Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grund till intexpool  (läst 8271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowballtwo

Grund till intexpool
« skrivet: april 21, 2018, 14:14:32:32 »
Hej! Har en intexpool, 427x107 cm (13 m3). Förra året lät jag den stå på gräsmattan som lutade ca 10 cm. Tänkte gräva ur och grusa upp en plan grund i år. Räcker det med att gräva ur 5 cm och lägga duk och sedan stenmjöl på? Eftersom det lutar kommer det att bli ca 5 cm mjöl på ena sidan och 15 på andra. Har tänkt att lägga marksten runt och fylla på med jord utanför sedan.

Ska jag göra på något annat sätt?

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Grund till intexpool
« Svar #1 skrivet: april 22, 2018, 18:17:35:35 »
Det där blir kanon. Gräv ner cementplattor att ställa benen på, i nivå med stenmjölet.

Utloggad snowballtwo

SV: Grund till intexpool
« Svar #2 skrivet: april 22, 2018, 22:19:38:38 »
Det där blir kanon. Gräv ner cementplattor att ställa benen på, i nivå med stenmjölet.
Tackar!

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Grund till intexpool
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2018, 07:44:20:20 »
Beskrivning underarbete ovanmarkpool, mina lärdomar
År 1: Ställde direkt på gräset. Problem av detta blev att det lutade, poolen läckte "Kan ha varit från fabrik" kan ha varit någon sten under, böt på garanti, gräset luktar riktigt illa när man monterar ner poolen, botten blev ojämn och guppig och hård att gå på, benen sjönk ner i jorden, olika långt så belastningen på duken blev hård, svårt att få bort gräset som växer precis intill poolen.

År 2: Samma som år 1 men en Presenning under, Varför: för att skydda om det skulle ligga någon sten.
Problem som kvarstår: Dom flesta

År 3: Markduk = För att inte sanden skall pressas ner i jorden, Sand = För att jämna ut och få plant, Presenning = För att skydda poolduken mot sanden, Stenar under benen = För att dom ej skall tryckas ner i jorden.
Problem som kvarstår: Gräs intill poolen, hård botten, kall botten
År 4: Samma som år 3 men Isolering vit frigolit ovanpå sanden, så blir det mjukt och varmt att gå på botten, stenkross runt poolen för att slippa gräs.
Problem som kvarstår: Gräset kom upp genom stenkrosset rätt fort tyvärr.
År 5: Samma som år innan men bytt stenkross till Trall runt poolen. 
Problem= Isoleringen som ej var XPS frigolit har börjar gropa och röra sig lite.
År 6: Samma som innan, sammanfattning: Markduk-Sand-Frigolit-Presenning-Stenar-Trall.
Problem = Samma som år 5, men det gör mig inget.
År 7: Samma som innan.
Problem: Skulle varit en presenning under markduken längst ner, för att hindra fukten att gå igenom marken till isoleringen, kände på en skiva och den var väldigt "tung" full med fukt, men detta ä för mycket jobb att göra om nu.

Så hade gjort så här om jag börjat om: Presenning-Sand eller Stenmjöl-Frigolit XPS-Pressening eller nålfiltsmatta "Uteplats grön"-Stenar-Trall.
Varför nålfiltsmatta, jo för att slippa dom gropar som kan bli i isoleringen, och skarvarna som kan kännas och synas.
« Senast ändrad: juni 01, 2018, 16:35:53:53 av Zenon »
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad gurkburk

SV: Grund till intexpool
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2018, 22:40:50:50 »
Jag har kört med grön filtmatta (Bauhaus) i fyra år nu ovanpå sanden/mjölet närmast poolbotten. Funkar klockrent
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad snowballtwo

SV: Grund till intexpool
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2018, 22:42:35:35 »
Beskrivning underarbete ovanmarkpool, mina lärdomar
År 1: Ställde direkt på gräset. Problem av detta blev att det lutade, poolen läckte "Kan ha varit från fabrik" kan ha varit någon sten under, böt på garanti, gräset luktar riktigt illa när man monterar ner poolen, botten blev ojämn och guppig och hård att gå på, benen sjönk ner i jorden, olika långt så belastningen på duken blev hård, svårt att få bort gräset som växer precis intill poolen.

År 2: Samma som år 1 men en Presenning under, Varför: för att skydda om det skulle ligga någon sten.
Problem som kvarstår: Dom flesta

År 3: Markduk = För att inte sanden skall pressas ner i jorden, Sand = För att jämna ut och få plant, Presenning = För att skydda poolduken mot sanden, Stenar under benen = För att dom ej skall tryckas ner i jorden.
Problem som kvarstår: Gräs intill poolen, hård botten, kall botten
År 4: Samma som år 3 men Isolering ovanpå sanden, så blir det mjukt och varmt att gå på botten, stenkross runt poolen för att slippa gräs.
Problem som kvarstår: Gräset kom upp genom stenkrosset rätt fort tyvärr.
År 5: Samma som år innan men bytt stenkross till Trall runt poolen. 
Problem= Isoleringen som ej var XPS har börjar gropa och röra sig lite.
År 6: Samma som innan, sammanfattning: Markduk-Sand-Isolering-Presenning-Stenar-Trall.
Problem = Samma som år 5, men det gör mig inget.
År 7: Samma som innan.
Problem: Skulle varit en presenning under markduken längst ner, för att hindra fukten att gå igenom marken till isoleringen, kände på en skiva och den var väldigt "tung" full med fukt, men detta ä för mycket jobb att göra om nu.

Så hade gjort så här om jag börjat om: Presenning-Sand eller Stenmjöl-Isolering XPS-Pressening eller konstgräs mjuk matta-Stenar-Trall.
Varför konstgräs mjuk matta, jo för att slippa dom gropar som kan bli i isoleringen, och skarvarna som kan kännas och synas.

Jag övervägde isolering, men struntade i det pga det mer omfattande grävarbetet. Upplevde aldrig bottnen som kall förra året, däremot ojämn. Det hoppas jag såklart blir bättre i år med stenmjöl. Jag har fått tag i en tjock filt att lägga mellan mjölet och poolen.

Behöver jag hyra en padda och köra med eller räcker det att vattna stenmjölet ordentligt?

Utloggad pollyester

SV: Grund till intexpool
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2018, 15:20:04:04 »
Vår Intex Ultra 5,49 x 1,32 stod perfekt i 6 säsongen innan vi flyttade, det vi gjorde innan montering var:
Grävde bort grästurfen och jämnade till jorden med en kratta och plattade till med myrsteg fram och tillbaka
La ut markskyddet/pressen som följde med poolen
La ut 50 mm isolering från Byggmax, silvertejpade skarvarna
Rullade ut grön utematta från Bauhaus, silvertejpade skarvarna
La billigaste markstenen där stödbenen skulle stå
Monterade poolen och fyllde den. Det blev en liten lutning på ca 1,5-2 cm.

Den stod perfekt i 6 säsonger som sagt med exakt samma lutning genom alla säsonger. Vi tömde den helt varje vinter utom sista vintern då vi bara tömde under bräddavloppet och det funkade både och.
Gräsmattan vi ställde en på hade varit gräsmatta sen 70-talet (vanlig villatomt), så den var säkert "färdigpackad".


Utloggad Telekiter

SV: Grund till intexpool
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2018, 08:51:00:00 »
Jag skulle absolut lägga isolering under poolen (XPS). Marken är nämligen riktigt bra på att kyla ner vattnet i poolen.

/Urban.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Grund till intexpool
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2018, 16:29:34:34 »
Vanlig vit frigolit är ju billig, eps / xps är ju dyr men ett självklart val för den som vill göra riktigt och har råd :P
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad e3henri

SV: Grund till intexpool
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2018, 00:15:20:20 »
Alla skriver att ni använder konstgräs från bauhaus, men menar ni den med eller utan dränering?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan