VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp  (läst 3623 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« skrivet: september 04, 2016, 12:12:42:42 »
Detta blir bara en mini-byggtråd. Men det kanske är så att det är fler som är intresserade av att få till en motorstyrd ventil till "humant" pris. En motorventil i plast med sensorer kostar över tiotusen på flera ställen jag kollat. Letade upp en på Aliexpress som jag nu fått hem och installerat som är i mässing och känns riktigt, riktigt robust. Än så länge är den bara inkopplad med vatten, så jag får styra manuellt med ett vred tills elektroniken är klar. Motorventilen kostade 1476kr inklusive frakt. Jag valde en 2" gänga, för att komma upp tillräckligt i kulöppningen så att flödet inte stryps. Reducering från 2" till 1 1/2" och slanganslutning gick på 445kr inkl. frakt från dammbutiken.

Istället för att ha 230VAC anslutning så kommer denna gå på batteri som kommer att hålla långt över hela säsongen. Två sensorer och en solcell är kopplade till en liten mikrokontroller (Arduino) som i sin tur har en WiFi modul som kopplar upp till WiFi och visar temperaturer till en mobilapp. I appen kommer man inledningsvis få avgöra själv när ventilen ska öppna och stänga med hjälp av temperaturerna och värdet från en liten solcell som får representera hur mycket solen lyser. Appen heter "Blynk", vilket är ett lätt sätt att få till styrning via mobilen utan att kunna något som helst om mobilappprogrammering.

Batteriet kommer vara 12V 4,5Ah och kostar bara 149kr på Biltema. Eftersom ventilen vill ha 24VDC så har jag köpt en liten "step-up" converter på Aliexpress för 20kr. Allt byggs in i en tät liten plastlåda från Aliexpress för 20kr.



Ovan: Motorventil från Aliexpress


Ovan: Heltät låda och omvandlare från 12V till 24V. Också från Aliexpress.
« Senast ändrad: september 04, 2016, 20:31:56:56 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #1 skrivet: september 05, 2016, 19:57:41:41 »
Inspirerande  O0.

Har inte kommit till inkoppling av pump mm i mitt poolbygge, så ursäkta en dum fråga: Vad är det du styr?

Utloggad j-t

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #2 skrivet: september 06, 2016, 16:37:45:45 »
Har du en länk till ventilen?

Utloggad butthead

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #3 skrivet: september 07, 2016, 18:36:36:36 »
Inspirerande  O0.

Har inte kommit till inkoppling av pump mm i mitt poolbygge, så ursäkta en dum fråga: Vad är det du styr?

Flödet till solfångare.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad butthead

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #4 skrivet: september 07, 2016, 18:43:10:10 »
Har du en länk till ventilen?

Här kommer den. Denna är bara "digital"  alltså man kan inte ställa 50/50 t.ex. Dessa har de också. Behöver jag detta så löser jag det med timing.

http://s.aliexpress.com/3eU3IVbq
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad solhaga

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #5 skrivet: september 07, 2016, 20:27:14:14 »
Flödet till solfångare.
Ja, nu när jag läser din förstapost så borde jag ha förstått det.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #6 skrivet: september 09, 2016, 22:33:43:43 »
Roligt bygge, lycka till!

Följer med spänning...

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad butthead

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #7 skrivet: april 22, 2017, 19:41:43:43 »
Nu efter ett långt vinteruppehåll fortsätter jag med projektet. Elektroniken är nu helt klar och kopplar upp sig mot mobilappen via WiFi och kan styra ventilen när jag värmer eller kyler temperaursensorerna. Den drar 30µA i idle och vaknar var 15:e minut, så ett 12V batteri kommer räcka hela sommaren. Jag ville slippa koppla in ytterligare en 230V kontakt, därav valet med batteri. Nästa steg blir att köpa kabel så det räcker hela vägen upp på taket, samt att få upp solfångaren på taket, som lutar alldeles för mycket för att utmana min höjdrädsla.




« Senast ändrad: april 22, 2017, 19:51:18:18 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad butthead

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2017, 10:05:27:27 »
Då var det helt klart. En tempgivare ligger i skimmern och den andra sitter på solpanelen. Elektroniken sitter i en tät låda och batteriet enklare förankrat m.h.a. vinkeljärn. Med appen styrs ventilen automatiskt om man inte väljer "manual" och sedan väljer "solar" eller "bypass".



5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan