CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Leve Baquacil!  (läst 10461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Leve Baquacil!
« Svar #20 skrivet: oktober 26, 2008, 18:52:26:26 »
Har funderat lite på rekommendationerna som finns på dosering av Baquacil, sedan jag jämfört min förbrukning med er övrigas i bifogad tråd.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3604.0

Först så gick jag på Miamipools guide 07, men tyckte att det går åt alldeles för mycket. Då hittade jag arc chemicals guide och började följa denna, reducerade dock mängden med ca 40-50%. Trots detta så gör jag av med mer än ni andra.

Det verkar som om Miamipools är en översättning av arc chemicals, men i så fall har det brustit i både översättning i text o mellan amerkanske mått system o vårat mått system. Shock o algecide stämmer inte. Är inte detta mycket konstigt?!? Bifogar en liten jämförelse.

Är det något som vet ifall det finns någan annan eller bättre guide!?!? Jag har inte hittat någon o det var en av anledningarna till att jag startade tråden baqucil 2008, för att få något bättre underlag att jämföra med.

Har haft lite svårt att se skillnad på färgerna med tabletterna, det kan förklara varför jag gjort av med lite mer Baquacil än ni andra (känns med en gång, det blev beskt om det är för mycket).

Är det någon som har lyckats hitta något sätt att mäta shocken med!?!?

Har även blandat på baquacil o nicosil produkter utan problem.

Det enda problem som jag har är att det blir en gegga i filterkorgen i pumphuset, kan det bero på för mycket shock!?!? Kom i somras efter jag hällt i shock o dagen efter phmb pga det var för lågt. Så till våröppningen nästa år så skall jag prova att göra en filter rengöring. Något som påpekas i arc chemicals guide att det skall göras 2-3ggr/säsong.

Är väl bara att dra ner lite till av förbrukningen nästa år. Finns ju ingen anledning att slänga ut massa pengar om det inte behövs.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag