VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fylla poolen genom sandfiltret  (läst 5322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fiskebäck

Fylla poolen genom sandfiltret
« skrivet: juni 15, 2017, 12:24:13:13 »
Hej
Jag skall snart byta liner och fylla poolen igen och tänkte temporärt koppla vattenslangen till sandfiltrets inlopp med en enkel adapter och låta det gå filtrerat och uppvärmt ut i poolen inlopp.

Fråga: Är det några problem eller faror med att koppla fullt vattentryck till poolfiltret?

Sist (10 år sedan) jag fyllde poolen med Göteborgs kranvatten blev det en tjock brun sörja på botten och det tog över en vecka att få poolen/vattnet någorlunda rent.
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2017, 13:33:21:21 »
På mitt Astral Cantabric står det max 50psi/2,5bar vilket indikerar att det kanske inte är en så bra ide. Har du bra tryck i rören kan det ju vara det dubbla....

Kan det vara ett alternativ att fylla på genom någon sorts duk som tar det värsta (Om det fortfarande verkligen är ett problem).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2017, 21:07:46:46 »
Har du koll på manometern under tiden du fyller så ser jag inga problem. Även om man har kommunalt vatten med 6 bars tryck så har man inte flöde för att få så högt tryck genom filtret om detta inte blir tätt. Jämför hur många liter vatten poolpumpen cirkulerar per minut jämfört med hur mycket kommunala vattenledningen flödar.
I mitt filter så kommer troligen vattentrycket att öppna sexvägsventilen om detta blir för högt. Då läcker övertrycket ut i spillvattenledningen.
Men, som sagt, håll koll på manometern.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad nyburjare

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2017, 23:07:57:57 »
Är det en lönt ? att skicka kallvatten från slangen in i filter sen luftvärmepump , den höjer ju bara 1-2 grader på inkommande vatten det är allt du får i poolen,, sen återkommer ju inte samma vatten från poolen igen och höjs ytterliggare så allt du vinner är ju att vatten från kranen till poolen är typ 1 grad högre än i utkastaren . meningslöst

Utloggad MathiasS

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2017, 05:56:39:39 »
Det var filtreringen som var poängen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2017, 07:20:01:01 »
Filtrera kranvatten i Göteborg??grön sörja? Om nu detta beror på kranvattnet vilket vatten dricker man där????låter som ts skulle kontakta vattenverket istället för poolforum😁

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2017, 10:14:45:45 »
Någon har postat två nästan identiska foton av sin pool här på forumet. Den ena precis när den var nyfylld med vatten från Stockholms (?) vattenverk, den andra efter någon vecka med filteranläggningen igång. Det var en mycket stor skillnad. Nytt vatten var alldeles grönskimrande och efter någon vecka var det kristallklart.
Jag gissar att en filtrering av kommunalt vatten inte gör någon nämnvärd skillnad, utan att det är klor,  flockmedel och många varv genom filtret som gjorde vattnet så klart.
Den viktigaste anledningen att köra vattnet genom filtret i detta läge är TS känsla och trygghet att han vet att han har gjort allt han kan för att få så bra vatten så snabbt som möjligt.
Brun gegga behöver inte bero på vattnet, det kan även vara rören från vattenverket till kund, antingen kommunens rör eller kundens.
Jag har för mig att jag har läst här på forumet (men jag är alltför osäker på vattenkemin för att säga säkert) att vissa ämnen, som t.ex. järn, kan reagera med kloret och göra sådana utfällningar. I så fall är det bara att bita i det tjuriga äpplet och finna sig i utfällningen och filtrera bort denna.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad nyburjare

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2017, 10:53:45:45 »
Känner inte igen detta ! har säkert fyllt upp pool i mina dar med kommunalt vatten ...kanske 50-60 gånger , detta vatten har alltid varit perfekt.
Det vatten som vi i sverige levererar genom våra kranar är världens bästa vatten.
Har man sådan problem skall man nog först kontrollera statusen på egna rören

Utloggad Plums

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2017, 11:49:21:21 »
Hej
Jag skall snart byta liner och fylla poolen igen och tänkte temporärt koppla vattenslangen till sandfiltrets inlopp med en enkel adapter och låta det gå filtrerat och uppvärmt ut i poolen inlopp.

Fråga: Är det några problem eller faror med att koppla fullt vattentryck till poolfiltret?

Sist (10 år sedan) jag fyllde poolen med Göteborgs kranvatten blev det en tjock brun sörja på botten och det tog över en vecka att få poolen/vattnet någorlunda rent.

Du dricker väl inte det där vattnet?

Utloggad Fiskebäck

SV: Fylla poolen genom sandfiltret
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2017, 12:16:14:14 »
Hej, Tack för alla tankar och svar!
Jo, det var reningen jag var ute efter. Vi var faktiskt lite förvånade över det vattnet vi dricker men vi intalar oss att den bruna sörjan är nyttiga mineraler. :)

Jag har samma Cantabric filter. Visste inte att den tålde så lite tryckl! Jag måste hålla god koll på att manometern stannar under godkänt värde. Misstänker att trycket hålls mycket lågt när det flödar, men tar det stopp i filtret då blir det fullt tryck! Får nog backspola innan jag tömmer poolen.

Att värma är ju en bonus som hjälper lite vid att lägga duken. Det tar över 10 timmar att fylla så under den tiden med 18KW värme höjs mina 36m3 med 4,5 grader. Kan vara värt. (1.16 KWH per m3 och grad). In smutsigt 12 grader ut rent 16,5 grader.

Jag provar så får jag se. Jag lägger in en kommentar när allt är klart.
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan