CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ta bort alger från botten  (läst 8711 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andcar

Ta bort alger från botten
« skrivet: september 22, 2012, 09:04:01:01 »
Köpte ett hus förra året med pool så har ganska dålig koll på algdödning.

Sedan några veckor tillbaka är det gröna områden på botten. De fösvinner inte om jag försöker rengöra/suga botten som vanligt. Om jag däermot gnuggar lite lätt med fötterna löses de upp och det ser fint ut igen, någon dag senare har det landat igen på botten och det bara ökar för varje dag/vecka.

Misstänker att det är alger. Är det"levande" alger, eller är det "döda" som ligger på botten?

Hittils har jag använt enbart veckoklor och inget annat

Jag har en flaska "Algmedel special" från förra ägaren som det står "motverkar algtillväxt" på.
Vad händer om jag använda den enligt doseringen på flaskan? Försvinner det gröna automatiskt? Eller blir det lättare att suga upp? Eller hjälper det inte att suga upp det, sandfiltret tar inte hand om det i alla fall? Vad händer om jag låter det vara över vintern, blir det värre eller försvinner det av sig själv?

Som ni märker är jag nybörjare inom poolområdet...

Tacksam för råd

Poolgiganten

Utloggad Kallsupen

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Att ha en pool är livskvalite
    • Visa profil
    • www.claes-mette.se
SV: Ta bort alger från botten
« Svar #1 skrivet: september 22, 2012, 10:04:25:25 »
Jag hade köpt en poolrobbot och låtit den göra jobbet.Har inte nån själv men kommer att köpa när poolen är klar kolla med dom som har.Här på forumet eller i nån poolbutik O0 .  Lägg in lite bilder det är alltid skoj här.Lycka till.
Pool från Rubinpool 5,5 x 1,20 värmepump Brilix THP 120

www.claes-mette.se

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ta bort alger från botten
« Svar #2 skrivet: september 22, 2012, 12:06:15:15 »
Om det är så att veckokloret inte hjälper så kan du ha fått klorblockering, d.v.s. för hög halt av cyanursyra som det är i veckokloret.

Men först behöver du mäta alla värden. Se till att få stickor eller hellre tabletter (i alla fall föredrar jag dem då det är lättare att mäta med dem) så att du kan mäta

Fritt klor
Bundet klor, ofta mäter man totalt klor och minskar med fritt för att få bundet.
Alkalinitet
Cyanursyra
PH
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fia

SV: Ta bort alger från botten
« Svar #3 skrivet: september 22, 2012, 16:31:54:54 »
När du vet värdena så se till att du har en hög klornivå o sen borsta botten så ofta du kan så att de rörs runt i poolen o in i filtret.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag