VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump 75kbm  (läst 754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeS

Värmepump 75kbm
« skrivet: maj 09, 2018, 13:10:59:59 »
Har slangar på taket (300m) för värmen till poolen just nu men är sugen på att byta till en värmepump istället.

Poolen är på 75 kbm och jag vill inte underdimensionera pumpen, så de här modeller har jag hittat:
BRILIX XHPFDP 200 (95kbm) samt Hydro-Pro 22 VERTIKAL (120kbm). Eftersom det inte skiljer så mycket i pris mellan dessa så lutar jag åt Hydro-Pro 22:an.

Vad jag undrar är väl egentligen ifall det blir väldigt överdimensionerat med den pumpen och ifall Hydro-Pro är ett bra märke?

/Micke

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Värmepump 75kbm
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2018, 09:00:38:38 »
Bättre med för stor än för liten VP. Hur hög effekt du behöver beror väldigt mycket på hur bra poolen är isolerad. I första hand försvinner energin uppåt om poolen inte är täckt med lämpligt överdrag eller pooltak. Med bra isolering uppåt så försvinner en hel del via väggarna om inte dom är bra isolerade. Vilken vattentemperatur och hur lång säsong man vill ha har också stor påverkan på hur kraftig VP man behöver. Under 10 grader lufttemperatur fungerar de flesta VP mindre bra samtidigt som energibehovet är som störst. Vanliga poolvärmepumpar är avsedda för användning under sommarsäsongen.

Alla VP går sönder och det finns ingen samlad statistik över hur ofta. Brilix har figurerat en del här men är å andra sidan troligen det vanligaste fabrikatet.

Läs manualen ordentligt före köp. Tag reda på hur det fungerar med reparationer både med garanti och efter garantitidens utgång.

Vi kör 9,2 kW VP till endast 31 kubikmeter vilket anses överdimensionerat men det är det inte i praktiken. Jag skulle välja så stor VP som möjligt om allt annat är lika.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag