VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: flytande kemikalier  (läst 10762 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanml

flytande kemikalier
« skrivet: maj 10, 2012, 22:03:08:08 »
hej
ni med doserings automatik vad kör ni med för kemikalier? har en minimaster

flytande klor och svavelsyra som ph sänkande eller?
eller kör ni med något annat?

vart i handlar ni dessa saker verkar vara svårt att få tag på samt någon med kunskap om vad det ska vara för nått


MVH Johan

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: flytande kemikalier
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2012, 06:38:37:37 »
Minimastern ligger i garaget och är ej i drift ännu men jag har förstått att det är flytande klor (natriumhypoklorid) samt 10% saltsyra som ska användas.
« Senast ändrad: maj 13, 2012, 13:20:52:52 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: flytande kemikalier
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2012, 13:20:20:20 »
Hej jag kör med Pahlens autodos 2000, flytande klor och saltsyra. båda köpte jag i den lokala färgbutiken.
Kloret var beställningsvara pga av det är färskvara,
Jag fick betala 485:- för 15kg klor och saltsyran gick på 60:- L 30% som ja sedan spädde ut ganska rejält. Detta funkar kanonbra och det går åt väldigt lite kemikalier.
.

Utloggad monne81

SV: flytande kemikalier
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2012, 13:24:38:38 »

Utloggad Erica

SV: flytande kemikalier
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2012, 17:50:21:21 »
Vi har ett äldre autodoseringssystem och kör med natriumhypoklorit och saltsyra (10 %). Vi köper båda i 30 kg dunkar. I början använde vi koncentrerad saltsyra som vi spädde, men den är så otäck att hantera, ryker kraftigt, man måste ha andningsskydd o.s.v. Att köpa 10%-ig ökade kemikaliekostnaden något, men inte mycket. Förbrukningen av saltsyra är mycket liten - det går inte ens en dunk per år normalt. Klor går det lite mera. Förbrukningen där är helt beroende av hur mycket det badas och i en familj med 5 barn plus kompisar som kommer och badar så blir det rätt mycket badande :). Normalt blir det väl kanske runt 3 dunkar per år.

Att ha ett autodoseringssystem är väldigt bekvämt och värdena håller sig mycket stabila. Vi kontrollerar någon enstaka gång med tabletter / testset, men det är bara en säkerhetsåtgärd. Hittills har aldrig en sådan kontrollmätning givit något larm om att vi måste göra någonting.

Vi har haft ett par problem att fixa till med systemet, i form av att kemikalieslangar (klor) gått av och massor av klor sprutat ut i maskinrummet. Tydligen hade kloret kemiskt snabbåldrat slangarna på några år. Efter byte till nya slangar, förhoppningsvis av bättre kvalitet, har det inte varit några problem.

Utloggad johanml

SV: flytande kemikalier
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2012, 21:59:44:44 »
tack för alla svar pratade med en leverantör som sa att man skulle ha svavelsyra för att det inte skulle bli klorgas men att svavelsyran var väldigt farlig att få på huden. doseringen har jag byggt så att den doserar en i varje utlopps munstycke

är det rätt att ha svavelsyra?

hur varmt blir det i era maskinrum har ni någon ventilation?

Utloggad Erica

SV: flytande kemikalier
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2012, 23:15:14:14 »
Låter mycket märkligt, jag har aldrig hört någon som använder svavelsyra. Man måste ju i så fall få svavelföreningar som anrikas i poolen för svavel går ju inte in i poolkretsloppet på något sätt. Nej använd saltsyra ! Det blir inte någon klorgas av det om du inte häller ihop de två kemikalierna - alltså saltsyra och natriumhypoklorit. De två får därför inte förvaras intill varandra. Inte ens vid en mindre brand skall de kunna blandas. Vi har satt dunkarna och tillhörande pumpar i olika maskinrum.

Man skall inte få varken svavelsyra eller saltsyra på huden !!! Skyddshandskar och skyddsglasögon krävs när man skall hälla upp det, och givetvis oömma kläder. Men det är inte ofta man behöver fylla syra - kanske en gång per år eller vartannat år, beroende på hur stor anläggning man har och vilket vatten man använder.

Maskinrummen blir lite varma men det får ju inte bli för varmt. Hur mycket ventilation som behövs beror bl.a. på hur stort maskinrummet är och hur mycket förluster man får där inne. Det får absolut inte bli över 40 graders lufttempepratur, det är max. vad pumpmotor m.m. brukar vara godkända för. Oftast blir det inte alls så varmt. I vårt maskinrum ligger temperaturen runt 30 grader, d.v.s. som poolvattnet. Livslängden på olika komponenter ökar om man kan hålla ned temperaturen.

Utloggad monne81

SV: flytande kemikalier
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2012, 20:51:35:35 »
Visst kan du köra med svavelsyra som ph-sänk. Är nog inte så ovanligt, brukar säljas som 50% lösning just till poolbruk.
Vet dock ej om det är bättre eller sämre än saltsyra. Jag valde saltsyra just för att det går att köpa lite här o var.

Utloggad johanml

SV: flytande kemikalier
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2012, 13:40:03:03 »
jo svavel syra använder man finns att köpa här http://poolkonsult.mamutweb.com/Shop/List/pH-reglering/207/1

en jag pratade med sa att det inte bildades klorgas då och man kunde ha grejerna i samma rum utan problem

undra vart man kan få info om vad som blir bäst nån som har någon idé?

Utloggad Erica

SV: flytande kemikalier
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2012, 18:23:36:36 »
Tittar man på det rent kemiskt så undrar man ju vart svavlet i så fall tar vägen. Slutprodukten måste ju bli en svavelförening och sådana brukar inte vara trevliga. Ett grundämne kan ju aldrig försvinna i en process. För saltsyrans del finns det ju bara väte och klor (som man ändå tillsätter till poolen), men i svavelsyran finns ju alltså svavel. Vart tar det vägen ? Bildas det svavelväte (luktar som ruttna ägg) är det mindre bra, men efter vad jag läst bildas det i första hand sulfater, som i början inte ger några problem, men som anrikas i vattnet och efter lång tid kan komma upp i högre halter, speciellt i inumhuspooler som har liten vattenomsättning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan