CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stänga bypass vid första uppvärmning?  (läst 1343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Stänga bypass vid första uppvärmning?
« skrivet: maj 01, 2018, 07:25:20:20 »
Har dragit igång min luftvärmepump nu men det går galet långsamt.
Dels pga mängden vatten (80 kubik) och dels pga utetempen inte är så hög än antar jag. Läste någonstans att man får räkna med 1-2 graders ökning per dygn (puh).
Går det fortare och är mer effektivt om jag tillfälligt stänger ner bypassventilen så allt vatten går igenom  värmepumpen? Enligt bruksanvisningen skall den dock vara helt öppen och inlopp och utlopp ska diffa max 2 grader, annars skall man stänga långsamt tills man uppnår detta.
Bör jag även rulla av min pooltäckning (Walu) dagtid för att låta solen jobba också?
Ska bli grymt väder snart och då vill man såklart optimera och skynda på processen.

Har en Gullberg&Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
« Senast ändrad: maj 01, 2018, 08:21:05:05 av Delfinen80 »
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Stänga bypass vid första uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2018, 09:04:05:05 »
Du justerar ju bypassen till ett delta in/ut på ca 1 grad av en anledning, och den anledningen är att där får du max energiutbyte av värmepumpen. Där har du egentligen hela svaret....  :)

Kör du fullt flöde genom pumpen, får du sämre energiöverföring och det tar ännu längre tid....

1 liter vatten kräver väl 1,19W för att höjas en grad, det ger 1,19kW för en kubik, du hade 80 kubik, då blir det 95kW tillförd effekt för att värma en grad, delar vi det med 13,8kW (som är max vad din värmepump kan ge under optimala förhållanden troligtvis +25 i både luft och vatten) så hamnar vi på knappt 7 timmar.

Detta är utan förluster och ingen annan ernerginstrålning (typ solen).

Någon får väl rätta mig om jag har fel här  ::)

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Stänga bypass vid första uppvärmning?
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2018, 14:46:20:20 »
Tack för ett utförligt svar. Jag stängde bypassen något och har nu 1 grad i delta istället för 2. Således optimalt då om jag förstår dig korrekt.
Spännade att se hur lång tid detta kommer ta...siktar på 28 grader i vattnet. En värmebölja på väg in över Sverige!! Vore fint att kunna ta premiärdoppet då.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag