CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fyllning runt pool.  (läst 2577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petsmo

Fyllning runt pool.
« skrivet: augusti 07, 2010, 17:56:00:00 »
   Hej alla.
Har en liten fundering. Har en Azuro pool typ 8 7,3x3,2 och har funderat på att fylla upp runt hela polen hela vägen upp. Jag vet att det inte rekommenderas men jag har fått tag i ett material som väger 900kg/kubikmetern. Med tanke på att vattnet väger 1000kg i samma volym så har funderingarna dykt upp. Det fina med detta material är att det är dränerade och att det "tar ihop sig" efter en tid. Det blir inte som betong men det blir stabilt så trycket ska inte kunna påverka poolsargen efter ett par veckor. Leka väger väll något liknande men det har inte samma egenskaper utan är löst hela tiden samt att det samlar på sig fukt. Åsikter tas tacksamt emot.
Skulle samtidigt vilja lägga till en liten brasklapp angående mina personliga funderingar kring detta med isolering under poolen. Det pratas mycket om vart man har den mesta värmeförlusten och det är alla rörande överens om att den är uppåt.
Min teori: Om man gräver ett hål ca en meter djupt och täcker det med ett isolerande material typ en skiva med jord över så har man en fullt fungerande jordkällare. Är det inte där det största problemet sitter, vart man tillför kylan från. Har man en tomt med högt grundvatten så att det inte ligger långt under bottennivån kan man nog räkna med att man har en temperatur under poolen som kanske håller 8-12 grader oavsett om det är högsommar. Jag har i allafall satsat på att isolera bort det. Jag lade grunden med fall på 100mm på en 8 meters sträcka. Singlade av stenmjöl för att räta 100mm 80 isolering 50mm stenmjöl och sedan markskivor av styroform. Jag byggde mig en sandvich för att bryta köldbryggan. På utsidan av poolen ligger det styroformskivor 10mm i 5 lager för att minska värmeförlusten ut i sidorna om och när jag bestämmer mig för att motfylla hela vägen upp.
                       Petsmo
Hmmmmmmmmmm får bilen plats i poolen ?? Funderar på det ett tag till.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag