VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump  (läst 5899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sörpa

  • Gäst
Sörpa
Poolvärmepump
« skrivet: maj 29, 2005, 21:00:15:15 »
Finns det inga poolvärmepumpar med rimliga priser någonstans.En luft-luftpump till huset får man ju nästan gratis,fr. 4000kr. å uppåt.Måste man leta upp    
en luft,vatten pump till rimligt pris å montera på en värmeväxlare själv för att inte bli skinnad.Det verkar inte finnas någon konkurrens än mellan poolvärmepumparna.                                                      
MVH Sörpa

Poolgiganten

Utloggad Björn

Re:Poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2005, 08:52:53:53 »
Jag tror att det höga priset beror på små serier. De flesta poolvärmepumpar är c:a 8-10kW och du får knappast en 8kW luft-luft för under 15.000:-

Jag har dock en egen fundering: Det som skiljer på en poolvärmepump är att den har en värmeväxlare som tål klorvatten. Om man köper en vanlig luft-luft 4-5 kW och kastar innedelen och bygger en VVX av ett 2" plaströr med ett 1/2" syrafast rör innuti. C:a 3 meter lång ger en VVX yta på 0,12m2. Det borde räcka för 4-5kW och den förfyllda mängden kylmedia bör räcka för detta rör.

Kvarstående problemet är då att vakuumpumpa systemet. Ska allt gå rätt till så behöver man också en elektriker och en kyltekniker.
« Senast ändrad: maj 30, 2005, 09:50:05:05 av Björn »
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Annie

Re:Poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2005, 10:30:12:12 »
Hej Sörpa!

Jag håller med dig, de är fruktansvärt dyra.

Vi skall också köpa en och den billigaste vi har hittat hitills är den som Svenska poolfabriken säljer. Har du hittat någon billig eller mindre dyr kanske man skall säga, och i så fall vilken leverantör och till vilket pris?  

Mvh

Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan