tak för nedsänkning men inte sänka ned den utan montera den i trallen precis utanför sargen. Får dock förstärka under trallen så jag kan dra rejäla skruv. Hur högt över botten på rälsen hamnar undersidan på taket om du fattar vad jag menar? ;D

http://www.nettopool.se/poolskydd-zabra.html
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad j-t

SV: 4x8m thermopool med rak gaveltrappa
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2016, 09:08:12:12 »
Tack för svar och bild!
Inga problem :)

Kollade lite på bilderna på Nettopools hemsida, lite svårt att se men ser inte den för nedsänkt och den för sidomontage ut som samma fast bara olika sätt att fästa dom? Förstår dock inte hur man ska få ner någon skruv av större kaliber om man ska skruva in den i sidan av rälsen, ser ju onekligen lite trångt ut =) Öppningen är väl max 30mm.
Att göra som du och skruva nedåt är nog den enda vettiga lösningen tror jag, måste bli väldigt stor belastning om man skruvar in den i sidan. Jag har ju dock sarg runt min pool så min fundering är att ta ett tak för nedsänkning men inte sänka ned den utan montera den i trallen precis utanför sargen. Får dock förstärka under trallen så jag kan dra rejäla skruv. Hur högt över botten på rälsen hamnar undersidan på taket om du fattar vad jag menar? ;D

http://www.nettopool.se/poolskydd-zabra.html
Nä jag förstår inte de heller baserat på bilderna men du kan maila zabra och fråga om inte nettopool vet själv, du hittar deras kontaktuppgifter på deras hemsida www.zabra.se. Bulta nedåt är enkelt, bultskallen får bara inte vara mer än 8mm hög, annars är det bara att köra på :)
Min, med bågar som är för nedsänkt montering, har inte så mycke ledigt mellanrum som du behöver men att dömma av bilderna så är det inte bara spåren som skiljer utan även vagnarna till bågarna mellan de olika monteringsalternativen. Har som minst ett par mm ledigt närmast spåren och som mest någon cm närmast poolen så skiljer en del men jag hade kollat upp de där om det går, inte omöjligt...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan