VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil till klor, nu sker det!  (läst 13532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #10 skrivet: juli 02, 2011, 23:17:11:11 »
Dag 7 forts

Chockat o klart. Rent o gnistrande vatten har man nu <antman>

För varmt för filtersand byte idag så det får ske imorgon...

Till alla er som funderar på att byta från Baquacil till klor, det går utan att behöva tömma hela poolen. Men jag skulle nog rekommendera att göra det vid uppstart på våren o vid vinterstängningen innan bytet bara hälla i chock+algecide och inget PHMB.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #11 skrivet: juli 03, 2011, 17:08:19:19 »
Dag 8 SLUT!

Bytte sanden i sandfiltret idag, 50kg 0.6-0.8 i botten + 25kg 0.4-0.6 ovanpå det. Min gamla sand var ca 2år gammal, men de rekommenderade att byta sanden efter konverteringen. Men i mitt fall så hade jag inte behövt byta, inget fel på sanden alls. Men hade jag ändå påbörjat bytet så var det bara att fullfölja. Kollade dysorna och gjorde rent hela filtret när man ändå höll på. Tur att var smart nog att spara plastlocket till påfyllningen från första installationen av filtret, skyddar o centrerar central röret.

Filtret uppstartat o backspolat, lagt i klorpucken i skimmern mao konvertering avlslutad :)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #12 skrivet: juli 03, 2011, 19:30:57:57 »
Glömde skriva att suga upp sanden med våtdammsugare funkar utmärkt O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #13 skrivet: juli 03, 2011, 19:39:06:06 »
Glömde skriva att suga upp sanden med våtdammsugare funkar utmärkt O0

/ronson

Finns det något annat realistiskt sätt?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #14 skrivet: juli 03, 2011, 22:05:45:45 »
Ja, ungarnas lekspade. Gjorde det förra gången, men man behöver långärmat på sig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Janne

SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #15 skrivet: juli 04, 2011, 13:29:19:19 »
Funkar med liten spade eller händer.
Om det är rimligt beror på personen bakom.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #16 skrivet: juli 10, 2011, 19:02:08:08 »

Grattis till klokt konverteringsbeslut Ronson!

Jag bytte ju för drygt ett år sedan. Lite pyssel va det allt - men har inte ångrat mig en sekund. Klarare vatten, enklare hantering och mycket billigare än Baqua. Sen kan man ju lätt ta steget till en saltklorinator om man vill...

Och vad gäller sandbyte så funkar det ju utmärkt att tippa tunnan och spola ur med vattenslangen.


/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #17 skrivet: september 07, 2011, 15:10:40:40 »
Hej
Är också sjukt less på baquacil. Det kostar skjortan, är tungt, svårt att hitta återförsäljare, otydliga mätningar m.m. När jag frågade "proffs" sa dom att klor är lika struligt och om man vill byta måste poolen tömmas och rengöras noga annars får man bubbelbad. När jag läste denna tråd blev jag jätteglad, det verkar ju sjutton gå att genomföra utan tömning. Jag vet dock inte om jag vågar göra detta på egenhand. Är det någon som vet någon i Uppsala/Enköpings område som VET hur man gör detta???? Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Btw baquacil under pooltäcke på en inomhuspool med hel del solinsläpp ÖKAR DEFINITIVT ALGERNA!!!!!!!!
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad Janne

SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #18 skrivet: september 08, 2011, 20:31:48:48 »
Hej,

Klor har samma problem som baquacil, men min erfaranhet är att vid problem så är det lättare och rätta till det med klor.
Plus som sakt så är det billigare.

Lycka till Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Maggan Puh

  • Pool sen 1991
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Roslagen
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ur fotlig synvinkel...
    • Visa profil
    • Ur fotlig synvinkel
SV: Baquacil till klor, nu sker det!
« Svar #19 skrivet: april 09, 2012, 00:35:33:33 »
Är nyfiken på hur det gick för "ronson" och hans byte från baquasil till klor. Eller kanske har nån annan här erfarenhet av byte? Berätta gärna hur det gick!
 <help>
Vi har problem sedan vi förra sommaren fick alger efter att ha varit borta en vecka och när vi kom tillbaks var det nästan 50 grader i poolhuset. Så inte konstigt algerna frodades. Har haft pooltak sedan hösten 2010 och tänkte inte på att kanske det krävs annorlunda kemihantering i värmen! Möjligt vi rent av slarvade när vi for iväg och glömde...minns inte nu....På en vecka var vattnet en grön sörja i allafall.
 <help>
Har haft pool sedan 1991 och nästan aldrig haft problem med baquasilen. Varje uppstart på våren har alla värden varit OK med klart, fint vatten.Haft samma vatten hela tiden, bara toppat upp när det behövts.
Men i höstas blev det grumligt och skummigt och vi tröttnade till slut efter att ha hällt i åtskillt. Tappade räkningen till slut på hur mkt. Så hösten blev inget badande under tak. Vi stängde bara av och vinteriserade poolen.
 <help>
Nu vid uppstart var det grumligt och mycket skum igen. Byte sanden i filtret efter ett tips från återförsäljaren. Såg att vattnet kanske inte filtrerats som det skulle och hoppades på att det var lösningen.  Men det skummade och fortsatte att vara grumligt. Efter sandbytet har maken hällt i de kemikalier som ska behövas. (Jag är inte så insatt i vilka.)
 <help>
Nu minns jag inte vad maken gjorde senast.Har tappat intresset. Han har gjort vad han kunnat och bör säger han. Men det är ändå inte klart ännu så vi kan inte sätta på värmen och hoppas på badbart snart.
Funderat på om vi skulle gå över till klor ändå. Men det verkar ju jobbigt att konvertera!
Vad säger ni andra, vad har ni för råd?
Tacksam för allehanda tips! Vill ju bada snart! <help>
Föredrar hav och varma pooler i Thailand men tröstar mig hemma i kidneyform 5,30 x 9 m från Miami Pool.
Stoppar inte ner kroppen om det inte är över 28 grader i vattnet och minst 20 i luften!
Har numera pooltak från Svenska Poolfabriken som levererade i sept-10. Nu ska det kunnas badas i både regn, rusk och stormväder - om allt funkar!
Uppvärming sedan 2009 med en luftvärmepump från Gullberg&Jansson på 13,8 kW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag