CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frostvakt i vattenslangen  (läst 2026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timmen

Frostvakt i vattenslangen
« skrivet: maj 20, 2018, 22:03:11:11 »
Hej. Ska till att börja gräva i helgen. Spännande och skrämmande:). Min elektriker föreslog att lägga ner elvärme kabel utanpå vattenslangarna, kopplade till en frostvakt. Allt för att undvika att de fryser i sönder under vintern.
Hur har ni andra gjort? Kan man få slangarna torra på ett enkelt sätt så slipper man värmen?

Poolgiganten

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
SV: Frostvakt i vattenslangen
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2018, 23:34:31:31 »
jag håller som bäst på att bygga men har förstås funderat en del. att sänka nivån till strx under inloppen och genom att ha säkerställt under bygget att inloppslangen har fall så kan man förstås dränera o tömma inloppen och slangen. men alternativ som jag är gillar jag din ide.  <antman> i mina trakter kan jag nog räkna med att elvärmekabeln kommer att få jobba kontinuerligt några månader och det känns 'så där'. själv kommer jag köra med expanderplugg i inloppen och sedan på utsidan av poolen ha någon typ av T.kors till en ventil så att jag kan säkerställa att inloppen blir tomma när jag öppnar andra änden av slangen i källaren/teknikrummet. att i mitt fall fylla 4 kubikmeter vatten varje vår liksom fylla på med ett antal kilo salt känns varken klimat eller ekonomi-smart. men det är än så länge bara en tanke  ::)

Utloggad Timmen

SV: Frostvakt i vattenslangen
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2018, 08:05:10:10 »
Bor i Skåne så den kommer säkert inte gå speciellt ofta här. Har tyvärr pumpen högre än poolen så fallet blir svårt att utnyttja utan att gräva upp runt poolen och kolla.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Frostvakt i vattenslangen
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2018, 08:47:52:52 »
PEM slang läggs normalt mellan pump och bräddavlopp + inlopp och den är frostsäker. Vattennivån sänks sedan vid vinterstängning till strax under inloppen och vattnet dräneras då ut vid pumpen alt. till poolen om pumpen står högre så nåt behov av frostvakt ser jag inte.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frostvakt i vattenslangen
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2018, 09:58:28:28 »
Du kan väl lägga värmekabel runt slangarna om du vill, men du behöver inte värma annat än om det är fruset när du skall starta upp poolen, i skåne borde det dock inte vara nödvändigt kan man tycka.
Jag här i Piteå ångrar däremot att jag inte gjorde det, jag får slabba på med varmvatten för att tina upp inloppsslangen vart och vartannat år.
PEM håller att frysa, det enda som kan frysa sönder är själva inloppen och utloppet om det är av ABS-plast.
Jag stoppar in en bit isolering just i inloppen (Typ stjärtlapp) och fyller skimmern med tomma läskflaskor som får ta upp is-expansionen när det fryser, vi tömmer aldrig vår pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
SV: Frostvakt i vattenslangen
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2018, 23:05:37:37 »
Du kan väl lägga värmekabel runt slangarna om du vill, men du behöver inte värma annat än om det är fruset när du skall starta upp poolen, i skåne borde det dock inte vara nödvändigt kan man tycka.
Jag här i Piteå ångrar däremot att jag inte gjorde det, jag får slabba på med varmvatten för att tina upp inloppsslangen vart och vartannat år.
PEM håller att frysa, det enda som kan frysa sönder är själva inloppen och utloppet om det är av ABS-plast.
Jag stoppar in en bit isolering just i inloppen (Typ stjärtlapp) och fyller skimmern med tomma läskflaskor som får ta upp is-expansionen när det fryser, vi tömmer aldrig vår pool.

smart med skumgummi i inloppen o flaskor i skimmern. har jag beställt inlopps-pluggar och vill absolut hitta en lösning att slippa tömma 4 kubikmeter i vårt fall varje år. inte bara för vattnets skull utan även för den säck salt som vi annars måste addera till de 4 kubik osaltade vattnet varje år. känns som resursslöseri att hålla på så.

MEN, Rickard, har du pluggar i inloppen och skumgummi ifall det läcker igenom? eller kör du helt enkelt 'endast med skumgummi'. briliant lösning.

var tvungen att googla... 9 % volymexpansion alltså. hmmm...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frostvakt i vattenslangen
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2018, 08:11:12:12 »
Nja, vi har brons i inloppen, och de SKA tåla att frysa, så där har jag antingen pluggar eller bara cellplast med täta porer.
Det har funkat än så länge.
I år har jag faktiskt haft pluggat för att minimera risken för poolhaveri om det skulle bli ett läckage utvändigt poolen. (har hänt två gånger för mig på de 17 år vi haft poolen, vill inte det skall hända igen.
Förra året hade jag glömt ta in cirkpumpen för poolsolfångarna, när det frös så gick botten ur pumphuset och när isen tinade upp på våren så läckte 30 cm vatten ur poolen, det gjorde att isen slet sönder linern, och vi fick en helrenovering på halsen.
Nu var linern gammal och dålig/ful, så det hade blivit aktuellt vilket år som helst i vilket fall, så det var väl itne hela världen, men nu med ny liner så vill man absolut inte att det skall hända igen.

Att ha både "liggunderlag" och pluggar i inloppen borde väl inte vara omöjligt, i vart fall så länge man ser till att "liggundelaget" inte kan åka iväg in i slangen och fastna där...  ;)

Man kan ju t.ex. tänka sig att man limmar fast lite rörisolering inuti pluggen innan man skruvar in den.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag