CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rördimension på upprullare för poolskydd  (läst 6922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

Rördimension på upprullare för poolskydd
« skrivet: juli 06, 2009, 17:23:40:40 »
Jag står i begrepp att bygga en egen upprullare för vårt poolskydd (och för solfolien). Skälet är delvis för att dom inte riktigt går att montera som jag vill och delvis är det en prisfråga. Det som gör att det blir dyrt är att jag vill ha en upprullare som klarar ett skydd som är drygt 5m brett och då åker priset genast upp i den övre regionen. Iaf om det ska hålla för ett skydd som väger 30kg.

Ett liiitet problem är dimensionerna på röret som poolskyddet ska rullas upp på.

Tanken är att bygga en upprullare med rullar, en för poolskyddet och en för solfolien. Solfolien väger ju "ingenting" så där fungerar det med ett tunnare rör (ca. 44*2mm)

Frågan är vilken diameter på röret jag behöver för poolskyddet om spännvidden mellan stöden är 5,10m? Är det någon som har ett skydd som är så brett och skulle kunna ge ett ungefärligt mått på röret (garna med godstjockleken också). En gissning från min sida är runt 75*2,5mm eller 100*2mm men det känns fånigt att köpa "dyrare" än nödvändigt.



Poolgiganten

Utloggad William

SV: Rördimension på upprullare för poolskydd
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2009, 17:29:57:57 »
För många år sedan gjorde jag en egen upprullare.
Poolen är ju 5,5 meter tvärsöver var man än står, så jag köpte ett plaströr som hade en diameter
på 10 cm och godstjockleken var 2 mm.
Det var för svagt, för när jag rullat upp halva duken så böjde sig röret så det blev tungt att rulla upp resten. Plaströret hamnade så småningom på återvinningsstationen.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Rördimension på upprullare för poolskydd
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2009, 23:16:51:51 »
Plaströr tänkte jag inte använda. Det är bara att titta på hur ett markavloppsrör med 110mm diameter böjer sig. Ser ut som en banan även när dom ligger plant.

Det jag gav exempel på är ett antal olika standard dimensioner för aluminiumrör.

Det lutar nog åt 100*2mm eller möjligen en dimension större ändå som skulle bli 110*3mm fast det kostar dubbelt så mycket som 100*2mm

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rördimension på upprullare för poolskydd
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2009, 23:21:41:41 »
meterpris på ALU rör?

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rördimension på upprullare för poolskydd
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2009, 01:09:32:32 »
Ytbehandlat aluminium klarar sig kanske ganska bra, men annars ser en bit aluminium som utsatts för klor och/eller salt inte vacker ut efter ett par dagar.

Utloggad utopiazz

SV: Rördimension på upprullare för poolskydd
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2009, 08:47:10:10 »
meterpris på ALU rör?

Priset på metaller är normalt inte meterpris utan på vikt. Sen kan man ju naturligtvis räkna om vikten till ett meterpris.
   
Ett rör som är 45x2,00 väger 0,73kg/m och med ett pris på ca. 100kr/kg så blir det 440kr (ex. moms) för ett rör som är 6m.
Jag upptäckte att ett av rören inte är lagervara vilket gör att det kan vara svårt att få hem om man bara ska ha ett rör. De rör som ligger näsrmast tillhands nu är då 50x2,00 för solfolien samt 75x2,50 eller 110x3 för poolskyddet.

Eftersom det skiljer rätt mycket mellan 75 och 100mm röret i pris så känns det som ganska avgörande att välja rätt. Ett för tunt rör kanske hänger för mycket medans det grövre röret blir onödigt dyrt.


« Senast ändrad: juli 07, 2009, 08:50:51:51 av utopiazz »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag