Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: byte från baquacil till klor  (läst 15495 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olow

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 4x8m poolvärmare
    • Visa profil
byte från baquacil till klor
« skrivet: oktober 04, 2010, 10:14:59:59 »
Har använt baquacil i 2 år.Varje höst havererar vattnet och blir grönt trots veckokoll med sticka och algmedel.På en vecka från fint vatten till grönt, och det går inte att stoppa trots mängder av algmedel och shockmedel, har jag nu tröttnat på detta (dyrt dessutom).Det verkar som att klor biter bättre på alger, särskilt om jag hör med kompisar som använder klor, och nu funderar jag på att gå över till detta istället och hoppas att slippa tömma poolen varje höst.Innebär detta några komplikationer med att använda klor istället?

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2010, 10:38:37:37 »
Hej,

Jag bytte förra året ifrån baquacil till klor, och hade samma problem som du.
Jag vet inte riktig vad du menar med komplikationer.
Men du två möjligheter och byta.
Byta allt vatten eller klora upp vattnet med flytande klor till all baquacil är borta.

Jag bytte allt vatten och har inte någon erfaranhet med flytande klor.

Janne
« Senast ändrad: oktober 04, 2010, 12:38:41:41 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pennan

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2010, 10:57:26:26 »
Hej!

Bytte från Baquacil, men inte till klor, utan till Bioniser förra året. Helt utan komplikationer  O0
Med samma "problemvatten" som Baquacil inte klarade av t.o.m. Och inte minsta tillstymmelse av alger sedan dess. Mycket nöjd med denna lättskötta metod. www.bioniser.se

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad olow

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 4x8m poolvärmare
    • Visa profil
SV: byte från baquacil till klor
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2010, 13:13:19:19 »
Spännande med Bioniser.Har aldrig hört talas om detta.Var kan jag hitta mer info om detta och tyckte du att det är lättare att hantera än Baquacil?

Utloggad pennan

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #4 skrivet: oktober 04, 2010, 13:24:08:08 »
Prova länken i mitt förra inlägg  ;)
Mycket enklare. Har justerat pH några gånger och chockat ett par ggr. Annars har jag inte hanterat några kemikalier alls.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Rtintin

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2011, 01:45:48:48 »
Sorry, inget nytt under solen... och alla dess svarta fläckar.

Mina barn får INTE bada i en pool med massa tungmetaller!!
Ha de

Utloggad pennan

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2011, 10:17:00:00 »
Vore intressant att veta vad du använder för reningsmetod i din pool (om du har någon) Rtintin, och hur du motiverar den. Baquacil gillar du inte heller såg jag: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5532
Vore intressant att veta vad du tycker om klor?

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: byte från baquacil till klor
« Svar #7 skrivet: mars 02, 2011, 00:42:44:44 »
Rtintin verkar marknadsföra saltklorinator.
Alltså klor.

I mina ögon har det inte så stor betydelse om man tillsätter klor eller omvandlar salt till klor i ett kretslopp.
Det som är billigast är bäst, och än så länge kan jag inte se att saltklorinator är billigare, kanske lindrigare, men inte billigare.

Baquasil har funkar perfekt för oss i två säsonger nu, BETYDLIGT bättre än klor, som vi körde med tidigare, men å andra sidan funkade klor bra de första två (fyra) åren också.
Min teori är att de flesta systemen fungerar bra om man byter ut tillräckligt stor mängd vatten varje år, eller byter vatten vart annat, vart tredje år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rtintin

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2011, 23:29:11:11 »
Jag trodde detta forumet var till för att sprida kunskap och inte okunskap, rätta mig om jag har fel.
Släng inte skit på mig om ni vill ta del av min kunskap.. Jag kan tänka mig att göra mycket annat än att sitta här GRATIS...

Är det verkligen ngn som har klor i sin pool?? dvs klorgas!

Det ni kallar för klor är vanligen kalciumhypoklorit och "tri-klor", offentliga bad använder ofta natriumhypoklorit.("di-klor"  förekommer tyvärr ofta i spabad))

Med en saltklorinator gör man en elektrolys av salt,
förenklat NaCl + H2O = NaClO + H2.
Dvs den verksamma beståndsdelen är vanlig NaCl - koksalt med en syreatom O = Natriumhypoklorit NaClO.
Var hittar ni klor? tja NaCl är natriumKLORid. Det är giftigt med för stora mängder salt, precis som rent vatten och allt annat.
(kan förklara mer om underklorsyra och hypokloritjoner om jag ids en annan gång)

Vad som sker i poolen till 99,9 % är att syreatomen oxideras bort och man har salt igen. Denna oxidation oxiderar bort organiska föreningar och mikroorganismer.

Den största saltelektrolysen i Sverige är antagligen Ringhals. Där snackar vi inte om några futtiga g/h, räcker inte ens med g/s.
Innan och efter installation gjordes utförliga tester av diverse universitet i Sverige. De kom fram till samma svar. Det havsvatten som hade genomgått elektrolys blev renare, enbart av elektrolysen!! Ringhals släpper ut renara kylvatten än vad de tar in (2 av 4 system).

Nu när jag har förklarat vad saltklorinator/saltelektrolys innebär så kanske förespråkare för biologiska och organiska "bekämpningsmedel" kan redovisa en fullständig varudeklaration på vad resp kemikalier innehåller och vad som sker i poolvattnet.

Jag föredrar att bada i rent "fostervatten" framför "avloppsvatten".
Ni får bada i vad ni vill, om ni nu vet vad ni badar i?

Ha de

PS är det ingen som vill ha Ozon lr Hydrogenperoxid i sitt vatten? DS

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: byte från baquacil till klor
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2011, 10:25:33:33 »
Problemet med din inställning är som vanligt att du tror dig har rätt, på samma sätt som andra tror att de har rätt.

Om jag förstår ditt krångliga inlägg blir det alltså exakt samma verksamma beståndsdel i en saltvattenpool som i badhus (natriumhypoklorit)

Man badar alltså i natriumhypoklorit i en pool renad med saltklorinator?

Vem vill göra det?

Summa summarum får man väl ändå säga att ingen vill bada i metaller eller kemikalier alls, och vi i allmänheten måste därför lita på att de reningssystem som säljs alla är säkra och trygga i de doser som det rör sig om i en pool.

Sen får ju var och en ha sin uppfattning, men vill du komma hit och skriva oss på näsan med din kunskap får du komma med mer än påståenden, t.ex. länka till forskning som visar på negativa effekter av alternativen som du inte marknadsför.

Jag har personligen aldrig upplevt några problem vare sig med Natriumhypoklorit, Baquasil, Kalciumhypoklorit eller något annat jag badat i.
Min son har en gång reagerat på ett bad, och det var i en natursjö, där han fick en parasit som sprids av sjöfåglar, kliade hysteriskt mycket... och gav utslag som vattkoppor ungefär.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rtintin

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #10 skrivet: mars 04, 2011, 16:26:13:13 »
Är det någon som vet vad Baquacil egentligen innehåller?

Helt rätt att man ska använda så lite kem som möjligt. Man bör veta hur mycket man doserar och hur mycket man behöver för att desinficera.
De kem man ska använda bör inte skapa biprodukter.

Med hypo kan du få bundet klor och det är biprodukten som man kan lukta och reagera på. Detta problem gäller i första hand i inomhuspooler.
I en utomhuspool har du en kraftig oxidation pga solens uv-ljus, därmed är det mycket sällan man får bundet klor (om den mekaniska reningen och flockningen fungerar som den ska). En utomhuspool förbrukar ca 5 ggr mer än en inomhuspool.

Naturvårdsverket gjorde en undersökning om salt eller inte salt i pooler. De kom fram till svaret, salt är att föredra för hud, ögon mm

Det finns flera offentliga bad med saltvatten och elektrolys som har minskat ner sin halt av bundet klor efter installation av saltklorinator. De har tillförlitlig statistik eftersom de gör dagliga mätningar som dokumenteras. Vilka andra kem kan visa upp dylikt?
Som kuriosa kan jag nämna att "klor" är det enda godkända desinfektionsmedlet i flera länder på offentliga bad! Finns oerhört mycket information att hitta för den som söker.

Ett problem med privatpooler är att de inte har tillräckligt bra mekanisk rening = filtrering. Speciellt de som har låg omsättning och dessutom stänger av sin pump på natten! Snacka om att bada i hela veckans smuts från badgästerna.

så nu lägger jag ner det här..... ork no more...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: byte från baquacil till klor
« Svar #11 skrivet: mars 04, 2011, 19:34:55:55 »
Inte behöver du lägga ned, men som jag sa, kommer man in i forumet med föreställningen  att man är den enda som verkligen vet vad som gäller så ställer det höga krav på att man har på fötterna.

Enligt vad jag erfar innehåller Baquasil samma aktiva beståndsdel som linsrengöringsvätska, som folk stoppar in i ögonen varje dag, utan att det verkar finnas några nämnvärda biverkningar.

Salt har även jag hört skall vara bra, även i konventionellt klorerade pooler.
Själv har jag kört med natriumhypoklorit, flytande, i många år, doserat ca 8 dl/dygn, PPM över 10 just efter klorering på kvällen, och helt klorfritt dagen därpå. Det tyckte jag kändes bra att bada i, minimalt med kemikalier när man badar, men ändå en rejäl chockklorering varje dag!

Fördelen med Baquasil flr oss har varit att det är enkelt, håller poolen fräsch, och luktar inget.
Visst, det är dyrt, och nytt, så lite osäker är man ju på de långsiktiga effekterna, men som sagt, som vanlig Svensson måste man ju förlita sig på de myndigheter som har att avgöra vad som är skadligt och vad som inte är det.

Troligvis är det farligaste av allt att ha för dålig rening.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr2T

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #12 skrivet: mars 04, 2011, 23:32:59:59 »

Salt har även jag hört skall vara bra, även i konventionellt klorerade pooler.

Hört eller läst? Jag skulle gärna vilja läsa lite om det. Ge mig mer kött på benen. Funderar själv på att skaffa saltklorinator, kan bara inte motivera priset på en, än.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Rtintin

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2011, 13:55:44:44 »
Salt är bra att ha i badvatten för alla däggdjur, som består av 0,9 % salt. Gråt en tår och smaka :-), även blodet smakar salt..
Om man har känslig hud etc så lindrar det med salt i vattnet.

MEN för att få bra badvatten så är det flera kriterier som måste vara uppfyllda.. En saltklorinator kan inte lösa en felaktig vattenrening!!

1. en privatpool (förträngningsbassäng) bör ha inlopp i ena gaveln och utlopp i motstående för få någorlunda vettig hydraulik. En totalinblandningsbassäng är bäst men mycket dyrare och svårare. Kan passa i en betongpool.
2. man bör ha minst 6 omsättningar/dygn (om du har 50 m3 så ska du filtrera 6 x 50 = 300 m3/dygn, dvs 300/24=12,5 m3/h vid 24/7. Om man inte ska bada på några veckor så kan man stänga av cirkulationen under x tim/dag.
3. poolen måste bottensugas regelbundet. i princip så har vi 2 sorters smuts, flytande eller sjunkande (sedimenterande). Skiten som flyter kommer ut via skimmer, sjunkande kan vi bara "suga upp". (finns även kollodial skit som vi kan ta en annan gång)
4. man måste flocka vid regelbundet (vid behov.) " Av små skitar gör man stora skitar", annars går de ej att filtrera bort. Ökar kapaciteten på ett sandfilter med ca 30 %.  Minskar ev halt av bundet klor. gör så att det inte uppstår bundet klor. Tar bort organisk smuts och mikroorganismer bla bla mm.
5. tillsätt algmedel
6. balansera ditt vatten ( Dr Langeliers Saturation Index).

Nu har vi ett rent badvatten som inte behöver några kem, så länge vi INTE badar.
När vi badar så tillsätter vi desinfektionsmedel, för att vi inte ska smitta varandra. Alla halogener (klor, brom, jod) är desinficerande och oxiderande, dvs dubbelverkande.

Om man använder hypo eller kalciumhypo så höjer man sakta pH-värdet och måste justera regelbundet. Tri-klor o Di-klor sänker pH-värdet....

En saltklorinator är "pH-neutral". Du slipper justera pH-värde hela tiden. OBS beror lite på vilket pH-värde du har på ditt råvatten (kranvatten). Om du späder mycket så måste du ha koll på detta.

En saltklorinator ska du normalt bara köra när du badar, dvs under  dagen. Dimensionera kapaciteten efter din volym och ditt flöde + badbelastning.
Salta gärna upp till 0,5% (eller mer) i början  på säsongen, mät och tilläggsdosera vid behov. OBS ligg inte på min salthalt, att köra elektrolys i för låg salthalt är för elektroderna som att köra en bil utan olja!!
OBS 2 kör inte elektrolys under 15-16 C.

Nyare saltklorinatorer har inbyggda timers som du ställer in, tex normalt produktion från kl 10 till 20 och 50 % kapacitet. När det blir extra badgäster och/eller strålande sommardag så ställer du upp kapaciteten till 100 %.
När man reser bort så kanske det ska vara 2 timmars produktion, 20 % kapacitet.....

Summasumarum.
Med ett saltat och balanserat vatten får du behagligare bad.
Om du väljer saltklorinator så kör du produktion " On Demand".
När du badar har du produktion (elektrolys) som "bränner bort" (oxiderar) smutsen.... renar vattnet när du som bäst behöver det.
kan nog kallas för win-win-win..

Med rätt salthalt så ska en elektrod hålla i 10 000 timmar eller mer. dvs ca 25-30 månader vilket är ca 5-10 år.
Om du kör en elektrod i för låg salthalt så kan den vara slut efter några dagar-veckor..
Nu kan man själv räkna ut sin driftskostnad för saltklorinator kontra andra kemikalier.
Inget sköter sig självt men om du lär dig din pool så har du minimalt med skötsel med en saltklorinator..

Ha de
R


Utloggad Rtintin

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2011, 14:20:36:36 »
Just d.

Baquacil.. Jag antar att du sköljer dina linser innan du stoppar in dem? Har inga linser sj..
Testa med att inte skölja och se om du får en reaktion.

Var kan man få tag på en 16 punkter varudeklartion på Baquacil??

Tyvärr så reglerar inte myndigheterna privatpooler. På offentliga så lyder de under miljöbalken.
En privatperson är ganska utlämnad till ett "godtycke" och ansvaret ligger hos dig sj..!!!

Det finns gränsvärden på de flesta kem. Men om man inte kan mäta eller slarvar så är lätt att överdosera och troligen överstiga tillåtna gränsvärden.

Med "klor" så förbrukas den av solen UV-ljus och man har bara "tillfälligt" en ev för hög halt. bla bla...... den kan inte ackumuleras som andra kem gör. tex cyanursyra i "veckoklor".

Tanken är god med att dosera på kvällen, ha kontroll på sin dosering. MEN om du har natriumhypo så har du en sönderfallskurva. Vid lagring i 30 C så halveras styrkan på 90 dagar! om du skakar förpackningen så går det snabbare. Så dina 10 ppm på våren kanske bara är 5 ppm på hösten. Att den är alkalisk och höjer pH-värdet antar jag känns till.

OBS om man får natriumhypo i ögat så ska det spolas i mer än 2 timmar. Den är svår att "tvätta" bort pga av sitt ph-värde. Känns ju "halt" om fingrarna. Man kan tvätta bort med utspädd saltsyra, 1-3%. Neutraliserar pH-värdet. Dessutom ypperligt att tvätta bort kalk med..

Ett vatten som ser rent ut kan egentligen vara farligare än ett "brunt" vatten..
/R

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: byte från baquacil till klor
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2011, 23:15:14:14 »
Tror inte att det är någon som är direkt negativt inställd till saltklorinator, däremot är det hög investeringskostnad, och driftskostnaderna är ungefär lika höga som med klor, vilket gör att inte så många går på den lösningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Daphne

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #16 skrivet: mars 08, 2011, 17:37:19:19 »
Hej,

Jag skickade efter min saltklorinator från Australien, den kostade ca 8000 kr (något mindre tror jag) inkl. moms, frakt och tullavgifter. Den är fullt funktionsduglig med timer osv. Salt köpte jag på Lantmännen och mina kostnader för att rena poolen därefter är nog väldigt nära 1 påse salt om året! Jag måste säga att jag tycker att det verkar vara bra mycket besvärligare att rena sin pool med klor eller Baquacil jämfört med saltklorinator.
Det enda jag behöver göra är att mäta salthalten några gånger under säsongen (finns en varning i saltklorinatorn också om det skulle bli för låg salthalt) och dessutom mäter jag klorhalt, PH och ett annat värde som jag inte kommer ihåg nu någon/några gånger/vecka lite beroende på hur mycket vi badar. Peppar, peppar så har vi hittills inte haft några problem med vårt vatten (poolen är 2 år nu när vi startar upp den i vår).
Tydligen så ska det gå att köpa reservdelar till klorinatorn via Australien också till ett väldigt ringa pris jämfört med om jag skulle köpa dem här i Sverige.

För mig finns det inget alternativ till saltklorinatorn!
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: byte från baquacil till klor
« Svar #17 skrivet: mars 08, 2011, 23:47:10:10 »
Om du räknar med investeringen + ett utbyte av elektroder, och sedan budgeterar med att hela klorinatorn är slut, efter säg 10 år, så blir det ändå i princip samma kostnad som för klor.

Att sen inte alla vill/vågar/orkar beställa från australien är en helt annan sak, vilket i normalfallet inte gör saltklorinatorn till en sparbössa.
Lindrigt är det dock säkert.

Jag ser dock inte "kloreringen" som något stort jobb oavsett vad man använder.
Det besvärligaste jag haft var när jag körde med natriumhypoklorit, med dosering varje dag, och det tog ju ändå inte mer tid än att gå ut med soporna, vilket man ju gör varje dag året om...

Visst, jag kanske vill ha en klorinator, men det är ju inte bara investeringen, men skall ju koppla in eländet också, blir en hel del ombyggnad av rördragningarna för mig om jag skall klämma in en sån i min anläggning där det är tillräckligt trångt sedan tidigare...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rtintin

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #18 skrivet: mars 09, 2011, 02:10:03:03 »
Men kör en loop.. cellen kan vara utanför.

Folkpool kör med 2 st modeller från Clearwater Australien. De har tillverkat i över 30 år... En av de bättre tillverkarna på marknaden.
De lär ha 20 % rabatt under våren..
(De gamla modellerna utan polvändning är i drift fortfarande - närmare 20 år)

OBS minska ner Folkpools rekommendation på poolstorlek. En 10 g/h räcker bara till ca 30 m3 UTOMHUS. INTE 50 m3.

Med en dåres envishet, man kan inte göra ngt bättre än salta sitt vattnet och då är det naturligt att även välja en saltklorinator.
Det är inte fråga om dyrara alternativ utan ett bättre. Enklare skötsel och bättre badvatten... just do it..
R

Utloggad Steffe

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #19 skrivet: mars 09, 2011, 10:37:35:35 »
De jag känner som har haft Folkpools saltgenerator modell SG (tillverkade av svenska Balneo) har inte varit supernöjda under åren då apparaturen strulat en del, men de här på forumet som kört Clearwater verkar helt klart nöjdare.

Ingen som testat att köra saltklorinator ihop med styrutrustning för klor så att man får helautomatisk lösning istället för att gå och jobba sig med att ställa in procentvärden? Det borde ju vara så enkelt att man kopplar signalen till salklorinatorn istället för en doseringspump så är allt klart. Såg att Zodiac har en färdig lösning på detta vilket även inkluderar automatisk justering av pH. 

Givetvis är det så att det är mycket pengar att lägga ut för en privatperson i initialkostnad om man skall investera i en saltklorinator. Man måste komma ihåg att publika och privata aktörer inte har samma budgetar samt verksamhetskrav.

Utloggad psau

SV: byte från baquacil till klor
« Svar #20 skrivet: mars 14, 2011, 15:08:03:03 »
Jag kör budget varianten med en Intex för 2400 till min pool...
Det jag har gjort är att se till att det är ordentliga kopplingar på var sida om intexen så jag lätt kan byta ut den till en ny när den tar slut/går sönder.

Jag måste säga att jag är helnöjd sen jag installerade "leksaken" har jag inte haft ett enda problem med vattnet, innan var det mest strul pga av att jag lite slarvigt glömt kolla klorhalten/fylla på.

Så med lagom satta förväntningar kan även denna duga.

Jag tror nog i slutändan att att vi alla är oss själva närmast, för mig funkar kombinationen intex/salt, hos Rickard Baquasil och hos någon annan funkar tex Bionizern.

Tycker dock att denna tråd spårat lite då frågan var byte från baquasil till klor....

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag