Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tätskikt för att kunna kakla lecapool  (läst 5298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatsiSunnebo

Tätskikt för att kunna kakla lecapool
« skrivet: mars 21, 2016, 11:49:08:08 »
Jag håller på med ett poolhus/uterum. Alltså en markpool inne i uterummet. Uterummet är 80kvm där poolen utgör ca hälften. Poolen är murad i Leca och putsad med vanligt C-bruk i dagsläget. Jag vill kunna kakla poolen eftersom jag räknar med att hålla plusgrader i uterummet året om, så vattnet ska aldrig frysa och därmed spränga loss kaklet. Jag har köpt Zopro 523 att använda som tätskikt, men den springande punkten för mig är; hur får jag poolen tät runt alla genomföringsrör och skimmern?
Jag behöver alltså tips på vilken metod/produkt jag ska använda runt alla genomföringar i poolväggarna.
Enormt tacksam för tips, då bygget står och stampar just nu! <help>

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Tätskikt för att kunna kakla lecapool
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2016, 21:21:46:46 »
Det finns ju tre huvudvägar som jag ser det:

1. att betrakta tätskiktet i princip som en liner och skaffa genomföringar efter detta
2. om man inte hittar en pålitlig metod för genomföringarna kan man ju bygga utan genomföringar, som man gör på en del ovanmarkspooler: flytande skimmer, inlopp via slang, lampor som sitter ned på pendelarmar o.s.v.
3. Förr fanns en apparat som kallades "swimming pool machine". Jag vet inte om de säljs fortfarande, men de ser ut som en startpall, med inbyggd skimmer, inloppsmunstycken, lampa och allt. Den hängs ned i poolen vid ena kortsidan. Om de inte längre finns på marknaden kan man ju bygga något liknande. Jag googlade efter en sådan apparat, såg att Folkpool hade den på sin Finska (!) sida, men inte på den svenska. Kanske har de försvunnit från marknaden ?

Utloggad MatsiSunnebo

SV: Tätskikt för att kunna kakla lecapool
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2016, 10:24:15:15 »
Förstår inte punkt1.
Punkt 2 & 3 är uteslutna, som synes på bifogad bild är poolen redan byggd, och alla genomföringar och skimmer sitter ju redan på plats.
Inga "hänga-över-kanten" lösningar, det kan man ha på en balja ute på gräsmattan möjligen...

Utloggad Erica

SV: Tätskikt för att kunna kakla lecapool
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2016, 22:48:58:58 »
Du har alltså redan byggt en pool klar utan att veta om den går att få tät ? Jag googlade på produkten du angav, det gav inget napp alls. Är det en tätningsfolie eller något rollat medel eller liknande ? Om du nu redan har satt genomföringar, vad har du satt ? Sådana för liner eller sådana för ingjutning ?

Leca + puts lär ju inte ge en tät pool. Eventuellt pårollat skikt lär inte ge det heller, hur du än hanterar genomföringarna. Ett skikt av kraftig folietyp kan man möjligen hantera som en liner och använda den typen av tätningsramar, packningar m.m. som genomföringstätningar. Kakel är ju bara ett ytskikt, ingen pool blir tät p.g.a. den kaklas. Risken finns nog att du i slutändan får konvertera det hela till en linerkonstruktion om du skall få det tätt. Har du genomföringar av ingjutningstyp så måste de ju sitta ingjutna ordentligt i vattentät betong av god kvalitet och tillräcklig tjocklek för att det skall fungera.


Utloggad Erica

SV: Tätskikt för att kunna kakla lecapool
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2016, 22:19:02:02 »
Tyvärr, polska kan jag inte läsa, men det verkar ju vara någon produkt som skall penslas eller rollas på och då verkar det vara önsketänkande att det skall få en pool tät, speciellt med tanke på genomföringar m.m. Ett av problemen med sådana lösningar är att konstruktionen aldrig är helt orörlig utan man får rörelser som gör att man får sprickor som i sin tur ger läckor. Tätskikt av folietyp kan följa med vid måttliga rörelser, men det tror jag inte ett pårollat skikt kommer att göra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan