VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För hög utvärme från bergvärmepump  (läst 2433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas-

För hög utvärme från bergvärmepump
« skrivet: maj 15, 2018, 11:15:53:53 »
Hej,

Värmer en intex pool på 18m3 via värmeväxlare.

Har ca 3.0 grader Delta-T på in/ut poolvatten och 7.6 grader på primärsidan (53.3C in och 45.7C retur) vilket är alldeles för högt, hur kan jag få ner detta?

Har en bra pump (1.5hk) men tror att mitt intex sandfilter stryper flödet mycket och i kombination med 25M 50mm PEM slang in i huset förbi värmeväxlaren så blir det dålig fart i cirkulationen.

Utvöver att öka flödet på sekundärsidan vad kan jag göra för att optimera, höja eller sänka pumphastigheten på primärsidan? Strypa mer eller mindre i bypass kretsen på sekundärsidan?

Bifogar grafer över primär och sekundärsida från inatt.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2018, 15:21:55:55 »
Ja, du får dåligt COP med så höga temperaturer och VP blir inte av med all energi till poolvattnet. Du har en väldigt kraftig pump men vad har du för värmeväxlare?
« Senast ändrad: maj 15, 2018, 18:48:35:35 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Thomas-

SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 15:55:05:05 »
Det är en 27kW plattväxlare (titan).

Den gamla ebay länken funkar inte, men här är en som ser likadan ut dock inte i titanutförande: https://www.ebay.co.uk/itm/Swimming-Pool-Heat-Exchangers-27kW-Solar/122009136489?epid=1072990581&hash=item1c684fad69:g:h20AAMXQ8ABRjmN2

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2018, 16:02:28:28 »
Jag tror att problemet finns i värmeväxlaren och den är för liten och helt enkelt inte hinner med att överföra energin från VP till poolen. Du kan laborera lite med olika storlekar på värmeväxlare här:
https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Thomas-

SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2018, 19:43:41:41 »
Tack för svaret och länken.

Laborerade lite med värdena och vad som gör stor skillnad på effekt och primary retur temp är flödet på både sekundär och primärsidan.

Har testat nu att sänka farten på pumpen på primärsidan, ska byta sandfilter och se om det ger någon fart på sekundärsidan, annars blir det pumpbyte alt. en stödpump till värmeslingan och sätta bypassventilen ute direkt efter sandfiltret istället.

Utloggad Thomas-

SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2018, 20:19:05:05 »
Hade dessutom fel angående poolpumpen, var bara drygt 0.5hp,    9 m3/h ... kanske är så att det behövs en kraftigare ändå.


Utloggad Thomas-

SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2018, 20:55:33:33 »
Med långsammare flöde på primärsidan så får jag nu.

Primär in: 45.1C
Primär retur: 34.2C
Primär delta: 10.9C

Pool in: 23.9C
Pool ut: 25.5C
Pool delta: 1.6C

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2018, 11:25:00:00 »
Ok, ja nu har du lite bättre värden och deltat på primär/sekundär ser ok ut. En större växlare hade ju fått ner primärtemp in vilket hade gett bättre COP men den kostnaden skall ju ställas i relation till besparingen... ::)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Thomas-

SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2018, 16:31:33:33 »

Med bypassventilen mer stängd (mer flöde genom värmeväxlaren) så går flödet ner över tid och blir till slut jättedåligt, vilket innebär att delta-T för både primär och sekundärsidan går upp och reningen i poolen blir lidande.

Var tvungen att sätta sandfiltret på recirculation imorse för att få igång flödet igen.

Så hur löser man detta? Jag behöver definitivt bygga om i källaren, lite för mycket 90 graders kopplingar där och T-rören till bypassen behöver roteras så det blir lättare flöde genom växlaren.

Funderar på om jag ska sätta in en extra pump för att hjälpa till med flödet genom dem långa PEM slangarna in i huset och sen genom värmeväxlaren, då behöver den inte gå hela tiden jämfört med att byta ut den 0.5hp cirkpump jag har idag. Är det att rekommendera att köra med flera pumpar eller ska man bara ha en fast starkare?

Om jag skaffar en till pump så bygger jag en till bypassventil vid poolen istället för vid värmeväxlaren, då behöver inte flödet som inte ska genom värmeväxlaren gå via PEM/hus.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: För hög utvärme från bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2018, 16:39:26:26 »
Med bypassventilen mer stängd (mer flöde genom värmeväxlaren) så går flödet ner över tid och blir till slut jättedåligt, vilket innebär att delta-T för både primär och sekundärsidan går upp och reningen i poolen blir lidande.

Var tvungen att sätta sandfiltret på recirculation imorse för att få igång flödet igen.

Så hur löser man detta? Jag behöver definitivt bygga om i källaren, lite för mycket 90 graders kopplingar där och T-rören till bypassen behöver roteras så det blir lättare flöde genom växlaren.

Funderar på om jag ska sätta in en extra pump för att hjälpa till med flödet genom dem långa PEM slangarna in i huset och sen genom värmeväxlaren, då behöver den inte gå hela tiden jämfört med att byta ut den 0.5hp cirkpump jag har idag. Är det att rekommendera att köra med flera pumpar eller ska man bara ha en fast starkare?

Om jag skaffar en till pump så bygger jag en till bypassventil vid poolen istället för vid värmeväxlaren, då behöver inte flödet som inte ska genom värmeväxlaren gå via PEM/hus.
Okej, men jag kör allt genom växlaren och det fungerar utmärkt, förlåt, ser att vi inte har samma förutsättningar, läste tråden lite dåligt.
« Senast ändrad: maj 18, 2018, 16:54:59:59 av Engan »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag