Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Funderar på att bygga om garage till poolhus med liten pool - bollplank önskas  (läst 6330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredl

Har alltid drömt om att ha en inomhuspool. Tyvärr finns varken plats på tomten för att bygga ett tillräckligt stort poolhus för att få plats med en större inomhuspool utan det här blir ett litet bygge. Då vi bor på en liten ort på landsbygden går det inte att ösa ut hur mycket pengar som helst då i princip inga hus går att sälja för mer än 800 - 1.2 msek. Vi är dessutom ganska unga och kan tänkas behöva flytta för jobb i framtiden. Långtidsplanen är dock att bli kvar och vi uppfyller sakta med säkert våra husdrömmar med olika projekt. Allt detta mynner ut i att en budget för projektet hamnar någonstans kring 250 och 350 tusen.

Har därför kikat lite på varianterna från endless pool mfl och bygga vinkeldelen på huset. Det skulle dock dels se lite tokigt ut på tomten och harmoniera dåligt med övriga byggnader.

I samband med att vi byggde inglasad altan med ett anslutande trädäck med nedsänkt spabad i somras så fick jag en galen idé. Bygga om garaget (dvs skräprummet) till poolrum. Garaget är vidbyggt och ligger ett halv etage ner från huset. Från ytterväggen på huset till badrum är det bara cirka 4 meter, dvs logistiken skulle fungera ganska bra.

Garaget är byggt på platta och min spontana tanke var att höja livet på garagetaket så att det följer husets övriga tak. Det skulle medföra att man kan bygga poolen ovanpå befintlig platta. Den stora takhöjden som blir gör då att man kan bygga ett upphöjt golv runt poolen som gör att det mest blir en sarg kvar av poolväggarna.
Ett exempel från Endless Pools:


Eftersom garagets yttermått (även om man i samband med takbygge bygger ut något) gör att poolen måste bli ganska liten. Den pool som vi har tittat på från Endless Pools har måtten 4x2,5 meter och ska man få någon yta kvar runt poolen så kan det inte bli mycket större. I tidigare hus har vi haft pool med motströmsanläggning, men den poolen var så pass stor att vi inte använde den utan simmade vändor i stället. Har läst rätt mycket om olika varianter och många verkar ha uppfattningen att en sele med gummiband är lika bra eller rent utav bättre.

Någon som har några insikter att komma med? En galen idé jag har lekt med är att testa först är att ställa dit en rampool och se hur jag tycker det fungerar (att simma). Intex har ju t.ex. Ultra Frame i mått från 4x2x1 meter. Kan ju bli en stor besparing om det står klart att jag inte kommer att bli nöjd med en så liten pool.

Poolgiganten

Utloggad Erica

Att simma vändor går alldeles utmärkt i en 8 m pool - jag gör det som motion flera gånger i veckan. Men på 4 m lär det inte fungera...

Jag tycker din budget låter förhållandevis hög i förhållande till storlek m.m och hur du tänkt bygga. Vi byggde visserligen för ca 10 år sedan men vi byggde då ett stort poolrum (ca 100 m2) och en 8x4 m inomhuspool och det landade ungefär på de pengar som du nämner, dock med avsevärd egen arbetsinsats och en del besparingsåtgärder som att köpa viss materiel (3-glasfönster t.ex.) begagnad.

Att testa med en enkel rampool är naturligtvis en ide. De är billiga numera och ni får koll på om storleken är vettig eller inte.

Det man inte får glömma när det gäller inomhuspooler är luftbehandlingen - avfuktning och ventilation. Vi läste det ganska billigt - några lågprisavfuktare från HN och en ventilationsanläggning med ett par fläktar och en värmeväxlare, i ett aggregat. Det har fungerat utmärkt. Det handlar för vår del om vanliga allmänbruksavfuktare, inga specialmodeller för pooler, sådana blir det helt andra priser på.

Alla material som kan få kontakt med vatten måste ju också tåla detta. Det gäller att välja allt från isolering till ytskikt rätt.

Utloggad fredl

Tack för ditt svar Erica. Har läst om ert projekt i olika trådar och tycker att det är mycket spännande och imponerande att ni har lyckats åstadkomma så mycket för de pengarna.

Tyvärr är det nog så att bygg- och materialkostnader har skenat iväg sedan ni byggde. För vår del är det en liten inomhuspool eller ingen alls som gäller så länge vi bor där vi bor. Vi har en pajformad tomt som är lång men smalnar av och i den ändan som huset står är hela bredden upptagen. Pajformen gör också att vi inte kan förlänga garaget så pass att det skulle gå att bygga en längre pool.

Folkpool har ett SwimSpa som skulle passa http://www.folkpool.se/spabad/swimspa/aquasport-13-xp och har en attraktiv utformning. Det har ett listpris på 262 tkr.

Frågan är dock om det är bästa lösningen, dels har vi redan ett spabad ute och det här ska dessutom stå inomhus. Det borde gå att få en billigare lösning på annat sätt. Jag föredrar att simma i 27 - 28 grader temperatur, definitivt inte varmare för då tar simningen stryk.

Materialsatset till t.ex. en thermopool från Poolkungen i 3x6 meter kostar drygt 50 tkr exklusive betong. Säg att förstärkning av platta + material + betong kan kosta 100 - 125 tkr.

En uppenbar fördel med SwimSpa är att man kan sälja det eller ta med det vid flytt även om begagnatpriset förmodligen är väldigt lågt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag