Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)  (läst 17089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyS

Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« skrivet: juli 12, 2012, 16:09:57:57 »
Drog för drygt 2 veckor sedan igång vår ovanpåliggande pool (457x91 cm) och med den även vårt nyinskaffade Salvattensystem från Intex.

Utöver den jodfria salten så har vi i övrigt gjort det enda man skall behöva (med sådant system) - justerat pH.

De senaste dagarna har vi börjat skönja gröna alger på botten, utmed kanterna. Idag när vi plockade bort poolöverdraget (efter 2 dgr) så var det så pass mkt som de här båda bifogade bilderna visar.

Åtgärd/rekommendation?

Poolgiganten

Utloggad Valle

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2012, 18:44:47:47 »
Hej Tommy
hur många timmar per dygn går pumpen? vilket filter har du? mm. det finns ett algmedel som du kan tillsätta 1 ggr/vecka.

MVH Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad TommyS

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2012, 21:47:48:48 »
Hej Tommy
hur många timmar per dygn går pumpen? vilket filter har du? mm. det finns ett algmedel som du kan tillsätta 1 ggr/vecka.

MVH Valle

Hej Valle!
Rekommendationen jag läst är att den skall gå 4 tim/dygn. Den går 4-5 tim/dygn.
Filtret är det som följde med vårt poolpaket (Bestway) och är av typen "vanlig" papperspatron. (Har förstått att sandfilter är bättre. Blir sannolikt det sen, när den här har tjänat ut.) Läste att man bör byta patron ungefär var 14:e dag, så det är dags nu för övrigt.
Vad heter det algmedlet? (Trodde inte man skulle behöva ngt sådant - eller andra kemikalier - när man som vi har saltvattensystem.)

Utloggad Steffe

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2012, 22:01:43:43 »
Nu känner jag inte till produkten (typen av saltklorinator), men det verkar helt klart som att du har för låg klorproduktion, dvs. du måste låta saltklorinatorn gå längre tid. Köp chockklor för att bli av med algerna och öka klorproduktionen vid hög belastning (mycket sol och bad).

Brukar inte ni som har saltklorinator mäta klorhalten också? Saltklorinatorn producerar ju klor.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2012, 06:52:53:53 »
Ja, du måste köpa mätstickor så du kan hålla koll på klornivåerna, du skall ha 1-3 ppm klorhalt i poolen.
Beroende på salthalt, Ph-värde, antalet badande, solinstrålning o.s.v. så kan behovet av driftstid variera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hakansson

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2012, 07:52:50:50 »
4-5 timmar låter lite för saltklorinatorn.
Hur mycket kan den ge som mest?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2012, 09:45:39:39 »
Drog för drygt 2 veckor sedan igång vår ovanpåliggande pool (457x91 cm) och med den även vårt nyinskaffade Salvattensystem från Intex.

Utöver den jodfria salten så har vi i övrigt gjort det enda man skall behöva (med sådant system) - justerat pH.

De senaste dagarna har vi börjat skönja gröna alger på botten, utmed kanterna. Idag när vi plockade bort poolöverdraget (efter 2 dgr) så var det så pass mkt som de här båda bifogade bilderna visar.

Åtgärd/rekommendation?

hej
nu kanske du fått ordning på poolen.
men jag har samma system som du till en nedgrävd pool allt fungerar perfect och har gjort det i c:a 4 år
vanligast är att din klorproduktion har varit för låg, vår är C:a 25 m3
och jag kör 5 timmar/dygn och då ligger jag på c:a 1,5 i klor när det är som varmast och det räcker för mig.
Om du som på bilderna visar har fått grönt justera PH och ev.alkaliteten samt starta eller öka klortillverkningen.
Borsta loss det gröna ifrån botten tillsätt 1 flockkudde vänta ett dygn.
Dammsug sedan dagen efter bort flockarna som bildats över natten måste tas bort innan 24 timmar annars löses de upp igen, i regel är poolen klar då.
Jag kör cirkulationspumpen dygnet runt när det är som varmast annars mellan 08.00 - 22.00.
Om värmepumpen måste gå för att det har blivit kallt på nätterna låter jag cirk-pumpen gå dygnet runt.//  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad TommyS

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2012, 10:17:57:57 »
Tack för svaren.

Enl anvisningarna som följde med utrustningen (från Intex) så skall saltvattensystemet bara gå 1 tim/dygn (å filtret/pumpen alltså 4 tim) för den storlek på pool som vi har. Så det har varit vår grundinställning.

Utöver det så har jag de senaste dagarna även kört ett par "Boost" = ökat med 4 ggr (d v s 4-timmarskörningar) för saltvattensystemet.

Men jag är helt med på att vi sannolikt har för låg Klorhalt, så som ni skriver.
Jag blir samtidigt lite konfunderad för nivån på "Copper" ligger enl mätstickorna rätt (skall vara mellan 0,1-0,2 ppm, läser jag) - och det tolkade jag tidigare som att saltvattensystemet gick rätt tid per dygn.

Igår/idag har jag nu också fått en annan liten motgång... "Low salt". Jag är lite skeptisk till att saltnivån nu, efter 2 veckors tidigare körning utan sådana indikationer, skulle ha blivit för låg. Jag läser i annan tråd här på forumet att just detta med Low salt är ett känt problem. Ser att ngn då skrivit att saltvattensystemet inte fungerar under 18 grader - och igår hade tempen hos oss sjunkit till 17. (Om det stämmer, att systemet inte skulle funka under 18, så har vi månne då även förklaringen till ökande gröna alger...?)
I övrigt läser jag om att Low salt också kan inträffa om man fått kalkbeläggningar på utrustningen. Även det ställer jag mig tveksam till, hos oss. Att det skulle ha inträffat så snabbt, efter bara 2 veckors drift. (Lät "behandla" med vinäger ett par dygn innan den här säsongen drogs igång.)
Vi har ca 12,5 m3 vatten i vår pool. Har stoppat ner totalt ca 40 kg salt.
Månne sker det viss förbrukning av saltet trotsallt?
Får sticka inom Biltema (som säljer 25 kg salttabletter för typ 80 spänn - "lämpliga även för saltgeneratorer/pooler") idag och vräka ner ytterligare ca 10 kg då - och hoppas att det hjälper.

Intressant var att om man stängde av saltvattensystemet, vid indikation Low salt, och sedan startade om det igen - så kunde det gå ytterligare 45 nya minuter, innan indikationen/larmsignalen kom på nytt.

Skall även byta filterpatronen idag, tänker jag. (Är ett "meck" i sig, hos oss... Vi får lyfta upp utrustningen ovan ytnivån, för att det inte skall rinna ut vatten under tiden... De proppar - ? - som följde med i poolpaketet, får jag ej in i utloppet... för trångt...?)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #8 skrivet: juli 13, 2012, 10:59:35:35 »
hej igen Tommy
är din pool 4,5 rund  x 0,9 m djup ? = 12,5 m3
det är viktigt att du håller PH 7,2-7,6
alkalitet 80 - 120.
När man kör saltgeneratorn mycket så ökar ofta alkaliteten håll koll på detta.
Saltet köper jag hos granngården (Fodersalt)billigt 25 kg för c:a 125 kr kommer inte riktigt ihåg priset men jag tycker det är billigt och bra salt eftersom djuren kan äta detta.
När det gäller Low salt så fyll på bara, när min visar low salt så skickar jag i en halv säck c:a 12 kg sen blir allt bra igen du kanske skall skicka i hälften då.
Tänk på att om du spolar rent systemet så går det ju åt vatten samt om det regnar mycket så sjunker saltnivån.
Vi fick här i E-tuna c:a 85 mm på 1 vecka då fick jag skicka i lite extra salt.
Sedan skall du tänka på att det är bättre om du kör samma inställningstid varje dag än att starta om för hand varje gång, systemet räknar totaltiden det varit i gång tror det skall gå c:a 0 timmar sedan sker en polvändlning av strömmen vilket rengör polplattorna, om du håller på och hattar med mauell start 3h/ggr
så startar den totala tidräkningen från 0 igen, vilket betyder att elektrolytpolerna aldrig rengöres.
Funderar du över något mer så skicka ett PM om du vill så kan du få mitt telenr så kan vi talas vid.
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad TommyS

SV: Gröna alger på botten (trots saltvattensystem)
« Svar #9 skrivet: juli 13, 2012, 11:09:34:34 »
hej igen Tommy
är din pool 4,5 rund  x 0,9 m djup ? = 12,5 m3
det är viktigt att du håller PH 7,2-7,6
alkalitet 80 - 120.
När man kör saltgeneratorn mycket så ökar ofta alkaliteten håll koll på detta.
Saltet köper jag hos granngården (Fodersalt)billigt 25 kg för c:a 125 kr kommer inte riktigt ihåg priset men jag tycker det är billigt och bra salt eftersom djuren kan äta detta.
När det gäller Low salt så fyll på bara, när min visar low salt så skickar jag i en halv säck c:a 12 kg sen blir allt bra igen du kanske skall skicka i hälften då.
Tänk på att om du spolar rent systemet så går det ju åt vatten samt om det regnar mycket så sjunker saltnivån.
Vi fick här i E-tuna c:a 85 mm på 1 vecka då fick jag skicka i lite extra salt.
Sedan skall du tänka på att det är bättre om du kör samma inställningstid varje dag än att starta om för hand varje gång, systemet räknar totaltiden det varit i gång tror det skall gå c:a 0 timmar sedan sker en polvändlning av strömmen vilket rengör polplattorna, om du håller på och hattar med mauell start 3h/ggr
så startar den totala tidräkningen från 0 igen, vilket betyder att elektrolytpolerna aldrig rengöres.
Funderar du över något mer så skicka ett PM om du vill så kan du få mitt telenr så kan vi talas vid.

Hej!
Yes, det är en rund med de måtten (457x91 cm).
Jag skall kolla en gång till hos Granngården då. Jag var där för några veckor sedan (deras butik i Kristianstad) och frågade men då hade de inget salt att erbjuda.
Å så vräker jag i 6-7 kg ytterligare. (Alt då med Biltemas - eller ICA Maxis - salttabletter.)
Tack för tipset om "pol-vändning" vs manuell start. Har blivit ett antal sådana nu, i samband med mitt "boostande". Månne det som då också kan ha lett till Low salt (kalkbeläggningar).
"Spolar rent systemet", där antar jag att du menar att backspola filtret? Sånt gör man vid sandfilter, vad jag förstår. Vi har alltså bara det enkla papperspatronsfiltret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan