CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tillsätta cya vid användande av automatik?  (läst 837 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torpalasse

Tillsätta cya vid användande av automatik?
« skrivet: juni 14, 2023, 23:08:51:51 »
Har en Hayward control station som fungerar felfritt, läser i manualen att man kan tillsätta max 20ppm cya för att stabilisera kloret och minska förbrukningen av det flytande kloret.
Någon som kör detta och kan ge lite återkoppling?
Jag kör 0 i cya nu.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Tillsätta cya vid användande av automatik?
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2023, 23:55:58:58 »
Vi har alltid kört helt utan cya men nu har vi en inomhuspool och i en sådan finns ingen anledning att ha i någon cya alls. Cyanursyran är ju ett slags "solskydd" för kloret och i en inomhuspool behövs det inget sådant.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tillsätta cya vid användande av automatik?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2023, 08:17:57:57 »
Hej!

Grattis till din controll station som vad jag vet just nu iaf är enda automatiken som klarar en del cya och dessutom rekomenderar det.

JAG tillsätter cya i mitt vatten, jag kör oxå en controll station. ligger runt 10 strecket på cya. det enda du får tänka på i det fallet är att du måste hålla en något högre klor nivå för att få samma rening men det går absolut åt mindre klor.

finns ren stabilizer att köpa men den är riktigt svårlöslig i vatten så det tar tid att lösa upp den innan du kan hälla ned det i poolen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Torpalasse

SV: Tillsätta cya vid användande av automatik?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2023, 14:09:43:43 »
Hej!

Grattis till din controll station som vad jag vet just nu iaf är enda automatiken som klarar en del cya och dessutom rekomenderar det.

JAG tillsätter cya i mitt vatten, jag kör oxå en controll station. ligger runt 10 strecket på cya. det enda du får tänka på i det fallet är att du måste hålla en något högre klor nivå för att få samma rening men det går absolut åt mindre klor.

finns ren stabilizer att köpa men den är riktigt svårlöslig i vatten så det tar tid att lösa upp den innan du kan hälla ned det i poolen

Tack.
Kör ph 7.2 och rX 750 nu som ger 1.1ppm ca i klor.
Vad är lagom att gå upp till?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tillsätta cya vid användande av automatik?
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2023, 07:46:30:30 »
Om du håller max 15 i cya så klarar du dig bra på det värdet du har med 1,1ppm klor.

vid 15i cya kommer det ge dig ca 0,5-0,75 ppm aktivt klor som jobbar. minsta rekomendationen är 0,5.


själv kör jag ca 10 i cya och 735rx pH 7,4 och runt 29 i vattnet och jag har kristallklart vatten.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag