CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: fel på värmeväxlare ?  (läst 1333 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangebest

fel på värmeväxlare ?
« skrivet: maj 20, 2018, 16:13:19:19 »
Hej
Jag har en Gullberg/Jansson V20 stående modell värmepump som är 10 år gammal ca.
Förra året fick jag ingen värme och då var det tekniker på plats. Fyllde gas och provtrycktes. Gick fint den
sommaren.
Nu värmer den inte igen. Jag har bytt fläktmotor för den var utsliten. Fläkt/motor fungerar bra.
temperaturen -Vatten in i värmepumpen är samma som vatten ut- ur jag än gör med bypassventilen.
utetemperaturen i dag är 18 grader och jag har 12 grader förångarbatteri.
Samtidigt är hetgastemperaturen alltid över 99 grader (hur jag än gör med bypassventilen.).

Är det fel på min värmeväxlare?
Med pumpen avstängd och strömmen frånslagen kan jag känna att gasröret in i värmeväxlaren är brännhett.
Och gasröret ut från vvxl är kallare.
Men den värmer inte.
Tacksam för era synpunkter.
mvh
Magnus

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: fel på värmeväxlare ?
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2018, 10:12:55:55 »
Egentligen får man ju inte fylla en värmepump utan att först ha läcksökt och reparerat läckaget.
OM han bara fyllde så har det troligen läckt ut gas igen, och då blir effekten den du beskriver.
Lite beroende på din moral, och den som fyller, så kanske det är värt vad det kostar att fylla igen om den går en hel sommar till?
Vad fick du betala sist?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mangebest

SV: fel på värmeväxlare ?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2018, 23:24:31:31 »
Hej
Tack för svar. Ny reparatör ute i dag och dom hittar inte någon direkt läcka.
Misstänker att det läcker i värmeväxlaren. efter påfyllda av gas så värmer den som den ska nu igen.
Jag köper en ny inom kort.

mvh
Magnus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag