VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon som har vattenfall?  (läst 4006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hackeman

Någon som har vattenfall?
« skrivet: juni 09, 2018, 14:31:08:08 »
Väldigt klent med diskussioner om vattenfall till pool här på forumet så misstänker det inte är så vanligt...

Jag överväger typ en sånhär till vår Tjälldén pool som vi snart sätter liner i:
https://www.folkpool.se/produkter/badmiljo/valmaende/vattenfall-och-fontaner/wonderfall---komplett-paket.html

Utöver massagefunktionen så tycker jag det är väldigt rogivande med det porlande ljudet, såvida det här nu inte mer låter som en fors. :) Ser dock en nackdel med att vattenfallet bara kan vara igång när poolen inte är täckt...

Någon som har erfarenhet av vattenfall till sin pool och kan säga om det är något att satsa på?


Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2018, 10:53:54:54 »
Man skulle ju kunna vara skapligt rökt om man vill ha ett lågt skjutbart tak i kombinaton med en sådan fontän.

Och om det är nån masserade funktion att tala om så tror jag det är mer fors än porlande faktiskt.

Funderat på en sån här? https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattenspridare/vattenspridare-422494/

Utloggad hackeman

SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2018, 11:10:09:09 »
Man skulle ju kunna vara skapligt rökt om man vill ha ett lågt skjutbart tak i kombinaton med en sådan fontän.
Jo, det förstår jag också, men kommer ha rib-cover och där tolkar jag det som att fontänen kommer stå utanför detta.

Funderat på en sån här? https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattenspridare/vattenspridare-422494/
Kul.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2018, 07:56:32:32 »
Det var ngn byggtråd som hade ett sånt vattenfall.

Jag har för mig att de hade en manuell ventil som de justerade när och om de ville ha fallet igång.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2018, 09:00:33:33 »
Men 16.000:- för en liten rostfri plåtböj och en pump - WOW. Sen ska du dessutom betala elen för att veva runt en extra 0.75Hk pump.

Jag skulle i så fall bygga ihop något själv och nyttja befintlig cirkulationspump. Då slipper man dessutom ta upp hål för ett extra inlopp till vattenfallet. För dom här pengarna kan man till och med beställa detta i rostfritt från en duktig plåtslagare eller liknande (om man inte kan böja plåt och svetsa själv).

Eller kombinera ihop detta med en jetswim på något klurigt sätt. Då får man i alla fall någon nytta för pengarna ;-)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad hackeman

SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2018, 11:41:33:33 »
Det var ngn byggtråd som hade ett sånt vattenfall.

Jag har för mig att de hade en manuell ventil som de justerade när och om de ville ha fallet igång.


Har letat men inte hittat tråden. Det där med manuell ventil vill man ju undvika, vill kunna styra den via mobil och hemautomation så att den t.ex. stängs av när solen går ner, huset larmas eller jag rullar över poolskyddet.

Utloggad hackeman

SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2018, 11:46:40:40 »
Men 16.000:- för en liten rostfri plåtböj och en pump - WOW. Sen ska du dessutom betala elen för att veva runt en extra 0.75Hk pump.

Jag skulle i så fall bygga ihop något själv och nyttja befintlig cirkulationspump. Då slipper man dessutom ta upp hål för ett extra inlopp till vattenfallet. För dom här pengarna kan man till och med beställa detta i rostfritt från en duktig plåtslagare eller liknande (om man inte kan böja plåt och svetsa själv).

Eller kombinera ihop detta med en jetswim på något klurigt sätt. Då får man i alla fall någon nytta för pengarna ;-)

Bra tankar, håller med om att priset är galet. Men jag är rätt bekväm av mig så kan betala lite mer för att inte behöva göra så mycket själv. Dock är jag skeptisk till att behöva göra hål i poolväggen för inlopp till vattenfallet. Speciellt eftersom linern snart sätts på plats.

Har hittat alternativ från Ubbink som kostar mindre och verkar gå att haka på poolens befintliga inlopp istället: https://www.vidaxl.se/catalogsearch/result/?q=ubbink+mamba

Kanske kan vara ett alternativ. Svårt och veta hur kvalitén är dock.
« Senast ändrad: juni 11, 2018, 13:31:43:43 av hackeman »

Utloggad hackeman

SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2018, 14:30:07:07 »
Här är en variant komplett med anslutningar för bara 1699 kr som kopplas in på poolens inlopp: https://www.vidaxl.se/e/8718475926009/vidaxl-poolfontan-tradgardsvattenfall-i-rostfritt-stal-45-x-30-x-60-cm

Men för det priset är jag tveksam till kvalitén...  ::)

Utloggad pawe06

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2018, 12:11:06:06 »
Vi köpte ett vattenfall när vi byggde poolen men när det skulle monteras märkte vi/byggarna att den pooltyp vi valt (termoblock) gjorde att poolväggarna blev så tjocka så att det inte gick att montera på ett bra sätt. Detta gick inte att läsa sig till innan utan det var först då vi såg monteringsanvisningen som vi insåg detta. SÅ det blev retur till butiken (som sålt hela poolen till oss så det var inga problem med returneringen:-)) Värt att kolla upp innan man bestämmer sig!

6*4 Durapool, Gaveltrappa, HeatForce Inverter Plus 95, Lamellöverdrag Moon Sol, Poolrobot Vortex 3.2, UV rening Quantum Photocatalytic, Wonderfall, Nordic Hot Tubs Comfort XL, platssvetsad Renolit Persia Blue

Utloggad hackeman

SV: Någon som har vattenfall?
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2018, 20:26:33:33 »
Vi köpte ett vattenfall när vi byggde poolen men när det skulle monteras märkte vi/byggarna att den pooltyp vi valt (termoblock) gjorde att poolväggarna blev så tjocka så att det inte gick att montera på ett bra sätt. Detta gick inte att läsa sig till innan utan det var först då vi såg monteringsanvisningen som vi insåg detta. SÅ det blev retur till butiken (som sålt hela poolen till oss så det var inga problem med returneringen:-)) Värt att kolla upp innan man bestämmer sig!


Ahh, tack för det svaret! Jag har tänkt precis samma tanke. Vi har valt Tjälldéns som har 30 cm breda väggar och vad jag kan utläsa av de där fontänerna så ska man penetrera ner ett hål just inom detta mått från poolen sett.

Jag får helt enkelt hitta något annat som porlar (nej, inte en pissoar). Tack för din input!

PS. Såg att du inte hade någon Like så ville ge dig din första men råkade bli tre... ;)
« Senast ändrad: juni 12, 2018, 21:05:09:09 av hackeman »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan