CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stor skillnad på sticka och tablett  (läst 11729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #10 skrivet: maj 10, 2016, 14:36:04:04 »
När vi ändå diskuterar tablett contra stickor, kan jag inte låta bli visa resultatet
av ett test idag. Två testkit med droppar, inköpta vid samma tillfälle. Vattnet tagit vid samma tillfälle idag. Inte lätt att fatta några beslut om åtgärder. Ph är väl ganska lika och helt OK, men klorvärdet?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #11 skrivet: maj 10, 2016, 20:15:22:22 »
Jag tror att det vänstra provet har blivit kontaminerat med någonting. Det har ju antagit en färg som inte ens finns på skalan vad det gäller kloret.

Utloggad pereinar

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #12 skrivet: maj 11, 2016, 14:04:27:27 »
Ja det verkar ju vara nåt konstigt med den färgen, men, jag har testat igen med rengjorda grejor med samma resultat. Så provade jag med nya tablett testet, samma högröda färg. Detta efter att jag ändå bytt minst 2/3 delar av vattnet.
Fick idag hem nya stickor som skall mäta även cyan. Vad jag kunde läsa ut så
Ph ca 6.8-7.0, fritt klor över 10, Alk. ok, Cyan 150 (alltså något högt).
Vattnet är mycket klart, luktar inget, 27 grader, inte tillstymmelse till alger.
Erica du som verkar ha koll, om det varit fråga om klorblockering skulle det inte luktat
då?
Nu får det vara nog med mätandet, jag går efter lukt o vattnets renhet.
Bilden visar klortest med tablett.


Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #13 skrivet: maj 11, 2016, 20:04:40:40 »
Cyanursyra på 150ppm är ju alldeles för högt. Jag hade 89ppm i år och tog beslutet att byta ut hälften av vattnet och kom då ner till 44ppm. Idealt är att ligga mellan 30-50. Över 80 kan du drabbas av klorblockering.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rasmus

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #14 skrivet: maj 12, 2016, 11:27:09:09 »
Ni som mäter cyan, vad mäter ni med, droppar, tabletter...
Jag har inte hittat något tablettset som mäter detta
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #15 skrivet: maj 12, 2016, 12:29:34:34 »
Jag använder en Scuba.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rasmus

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #16 skrivet: maj 12, 2016, 13:18:49:49 »
Har sneglat på en Scuba II hur länge som helst men tänker varje år att jag nog skall lägga pengarna på en poolrobot istället. Nu står jag här efter 5 år utan varken robot eller Scuba :-)
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #17 skrivet: maj 12, 2016, 18:11:51:51 »
Jag använder också en Scuba II, har även skaffat Aquachek Yellow för att kunna se om det är något sånär lika i mätningarna då jag tycker det är konstigt att jag har haft för hög nivå på cyan två vårar i rad nu. Har dock inte provat aquan än.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #18 skrivet: maj 13, 2016, 18:38:13:13 »
De flesta verkar tycka att stickorna är helt kass. Jag har annorlunda erfarenhet.

Sedan flera år använder jag de här: http://www.aquachek.com/pool-spa-owners/aquachek-select-7-in-1/

Stickor är inte helt lätt att läsa av men så jättesvårt är det ju inte heller. De här stickorna är en kostnadseffektiv lösning som fungerar tillräckligt bra för mig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rasmus

SV: Stor skillnad på sticka och tablett
« Svar #19 skrivet: maj 15, 2016, 17:38:19:19 »
De flesta verkar tycka att stickorna är helt kass. Jag har annorlunda erfarenhet.

Sedan flera år använder jag de här: http://www.aquachek.com/pool-spa-owners/aquachek-select-7-in-1/

Stickor är inte helt lätt att läsa av men så jättesvårt är det ju inte heller. De här stickorna är en kostnadseffektiv lösning som fungerar tillräckligt bra för mig.

Har du jämför dem mot något och på så sätt vet hur pass korrekt de visar eller baserar du erfarenheten på att ni inte har upplevt problem med poolen?
Bara för att man inte upplever några problem så behöver de inte visa rätt. Mina föräldrar har t.ex. kört med stickor senaste 5 åren och inte upplevt några problem. Men när jag hoppade i deras pool förra året slog min hud bakut. Jag har ganska torr och känslig hud och har kontaktallergi mot det ena och det andra :-)
Jag frågade om han hade klorerat lite extra på sistone, vilket de inte hade. Det visade sig att pH-värdet låg en bit över 8, medans hans stickor visade 7,1-7,2. Varken han eller mamma har några problem med att bada i vattnet och hade inte jag hoppat i så hade de säkert inte märkt eller ändrat något utan kört på utan några problem.

Jag tror att för de flesta så "funkar" pH mellan 6,5-8,5 utan att man ens märker det. Det går kanske åt lite mer klor och luktar kanske lite mer än vad de skulle kunnat göra men inga problem i övrigt. Men har man klen hud som jag och vill hålla kloret så lågt som möjligt så är det viktigt att veta var pH ligger


PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag