Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Justera PH  (läst 2277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nita

Justera PH
« skrivet: maj 18, 2017, 19:49:20:20 »
Hej!
Efter mätning 6,7 PH fick jag genom Folkpools kemikalkulator att 1600 gram höj ph skulle tillsättas. Alk var då på 130. Har en Classic pool 3x6. Tog hälften enligt instruktion och nu efter en dryg timme är PH 8,3...... och Alk på 170. Jag blir så trött.... måste jag tillsätta sänka PH nu.... ?? Kan värdet ändras vid öppen pool och väntan....??? Tacksam för svar från er erfarna poolägare :)

Poolgiganten

Utloggad EMattiasE

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Österåker
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Justera PH
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2017, 20:15:36:36 »
Spontant låter det som du överdoserat. Brukar använda 10gr per kubik för att inte få för stora svängningar när jag justerar.
Thermopool 7*3 med helgaveltrappa
Uppvärmning: sol och berg via Eviheat split sun
Täckning: Viva pooltak från Thermatec
Rening: sandfilter och UV-lampa

Utloggad Nita

SV: Justera PH
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2017, 20:48:56:56 »
Det verkar ju så ;) men doseringen är 100gr/10 m3 för en höjning 0,1 enheter. Då borde 800 gr endast höja 0,4 eftersom poolen är ca 25 m3. Jag blir inte klok på detta....  :o

Utloggad EMattiasE

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Österåker
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Justera PH
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2017, 13:37:03:03 »
Knepet är nog att köra 10 gr/kubik, så man ser hur det svarar. Fick hiskeliga svängningar när jag försökte justera allt på en gång.
Verkar vara lite svart magi över det hela....
Thermopool 7*3 med helgaveltrappa
Uppvärmning: sol och berg via Eviheat split sun
Täckning: Viva pooltak från Thermatec
Rening: sandfilter och UV-lampa

Utloggad Nita

SV: Justera PH
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2017, 19:36:28:28 »
Skulle helt klart gjort det... Nu har jag fått sänka med PH minus. Jag har en aquacheck som jag "hatar". Visar olika värden och stickorna går åt som smör... Den säger 170 alk och 7,4 ph efter mycket bad i denna värme. Vattnet är "mjölkigt" och jag vet inte hur jag ska få till det klart och fint igen. Jag tillsatte Folkpools superflock igår innan allt strul med PH. Hur mycket kan man egentligen flocka?! Kanske en chockklorering till (gjorde en för ett par veckor sen) och flock??

Utloggad TommyC

SV: Justera PH
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2017, 21:28:16:16 »
När man har gjort någon justering med tillsats av kemikalier så ska cirkulationspumpen gå dygnet runt och man väntar med att mäta till nästa dag. Det är lätt att lura sig själv om man har för bråttom.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad butthead

SV: Justera PH
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2017, 18:51:48:48 »
Kolla och ev justera alkanitet. Gör stor skillnad på hur "svängigt" pH blir.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag