VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sikten ? grumligt ?  (läst 9069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2008, 19:27:17:17 »
Jag tror ändå jag skall testa Harald nyborgs filter, det är ju samma vattenmängd den drar runt som mitt nuvarande "kaffefilter" men som jag förstår det är reningseffekten bättre och jag kan/skall använda flcokningsmedel till sandfilter ? en stor fördel är ju att man kan spola rent sanden, patronfiltret blir ju ganska fort skitigt, iofs kan man få bort det mesta genom manuell rengöring, flygor etc men det tar ju en stund att få det rent, och efter 14 dagar måste jag byta för då är det alldeles gult ! och det kostar ju ändå ca 60-70 kr bara i filterbyte tjänar jag ju in sandfiltret ganska snabb , tänker jag rätt ?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #11 skrivet: juli 09, 2008, 19:57:19:19 »
Ja, jag tycker du tänker rätt! I längden spar du pengar.

Om du har sandfiter så kan du köpa Flocksticksen, de är mycket smidigare att använda. Man lägger en i skimmern, låter pumpen gå ett dygn ungefär o sen en backspolning, klart!
Slipper dammsuga upp flockarna, mycket smidigt! <sol>

Jag tror att sandfiltret är effektivare.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #12 skrivet: juli 09, 2008, 20:49:59:59 »
hej annars säljer miamipool fortfarande Klar-i-Max om du går in på deras webförsäljning
på deras sida, jag gjorde ett provköp verkade inte vara några problem

så här ser det ut med art.nr:

art.nr 38.500.400

SunFlock
är ett högeffektivt flockningsmedel för pooler med grumligt vatten som har sandfilter (om poolen har patron- eller diatomitfilter så skall KLAR I MAX användas). Dosering: en påse 125 gr för normala sandfilter För pooler behandlade med både klor och baquacil. Förpackning om 8 påsar (1 kg).
mvh carlos <sol>



Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #13 skrivet: juli 09, 2008, 23:11:20:20 »
Nä det går inte att köpa längre ! jag har haft mailkontakt !!

Hej

Det var inget fel på Klar-i-max men vi har slutat att packa egna kemikalier.

M V H
OLa


Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #14 skrivet: juli 10, 2008, 12:57:21:21 »
Hm ? konstigt ! ibörjan hade vi alltid mycket klart vatten, när jag koppla om insuget till att gå via skimmern istället för vanliga utloppet som sitter en bit under ytan, det var då vattnet blev grumligt satte inte detta i samband förräns nu när jag koppla förbi skimmern, idag är vattnet perfekt !
Får man sämre cirkulation och därmed sämre filtrering när vattnet går in via skimmern ? dvs då tar man ju ytvattnet. Anledningen till att jag kopplat via skimmern var inte problem med smuts på ytan utan för att jag kom på att klorhalten blev bättre och stabilare när jag la klorpucken där istället för i en behållare som flyter på ytan

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #15 skrivet: juli 12, 2008, 17:57:24:24 »
Nu har jag uppdaterat poolen med ett nytt sandfilter från Harald nyborg, körde igång det igår och i morse var vattnet mer gnistrande är det brukar vara, så långt ok, sen skaffa jag en ny bottensugare istället för den med liten påse och vattenslang, som jag kopplade till inloppet till pumpen, sög långsamt och noga över hela botten flera gånger och såg tydligt hur jag rörde upp lite grumlighet från botten, så det är helt tydlig att det är där det ligger, märks också hur snabbt det grumlar när någon badar och rör upp stoftet, som sagt sög väldigt noga sen la jag en flockpåse i en flytande klorbehållare och kör nu filtret dygnet runt, ändå verkar det svårt att få 100 % rent vatten, vad gör jag för fel ??

Är det "farligt" att låta pumpen gå hela tiden ?

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #16 skrivet: juli 12, 2008, 18:05:18:18 »
Inga problem att låta pumpen gå.
Om du låter vattnet gå via skimmern så lägg flocken o klorpucken där, de smälter mycket fortare om vattnat "strömmar" omkring dom.
Göm den flytande behållaren!! ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #17 skrivet: juli 12, 2008, 18:25:49:49 »
Jag har alltid klorpucken där i skimmern i början helt öppen men då tog den slut på någon dag, nu har jag lärt mig hur mycket jag skall klippa upp påsen för att hålla en bra klornivå !
jag började att lägga flockpåsen där också den halva löstes upp på några timmar, sen såg jag på förpackningen att man skall lägga dom i brädavloppet och då tänkte jag att kanske bäst att lägga dom i en flytande behållare för att medelet skall komma ut i vattnet och fånga flocket innan det går direkt in sanden, den löstes ganska snabbt upp i behållaren också , nu är den helt upplöst , skall jag bara avakta nu och låta pumpen gå och flockmedlet göra jobbet ? så flocket samlas antingen i sanden och jag får läsa av mätaren och ev, göra spolning av sanden eller så lägger det sig på botten så jag skall bottensuga ? hur långt tid tar detta ??

Stort tack till dig Fia ! vad skulle jag göra utan dig  O0

Utloggad Fia

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #18 skrivet: juli 12, 2008, 19:32:41:41 »
Försöker hjälpa till så gott jag kan. :)

Du får vänta ett dygn o se om flockarna lägger sig på botten eller inte, vet faktiskt inte. Om det ligger där så måste du dammsuga upp det men gör små o försiktiga rörelser så det inte virvlar omkring.
Kanske du behöver göra båda delarna, kolla manometern (trycket) om det har ökat.

Lägger du den i breddavloppet så går det direkt till filtret o stannar där o du behöver bara backspola. Mycket smidigt!!  O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Sikten ? grumligt ?
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2008, 16:02:03:03 »
Pia !!! tack !! ;D  <love> har följt dina råd genom hela tråden ! och idag var vattnet bara så perfekt som någon kan önska sig, barnen säger att det är myclet roligare att bada och dyka när man ser under vattnet ända bort till nästa "sida" och inget grumslas upp från botten när dom far runt ! imorse började jag med att sakta sakta föra sugmunstycket över botten, det är ju inga stora mängder den suger med kör man sakta verkar den effektiv, tryckindikatorn på filtret har inte gått upp så det mesta låg väl på botten  <antman> >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag