CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad behöver göras om badet inte använts på ett antal veckor?  (läst 1165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aquarina

  • Gäst
Aquarina
Vad behöver göras om badet inte använts på ett antal veckor?
« skrivet: september 17, 2018, 12:22:23:23 »
I början av juli, dvs. för drygt två månader sedan ville vi börja använda vårat spa bad igen. Det hade då stått oanvänt med vatten i och temperaturen inställd på 25 grader i ett antal månader.

Så vi bytte vatten och filter, lade i klortabletter enligt anvisningar på burken och skruvade upp temperaturen. Sedan, av olika skäl, så har badet inte blivit använt. Vad måste göras för att det ska vara riskfritt att bada igen?

Vi har alltid bara använt klortabletter då det är den enda instruktion vi fick. Men nu har jag börjat förstå att man ska rengöra med annat emellanåt. För att rengöra rören? För att oskadliggöra eventuella virus? Vad annat?

Kan det räcka med att bara ge en hög dos med klor eftersom vattnet och filtret var nytt? Vill ogärna behöva byta igen om vi kan undvika det.

Bör vi i fortsättningen lägga till något annat än klortabletter till skötselrutinen?

Poolgiganten

Aquarina

  • Gäst
Aquarina
SV: Vad behöver göras om badet inte använts på ett antal veckor?
« Svar #1 skrivet: september 20, 2018, 14:02:06:06 »
Snälla, kan ingen hjälpa så att jag kan känna mig trygg med att bada igen. Vill ju inte råka ut för några hemskheter pga eleka bakterier i badet. :'(

Utloggad Erica

SV: Vad behöver göras om badet inte använts på ett antal veckor?
« Svar #2 skrivet: september 20, 2018, 17:33:20:20 »
Om det hade börjat växa en massa alger så hade du ju sett det - vattnet blivit grönt. En chockklorering och en koll så att pH ligger vettigt, sedan borde det vara riskfritt att bada. Medel för att rensa rör o.s.v. är inget som du behöver förrän efter en lång tid.

Aquarina

  • Gäst
Aquarina
SV: Vad behöver göras om badet inte använts på ett antal veckor?
« Svar #3 skrivet: september 21, 2018, 14:25:50:50 »
Tack för svar! Nej, alger tror jag inte att det finns, har dock tidigare haft problem med skumbildning. Det jag ororar mig för är bakterier men det borde ju då en chockklorering fixa.

Vårt spa är många år gammalt (10 kanske?) och vi har aldrig använt något för att rensa rören då vi inte hade hört talas om det. Undras om man vågar sig på det nu eller om det finns så mycket gojs i rören så att det blir hopplöst att bli av med alltihop igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag